Behöver man inte ha koll på sina fastigheter om det är mer än en villa?
Var går gränsen?
 
elmont skrev:
CarlMagnus, inte för att jag vill glänsa men jag har villa, fristående garage, vedbod, bondgård med alla hus det innebär, 1 fritidshus samt är delägare i i två andra fritidshus. Och jag har rätt bra koll på läget, jag är helt säker på att inga obekanta kan husera i "mina" byggnader ;)
Jag har 3 boningshus, 8 stallar 3 logar och en avlägsen tork. Inte direkt som att man räknar med att någon ska bygga ett bo i en silos =) hade inte räknat med att någon skulle ta sig in via en ventilationstrumma heller....
 
Det är ytterst tveksam att du kan få ut nåt på försäkringen. Försäkringen brukar täcka skador orsakade av en plötslig, oförutsebar yttre händelse. Det där kan knappast ses som varken plötsligt eller oförutsebart.

Jag är rätt säker på att det brukar vara ett villkor att man ska se till att obehöriga inte kan ta sig in.

Möjligen kan du stämma uteliggaren på pengarna (lycka till). Men som fastighetsägare så är det väl du som formellt sett ansvarar för svartbygget (att inreda utrymmet som bostad kräver antagligen bygglov) även om nån annan har utfört det.

Har utrymmet varit låst så det klassas som inbrott kanske det i alla fall kan gå att få ersättning för återställningen.
 
Nerre skrev:
Det är ytterst tveksam att du kan få ut nåt på försäkringen. Försäkringen brukar täcka skador orsakade av en plötslig, oförutsebar yttre händelse. Det där kan knappast ses som varken plötsligt eller oförutsebart.

Jag är rätt säker på att det brukar vara ett villkor att man ska se till att obehöriga inte kan ta sig in.

Möjligen kan du stämma uteliggaren på pengarna (lycka till). Men som fastighetsägare så är det väl du som formellt sett ansvarar för svartbygget (att inreda utrymmet som bostad kräver antagligen bygglov) även om nån annan har utfört det.

Har utrymmet varit låst så det klassas som inbrott kanske det i alla fall kan gå att få ersättning för återställningen.
Nja svartbygge är nog rätt lugnt då lantbruk är befriat från bygglov =) får bara säga att det skulle bo grisar där =)

Polisen har varit och kollat precis och i eftermiddag kommer försäkringsbolaget ut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu har försäkringsbolaget varit här och jag får ersättning för ström och återställning och även det byggmaterial och elkablar som blivit förstörda. =)
 
  • Gilla
L-Bror och 10 till
  • Laddar…
Henke-el skrev:
Är nog svårt att hävda att någon bott där om du inte sett dem. Samt har bevis för det. Tänk istället vilken tur at du hittade det så det inte blev en större skada.
TS har bevis, det framgår tydligt.
 
Mikael_L
CarlMagnus skrev:
Nu har försäkringsbolaget varit här och jag får ersättning för ström och återställning och även det byggmaterial och elkablar som blivit förstörda. =)
Härligt.
Jag tycker inte att det var självklart på något vis. Men jag är glad för din skull. (y)
 
Härligt! (y)
 
O
Tur att jag hade fel!
 
Upplösningen = härlig solskenshistore

Du har utsats för brott. Olaga intrång. Egenmäktigt förfarande. Sannolikt även skadegörelse. Och som du skriver, stöld. Vi råkade ut för el-tjuveri när vi fick nya grannar till en fastighet vi hade. Upptäckte det snabbt och stängde av strömmen.

Det var rikigt upplyftande att läsa att i ditt fall så har du fått hjälp av ditt försäkringsbolag och att polisen bryr sig :)
 
Lite intressant att så många tyckte att CarlMagnus skulle bita i äpplet och inte ens föreslog att han skulle kontakta sitt försäkringsbolag.

Tur att han inte lyssnade på er utan verkligen gjorde slag i saken. Varför vara så blygsamma och inte ens föreslå att ställa frågan till försäkringsbolaget? Alla som "höll tillbaka" anspråken varifrån fick ni era argument?

Är det ett allmänt utslag av JANTE här eller vad?
 
  • Gilla
cust3000 och 4 till
  • Laddar…
För min del handlar det enbart om att man ska hålla "koll" sina "saker", slarvar man med det ska man ta konsekvensen av sitt handlande. OAVSETT vad det gäller, att strunta i det och låta andra betala är inte min melodi.
 
Så du låter blir att anmäla skador till försäkringsbolaget, även om du har rätt till ersättning?

Försäkringsbolagen brukar ligga på rätt duktigt när det gäller att betala premier och att sälja på uppgraderingar. Självfallet ska man åberopa sina rättigheter enligt försäkringsvillkoren.

Jag håller med dig att man ska hålla ordning på sina saker, men trots allt händer det ibland saker som man inte kan kontrollera. Som CarlMagnus sa har han ett antal fastigheter att hålla ordning på och personen hade tagit sig in en silo via en ventilationstrumma. På grundval av det tycker jag nog att man kan anse att det är bortom att hålla ordning på sina saker.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Även jag har lite "fastigheter" på olika orter men kontrollerar med jämna mellanrum samtliga. Och jag kan garantera att ingen skulle kunna "bo" i något hus/lada någon längre tid utan att bli uppmärksammad.
 
elmont skrev:
För min del handlar det enbart om att man ska hålla "koll" sina "saker", slarvar man med det ska man ta konsekvensen av sitt handlande. OAVSETT vad det gäller, att strunta i det och låta andra betala är inte min melodi.
Men är inte det en orsak till att vi betalar försäkringspremier, att försöka skydda sig mot något oförutsett eller att man begår misstag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.