AndersPS AndersPS skrev:
Om det handlar om underhåll är 5 cm ändå meningslöst. TS har ingen rätt i världen att klampa in på grannens tomt för att underhålla sin vägg, med eller utan byggnad på den.
Vi får väl förutsätta att den som byggde uterummet frågade grannen om lov. Det lovet kan ju inte dras in senare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vi får väl förutsätta att den som byggde uterummet frågade grannen om lov. Det lovet kan ju inte dras in senare.
Det finns ingenting som säger att "klart du kan klampa in på min tomt när du behöver måla" är ett avtal som följer fastigheterna för all framtid. Tvärt om.

Sen vad som är normal grannsämja är ju en annan sak, men det finns (i normalfallet) ingen rättighet att underhålla sin fastighet från grannens tomt.
 
T ToRy skrev:
Personligen lutar jag snarare åt att vid sådana här små ytor så förutsätts att sådant underhåll får ske. Jag skulle aldrig drömma om att hindra en granne att underhålla en sådan vägg, speciellt som att det skulle vara jag som ser den ounderhållna väggen.
Jag kan inte annat än hålla med, skulle aldrig drömma om att hindra en granne från att komma åt och till exempel måla sin fasad. Men det är just en personlig uppfattning, precis som för dig. Det finns ingenting som ställer krav på att man ska få göra det (med undantag för att BP kan ändra på förutsättningar, en Brf kan spela in etc).

Men i en normal grannrelation hade denna tråden aldrig uppstått. Om jag varit grannen och det i värsta fall slutar med att jag får riva mitt uterum hade jag, även om det varit jag som gjort fel, kanske blivit lite avigt inställd till TS.
 
T ToRy skrev:
Vet vi att TS inte har lov från grannen att underhålla sin vägg från grannens tomt?
Vi vet med säkerhet att det inte finns ett servitut för att nyttja grannens mark för att underhålla fasaden. Visst kan grannarna över häcken sagt att det är okej, men det är ingenting som är bindande för all framtid och för alla framtida ägare av huset.
 
A Alias_Olle skrev:
PBL (2010:900) 11 kap.
20 § Om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid
(rättelseföreläggande).

Byggnadsnämnden får inte besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

Den tioårsgräns som anges i andra stycket gäller inte om överträdelsen är att någon olovligen har tagit i anspråk eller inrett en bostadslägenhet för ett väsentligen annat ändamål än bostadsändamål. Lag (2011:335)
Där ser man. Det var exakt det jag frågade och fick svaret jag skrev innan. Det var runt 6 månader sedan så han borde haft koll på PBL från 2010 tycker man.....

P.S. Då kan jag slappna när det gäller det tveksamma markarbetet förra ägaren gjort på mitt hus :)
 
S Santime skrev:
Vilka möjligheter (lagliga) har jag att få tillgång till min fastighets vägg??
Eftersom detta egentligen var din ursprungliga fråga.

Om du för att få tillgång till din fastighets vägg behöver göra underhållet från din grannes tomt, ingen alls i normala fall. Det finns ingen rättighet att få tillgång till grannens mark för att underhålla din fasad.

Det kan förändras av BP, om det är en Brf/samfällighet, skriftliga avtal etc.
 
J
R rådmottagare skrev:
Välkommen!
Ni två Tory och du hade garanterat haft kvarterets 2 snedaste uterummen i modern tid. Hoppas man kunde få bli en tredje granne i ett hörn!
 
  • Gilla
rådmottagare och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag kan inte annat än hålla med, skulle aldrig drömma om att hindra en granne från att komma åt och till exempel måla sin fasad. Men det är just en personlig uppfattning, precis som för dig. Det finns ingenting som ställer krav på att man ska få göra det (med undantag för att BP kan ändra på förutsättningar, en Brf kan spela in etc).

Men i en normal grannrelation hade denna tråden aldrig uppstått. Om jag varit grannen och det i värsta fall slutar med att jag får riva mitt uterum hade jag, även om det varit jag som gjort fel, kanske blivit lite avigt inställd till TS.

(Nytt inlägg)
Vi vet med säkerhet att det inte finns ett servitut för att nyttja grannens mark för att underhålla fasaden. Visst kan grannarna över häcken sagt att det är okej, men det är ingenting som är bindande för all framtid och för alla framtida ägare av huset.
Det är ju bara att återigen inse att lagen inte alltid har något sunt förnuft och att den ofta är alltför trubbig. Det enda vettiga i en sådan här situation vore ju att om man en gång har accepterat att grannen byggt på tomtgräns så kan man inte helt plötsligt hindra denne att underhålla sin fasad. Och i ett fall som detta borde den som bygger sist vara skyldig att ta kontakt med sin granne för att komma överens om en lösning som funkar för båda, och då hade grannen i sin tur inte haft rätt att förhindra en vettig lösning. Men, nu drömmer jag igen....

Håller med om att i en normal grannrelation hade inte situationen uppstått, men vänder på det; jag har full förståelse för att TS blir avig mot grannen när denne bygger in TS vägg så att det i värsta fall slutar med att TS får riva sin vägg och bygga upp den på nytt, speciellt som TS vad vi vet inte gjort något fel över huvud taget.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ni två Tory och du hade garanterat haft kvarterets 2 snedaste uterummen i modern tid. Hoppas man kunde få bli en tredje granne i ett hörn!
Hahahaha!!!! :rofl: Möjligt det hade blivit lite snett, men vi hade kunnat få till många hörn. Välkommen! (y)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R rådmottagare skrev:
Rekommenderar denna:
[länk]

För att se svaret krävs medlemsskap, men i korthet går det ut på att det inte finns laglig rätt i allmänhet men att lantmäteriet eventuellt kan inrätta ett tvångsservitut för att ge rätt till underhåll.
Känns ju bra att möjligheten finns, även om den inte borde behövas. Frågan är om det i ett sånt här fall hade varit aktuellt? Känns som lite fjuttigt att starta upp lantmäteriets maskineri för att få måla sin vägg... Men, går det inte att lösa på annat sätt så.
 
T ToRy skrev:
Hahahaha!!!! :rofl: Möjligt det hade blivit lite snett, men vi hade kunnat få till många hörn. Välkommen! (y)
Härligt att det är löning, drar sig mot helg och tonen i tråden lättar lite!

Trevlig helg!
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
>>Brandkraven kommer ligga på den som uppför den "senaste" byggnaden.

När jag bygger uterum åt mor 2004, radhus, uterum placerat mot granngräns. Då krävde BN EI30 brandvägg mot grannen för att han skulle ha möjlighet att bygga i framtiden. Dvs det finns inget dom säger att den som bygger senast ska bygga brandsäkert.

Att som TS gjorde... kräva servitut ... för att dela vägg. Då hade jag också lackat ur rejält. Det är där det går helt fel.
 
T ToRy skrev:
Känns ju bra att möjligheten finns, även om den inte borde behövas. Frågan är om det i ett sånt här fall hade varit aktuellt? Känns som lite fjuttigt att starta upp lantmäteriets maskineri för att få måla sin vägg... Men, går det inte att lösa på annat sätt så.
Jag tycker väl personligen att det spelar inte så stor roll vilka legala möjligheter som finns. Hade ändå aldrig dragit det så långt. Jag hade i samråd med grannen satt några små snuttar löstagbar panel och takplåt emellan uterummen (det är faktiskt bara uterum vi pratar om, inte huvudbyggnader), isolerat, och underhållsproblemet hade i princip varit löst för överskådlig tid och hela frågan avklarad. Då behövs heller inga servitut. Jag hade dessutom tyckt det varit skönt att slippa underhållet av ett av uterummets väggar eftersom jag hade sparat in på målning etc.

En annan fråga: det här var väl fråga om radhus? Undrar hur det blir om fasad mot grannhuset måste målas? Nya trätor? Grannar är medmänniskor, inte fiender. Skål!
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Här kommer en fråga från vänsterkanten, egentligen rätt off-topic men jag blev helt enkelt nyfiken...
Hur reste grannen sin vägg mot din? Antar att det antingen handlar om en hel väggsektion som restes färdig, eller om färdiga sektioner mellan stolpar på något sätt?

Anywho, halvdag idag, helgen är här. Trevlig helg, och skål på er för de som nyttjar!:beer::)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.