Har försökt att finna ett Master Slave uttag till mina dammsugare/spånsug.

Problemet är att de Master Slave uttag som jag funnit är anpassade för väl låg master effekt typ max 800W.

Nu har jag tre små strömtransformatorer liggande (avsedda för övervakning av en fas var till en skrotad elpanna)
Skulle man inte kunna bygga något av detta?

Tacksam för tips vad/var att köpa en Master Slave uttag med typ 2 KW på antigen master eller 2 KW på slave.

Eller en lite utmaning till eventuella elektronikkunniga att skapa en riktig byggsats / beskrivning / ritning. Gärna med standardkomponenter från typ Elfa eller dylikt.

Gissar att många skulle vilja ha en om den gick att få fram hyggligt billigt.
Överkurs vore att kunna justera eftersugstiden (typ några sekunder)
Är händig nog att bygga en men inte att konstruera en sån pryl...

:cool:Peter

PS
Är det inga fler som tycker detta vore bra?
DS
 
Skönt initiativ Peter!

Jag har i andra trådar ställt frågan men inte fått något svar. Har sökt på Clas Olsson och Kjell men inte hittat några som klarar mer än 550W på Mastern.

Fixar du det är det grymmt!

Lycka till och hör gärna av dig om du löser problemet! Särskillt om man kan göra en hyffsat kompakt lösning.

//CALLE
 
Det är rätt enkelt att bygga master/slave-uttag med dina strömtrafos. Dock säger jag det som elektroniknörd. Är du inte så bevandrad i elektronik eller äger lödkolv och annat jox så blir det nog enklare att köpa något. Fast vem vill att det ska vara enkelt? :)
 
Kan man på något sätt få en strömtrafo att dra en kontaktor så blir det ju inte så svårt. Kan man det, phl?
 
Det är tämligen enkelt, ser ju någon analog koppling framför mig men man måste nog mäta eller sa specarna på trafon så man vet vilka nivåer man får ur den. Sedan kanske man vill ha lite eftergång oxo men det går ju att arrangera det oxo.
 
Ja såna trafos är perfekta för ändamålet. Själv har jag gjort ett sånt fix för att starta kompressorn i en annan verkstad som inte delar central med rummet där jag också vill ha luft när lyset är till. För att slippa främmande spänning som manöverfas mellan dessa hänger helt sonika trafon på belysningen och en enkel kabel utan några krav går i markrör till andra huset.
 
Helioz skrev:
Conrad har ett flertal master-slave uttag och de dyrare verkar inte ha någon begränsning på mastern:
[länk]

Hej

Vad jag kan se tar ingen av dessa 2000W på master.
Har du fått information om någon som klarar 2000W?

749:- på 200W
249:- på 550W
199:- begränsar på 800W
395:- har jag tidigare köpt och den har typ 550W om jag minns rätt.
595:- på 200W


Har köpt en på Malmbergs för typ 135:- exl moms som visade sig ha max 800W.

Mvh

Peter
 
phl skrev:
Det är rätt enkelt att bygga master/slave-uttag med dina strömtrafos. Dock säger jag det som elektroniknörd. Är du inte så bevandrad i elektronik eller äger lödkolv och annat jox så blir det nog enklare att köpa något. Fast vem vill att det ska vara enkelt? :)

Hej

Jag kan bygga det mesta (även med lödkolv) MEN kan inte konstruera.
Kan man få önska ett kopplingschema med specade komponenter?:wow:

Vore smutt att passa in i en jordad utomhus 3 kontakters skarvskladd.
Föreslår då en med Konstant ström, en med Master och till sist en Slave.
Det finns lite plats i rejäla utomhusutag.
Om inte, blir det separata kontakter på en liten plywood med en appartbox jämte.

Kan jag mäta upp strömtrafon med en multis (ansluta en dammsugare och kolla vad den ger med en glödlampa typ 24V 1 W bil lampa, eller brinner den upp direkt)
Fluken klarar 10 A och om strömtrafon ger mer än 10A d^_^b har jag en pryl till en perpetum mobile.


Mvh

peter
 
Dissekera och ta reda på / ta en bild / varför det är begränsning, går det en ledning genom en strömtrafo så bottnar ju bara trafon, mer händer inte. Men det kan vara något annat som begränsar mastern.

Att slave har begränsningar är mera naturligt då det är problem med att sluta och bryta strömmen.

Jag har tillverkat dylika prylar till ett företag så det är ingen raketvetenskap.
Det finns styrningar för spånsugar och där finns ingen begränsning öht.

Protte
 
Har för mig att jag hittade en som klarade 2000w för några år sedan, det var ett kombinerat åskskydd och dator strömsparare
 
Köp ett klent master/slave och styr en kontaktor med det, sen kan du hänga på hur mycket du vill
 
phl skrev:
Det är tämligen enkelt, ser ju någon analog koppling framför mig men man måste nog mäta eller sa specarna på trafon så man vet vilka nivåer man får ur den. Sedan kanske man vill ha lite eftergång oxo men det går ju att arrangera det oxo.
Hej

TR 3025S är de strömtrafos jag har.
http://www.relek.se/privat/effektvakter/ring.html

Har förberett en skarvsladd med en ström-trafo på ena ledaren.

Kan jag koppla in den och först mäta tomgångsspänningen.
Därefter ansluta en last på några watt som tål spänningen samt en A mätare i serie för att kolla om den ev kan dra ett relä utan annan förstärkare?

Kan jag förstöra (bränna) den om den saknar last (otroligt då den borde vara byggd för 380V och den elektronik den är avsedd att sköta kan ju vara paj utan att trafon borde brinna upp)
:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.