Ja precis, det är därför man har försäkringar och vadå "låta någon annan betala"? Det är försäkringsbolaget som betalar eftersom försäkringstagaren har betalat en avgift för detta skydd.

Om ingen utnyttjar sina försäkringar så skulle de inte behöva finnas försäkringsbolag.
 
Bisarr historia, tack och lov med lyckligt slut. Jag vill bara tillägga, lite off topic, att Hyresnämnden sällsynt nog dömt till kärandes fördel i ett ärende som rörde en hyresgäst som på liknande sätt stal elektricitet i ett vindsutrymme och därigenom orsakade en brand i fastigheten. Turligt nog kom ingen till fysisk skada men hyresgästen vräktes och dömdes, om jag minns rätt, till skadestånd. Dessförinnan hade hyresvärden försökt vräka hyresgästen pga störande beteende mm, men då fått avslag. Som sagt, detta var off topic om något men ändå lite tänkvärt avseende hur allvarligt myndigheter ser på allmänfarlig verksamhet. Jag är inte säker på att du hade fått samma fördelaktiga utfall om tjuven inte hade stulit el på det sätt som skedde, men jag kan såklart ha helt och hållet fel.
 
Hej,

Va skoj att det löste sig så bra! Härligt att höra, och bra att du tog tag i det tillsammans med försäkringsbolaget!

Jag tycker det är en självklarhet att du (och andra i din sits) ska försöka få ersättning för de skador eller kostnaden som denna visit inneburit. Att föreslå att man får skylla sig själv eftersom man bör hålla koll på sina egna saker är är helt uppåt väggarna. Vi har försäkringsbolag (och kanske larm kopplat till larmcentral) för att slippa detta. Något jag tror de flesta är överens om.

Nu har TS fått svar på sin fråga, och till och med löst problemet. Nu behöver vi inga mer inlägg om försäkringarnas vara eller icke vara. (Eller om man ska utnyttja dem eller inte).

Tråden förblir öppen då ämnet är intressant, och det i framtiden ska finnas möjlighet för andra med liknande problem, eller som har haft samma erfarenhet ska kunna skriva i tråden.

Mvh

Stefan, Moderator
 
Det vore intressant att veta vad försäkringsbolaget klassar det som, alltså vilken del av försäkring som slår in. Det här med "oförutsägbar och plötslig händelse" köper jag inte, då det ju i allmänhet gäller för olyckor/skada då du inte varit utsatt för brott? Just detta måste väl rimligen falla under intrång/skadegörelse/stöld?
 
Av ren nyfikenhet, hur mycket extra ström ( eller kronor) har det gått åt / har du noterat att det gått åt ?
Ett överslag ger att om man kör 9 kW 24h/dygn och betalar 1.5kr kWh, 9*24*1,5=324kr/dygn och om man antar att fläktarna stått på i 150 dygn = 48600kr ....
 
Min kommentar grundade sig på att jag har aldrig fått ut nåt på försäkringen när det har varit saker som jag inte haft någon möjlighet att förhindra. Jag råkade t.ex. ut för att ena bakdäcket på bilen exploderade (varför vet jag inte riktigt) mitt på motorvägen precis före ett litet gupp, varvid ljuddämparen slog i marken och halva avgassystemet slets loss. Verkstan (som är ansluten till försäkringsbolaget) tog 18 000 för nytt avgassystem och två nya bakdäck, för en bil med ett marknadsvärde på cirka 40 000.

"Inifrån kommande skada, ersätts inte av försäkringen."

Så jag är alltså oerhört förvånad över att försäkringsbolaget inte hänvisade till sina aktsamhetskrav.
 
O
Jag är pessimistisk av naturen när det gäller försäkringsbolag... dessa brukar börja på noll och sedan gå nedåt :p
När de då går in och måste ge ersättning då skriver man upp självrisken....:p
Det brukar vara mycket friskrivningar hit och dit...
men jag är glad att jag hade fel! Och erkänner det gärna!
nu vet jag att det kanske ibland går att använda försäkringsbolagen....
 
Jag var på väg att ta bort de två övre inläggen här, men ser att båda inläggen egentligen är ett ursäktande för att tidigare inlägg.

Kom dock ihåg min varning lite längre upp
"Nu behöver vi inga mer inlägg om försäkringarnas vara eller icke vara. (Eller om man ska utnyttja dem eller inte)."

Mvh

Stefan, Moderator
 
Redigerat:
Som vanligt när det gäller försäkringar,så brukar det finnas en självrisk.Vad den är i detta fallet vet jag inte.
Hade inbrott i mitt garage för ett par år sedan då de tog en del grejer samt skadade min bil.Jag fick betala 3000kr i självrisk för bilen.Så det kostade mig 3000kr helt i onödan bara för att det var nån som skadade bilen.Det är aldrig "gratis" bara för att man har en försäkring.Skurkarna tror många gånger att det gör inget att jag gör detta,för de har försäkring.
 
Vet inte om jag missat det i alla kommentarer här, men är det din "hyresgäst" som tagit dit fläktarna eller fanns de där sedan tidigare? Om hyresgästen tagit dit det, får du behålla det och dras då kostnaden av från räkningen, eller behåller FB dessa fläktar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.