Kan finnas en samfällighet även om det är friköpt också, där ett sådant reglemente framgår.

Det bästa är förståss att vara oberoende. Våra är tex byggda i tegel rakt igenom, ända vi delar med grannen är skorstenen (också murad).

Vi hade ett förråd på tomtgräns mot vår inte lika älskade granne, bemödade mig inte ens att fråga om det var ok att riva, bara rev det och blottare deras trädgård. Samma med planket. Byggde sedan ett nytt och lät de få ha lite input i hur det skulle se ut men då de ville ha ett spaljeliknande och jag vill isolera mig så mkt som möjligt så smacka jag upp ett tätt men lät de få göra "sin" sida som de själva behaga. Planket står på vår sida av tomtgräns och är idag fortfarande omålat och oklätt.. Orkar inte ens bry mig.

Börjar iofs fundera på bygga en mur i leca istället :D allt för att vara oberoende av grannen (y)
 
fia_mstd fia_mstd skrev:
Om jag köper det här kedjehus, det höga i mitten, kan alltså grannarna i de omgivande, lägre husen, neka mig tillträde till sina tak, vilket skulle göra det oerhört svårt att måla och underhålla fasaden på övervåningen? Det här är kedjehus i kategorin "friköpt" och inte någon bostadsrätt. [bild]
Ja, självklart, om det inte finns något servitut! Hur svårt kan det vara?
 
Hemmakatten
Nu börjar vi - igen - glida ifrån ämnet och TS fråga /moderator
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hemmakatten
Har bott både i radhus och kedjehus. Där var det inskrivet i detaljplanen en rättighet att beträda grannens tomt för att underhålla sin egen vägg.

I TS fall borde detta dilemma varit klarlagt I bygglovet. Orimligt om inte grannen skulle få tillstånd till uterum.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Som hemmakatten skriver och som jag påpekat flera gånger gäller särskilda regler för rad- och kedjehus. De är inskrivna på avsett ställe.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Som hemmakatten skriver och som jag påpekat flera gånger gäller särskilda regler för rad- och kedjehus. De är inskrivna på avsett ställe.
Nja. Det kan finnas inskrivet men det finns inget som säger att det måste finnas.

Om behovet finns skrivs säkert något sådant in, men finns det inget direkt behov så finns det ju inte heller någon anledning att ha med det. Dvs att det inte finns något behov att gå in till grannen för att underhålla sin fastighet.

Bygger man då sedan ett uterum och helt plötsligt får ett behov, ja då är det återigen upp till grannen att godkänna det eller ej.
 
  • Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
Inget säger att det måste finnas, men i praktiken gör det ju alltid det. Det ingår liksom i konceptet och det är helt omöjligt att bo i ett 7 meter brett hus med 7 meter bred tomt utan dessa avsteg från reglerna.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har bott både i radhus och kedjehus. Där var det inskrivet i detaljplanen en rättighet att beträda grannens tomt för att underhålla sin egen vägg.

I TS fall borde detta dilemma varit klarlagt I bygglovet. Orimligt om inte grannen skulle få tillstånd till uterum.
Jag har svårt att tänka mig att ett bygglov kan, eller ens försöker att, vara juridiskt tvingande för grannen. TS borde haft en skriftlig tillåtelse från den vid byggtillfället varandra grannen, att underhålla sin byggnad genom nyttjande av grannens tomt. Om detta funnits hade TS kunnat ställa krav på tillgång för underhåll, varvid grannen inte kunnat bygga så nära.
Kvar finns då att ta reda på kommunens skyldigheter vid behandling av grannens bygglovsansökan i efterhand.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inget säger att det måste finnas, men i praktiken gör det ju alltid det. Det ingår liksom i konceptet och det är helt omöjligt att bo i ett 7 meter brett hus med 7 meter bred tomt utan dessa avsteg från reglerna.
I praktiken? Nej det tror jag inte.

Brukar man som radhus ägare däremot gå med på det då det är som du säger en del av konceptet? Ja.

Men det betyder inte att man som granne inte har rätt att neka om det inte finns i skrift.

I vår detaljplan finns det då ingenting om att mina grannar får beträda min tomt. Det beslutet fattar vi och ingen annan. Vi har en granne som måste gå in på vår tomt för att måla sina vindskivor, men jag har fortfarande rätten att neka denne granne det.
 
Jag harf uppfattat att det normalt finns skrivningar i detaljplaner där man tillåter bebyggelse ända fram till tomtgränsen. Och i de fall sådana skrivningar saknas, så ordnas det (dyrt) genom ett oficialservitut. Du kan i praktiken inte neka grannen att underhålla sitt hus.
 
Och så kan det mycket väl vara.

Jag utgår vara från det jag vet och i vår detaljplan finns det inget sådant skrivet och jo jag har väl visst rätt att neka?

Om en granne beträder min tomt utan tillåtelse för målning eller vad det nu kan gälla så är det intrång på min egendom/mark?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har bott både i radhus och kedjehus. Där var det inskrivet i detaljplanen en rättighet att beträda grannens tomt för att underhålla sin egen vägg.

I TS fall borde detta dilemma varit klarlagt I bygglovet. Orimligt om inte grannen skulle få tillstånd till uterum.
I bygglovet kan det inte stå naturligtvis. Bygglovet kan inte villkoras av att grannen upplåter sin tomt. Måste stå i detaljplan eller servitut.
 
Hur många frågar om lov att tex stå på grannen tomt/mark/äng/gräsmatta då man tex underhåller en vägg/staket? Väntar ni till grannen är borta eller kör bara på?
 
H hempularen skrev:
Jag harf uppfattat att det normalt finns skrivningar i detaljplaner där man tillåter bebyggelse ända fram till tomtgränsen. Och i de fall sådana skrivningar saknas, så ordnas det (dyrt) genom ett oficialservitut. Du kan i praktiken inte neka grannen att underhålla sitt hus.
Självklart att jag kan. Min tomt är min tomt och den bestämmer jag över!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.