Hemmakatten
Har nu läst hela tråden och tycker allt är så sorgligt. Både för den som beställer hem en vara och de som levererar.

Några här på forumet vet att jag bor i Portugal sedan ett par år. Jag har ALDRIG varit med om nåt liknande här!

Från flyttfirma som bar in allt i varje rum och placerade på exakt rätt plats, och monterade sängarna och soffan.

Och de fyra köp jag gjort hittills bars in utan problem och utan kostnader. Här diskuteras inte ens det utan det är en självklar service.

Maken var på lokala vitvaruhandlaren på förmiddagen under pandemin förra året. Köpte en frysbox, ganska stor, de hade på lager. På eftermiddagen levererades den, bars in i garaget, sattes igång. Allt emballage tog de med sig. OCH de hade en dammsugare med sig och dammsög allt litet skräp. I ett garage!

Köpte ett par fåtöljer. Samma sak där. Installation, dammsugning och allt emballage borttaget.

Samma sak med vardagsrummet. Stor soffa, många bokhyllor. Allt perfekt.

Installation av fyra AC/Inverters och en uteenhet på takterrassen. Inte en smula skräp kvar, inte ens på takterrassen.

Kan fortsätta. Men nej, ni förstår hur det är här. Det är självklart att allt bärs in på rätt plats, monteras och allt skräp tas bort.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har nu läst hela tråden och tycker allt är så sorgligt. Både för den som beställer hem en vara och de som levererar.

Några här på forumet vet att jag bor i Portugal sedan ett par år. Jag har ALDRIG varit med om nåt liknande här!

Från flyttfirma som bar in allt i varje rum och placerade på exakt rätt plats, och monterade sängarna och soffan.

Och de fyra köp jag gjort hittills bars in utan problem och utan kostnader. Här diskuteras inte ens det utan det är en självklar service.

Maken var på lokala vitvaruhandlaren på förmiddagen under pandemin förra året. Köpte en frysbox, ganska stor, de hade på lager. På eftermiddagen levererades den, bars in i garaget, sattes igång. Allt emballage tog de med sig. OCH de hade en dammsugare med sig och dammsög allt litet skräp. I ett garage!

Köpte ett par fåtöljer. Samma sak där. Installation, dammsugning och allt emballage borttaget.

Samma sak med vardagsrummet. Stor soffa, många bokhyllor. Allt perfekt.

Installation av fyra AC/Inverters och en uteenhet på takterrassen. Inte en smula skräp kvar, inte ens på takterrassen.

Kan fortsätta. Men nej, ni förstår hur det är här. Det är självklart att allt bärs in på rätt plats, monteras och allt skräp tas bort.
Det är bara självklart om det du beställer är montering/installation. Men TS har bara beställt inbärning vilket är något helt annat.
 
Redigerat:
P
E EtherMan skrev:
Det är bara självklart om det du beställer är montering/installation. Men TS har bara beställt inbärning vilket är något helt annat.
Det är självklart i en annan kultur. I Sverige har vi inte så bra servicekultur.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Läs första meningen i första inlägget…

och är du fortfarande inte övertygad så läs inlägg #48
[länk]
Du ska kanske läsa några fler inlägg. För när TS citerar vidare så gäller att till anvisad plats endast gäller om transportören anser detta vara möjligt.
 
P pmd skrev:
Det är självklart i en annan kultur. I Sverige har vi inte så bra servicekultur.
Mja, vi har ju samma tjänster från de flesta ställena. Det är bara en helt annan tjänst än inbärning utan det är inte montering/installation som du vill ha om det är den servicen du vill ha.
 
E EtherMan skrev:
Du ska kanske läsa några fler inlägg. För när TS citerar vidare så gäller att till anvisad plats endast gäller om transportören anser detta vara möjligt.
Det betyder ju inte att transportören helt godtyckligt kan åka omkring och säga "Nej, det går inte". Det vore ju annars en helt lysande affärsidé att åka runt och säga nej och kamma hem hundralappar.

Nu hade ju transportören uppenbarligen fel (om inte TS skarvar). För mig är det helt obegripligt att Mio inte bjuder på mellanskillnaden för den tjänst man aldrig utförde, och dessutom heller inte hade några kostnader för.

--

"Kan ni leverera soffan hem till mig?"
"Jadå, det kostar 500 kr."
"Fint, när ni ändå är där, kan ni bära upp den på övervåningen också?"
"Japp, för 200 kr gör vi det förutsatt att det går."

Klipp till:
"Sådärja, här är soffan. Oj, uppför den där trappan kommer vi inte. Och just ja, här är fakturan, 500 kr för hemkörningen och 200 kr för uppbärningen. Trevlig helg och välkommen åter! :heart:"
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Mja, vi har ju samma tjänster från de flesta ställena. Det är bara en helt annan tjänst än inbärning utan det är inte montering/installation som du vill ha om det är den servicen du vill ha.
Jag får mental klåda när jag försöker förstå vad du vill säga.
 
  • Haha
  • Gilla
BiFuel och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är inte meningen med sådana här trådar ett vi ska ge tips och hjälpa TS att lösa sitt problem?
Meningen är väl att vi "kollektivt" förhoppningsvis ska lyckas ge TS goda juridiska råd. I vissa fall kanske det bästa rådet faktiskt är att just ge upp. I detta fall tycker du, jag och de flesta andra (tror jag) inte att det är så men det är kanske inte konstigt att någon ser det på annat sätt.

Såg alla alltid juridiska tvister på samma sätt (då fanns det för övrigt inga) är det en rätt stor del av samhällsapparaten som kunde avskaffas men dit lär vi nog inte komma.
 
P pmd skrev:
Det är självklart i en annan kultur. I Sverige har vi inte så bra servicekultur.
det beror nog på vad man betalar för tjänsten. Hemleverans för 300:-. Do the math…
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det betyder ju inte att transportören helt godtyckligt kan åka omkring och säga "Nej, det går inte". Det vore ju annars en helt lysande affärsidé att åka runt och säga nej och kamma hem hundralappar.

Nu hade ju transportören uppenbarligen fel (om inte TS skarvar). För mig är det helt obegripligt att Mio inte bjuder på mellanskillnaden för den tjänst man aldrig utförde, och dessutom heller inte hade några kostnader för.

--

"Kan ni leverera soffan hem till mig?"
"Jadå, det kostar 500 kr."
"Fint, när ni ändå är där, kan ni bära upp den på övervåningen också?"
"Japp, för 200 kr gör vi det förutsatt att det går."

Klipp till:
"Sådärja, här är soffan. Oj, uppför den där trappan kommer vi inte. Och just ja, här är fakturan, 500 kr för hemkörningen och 200 kr för uppbärningen. Trevlig helg och välkommen åter! :heart:"
Godtyckligt nej men helt enligt egna kriterier. Och du kan inte säga att transportören har fel utan att veta dessa kriterier. Däremot kan vi säga att de med stor sannolikhet kommer vara kopplat till försäkring och transportförsäkring gäller bara till första plats. Så längre än så kommer antagligen ha som krav att det kan göras utan risk. Det räcker alltså inte att TS mätt att den rent fysiskt skulle få plats.

Ditt exempel stämmer inte heller. ”Kan ni leverera soffan till ovanvåningen hos mig?”, ”för 700 levererar vi hem till angiven plats om vi bedömer det går när vi ser förutsättningen, annars första plats innanför dörren.”, ”ja ok nej upp för den trappan går inte, synd men här är soffan inburen till första plats innanför dörren som avtalat iaf, här är fakturan på 700”. Deras lägre pris gäller bara leverans till tomtgräns eller så nära bilen kan komma. Dvs är det lägenhet så är det generellt ute vid gatan som gäller eller i bästa fall utanför porten. Något alternativ med inbärning till första plats utan chans med invändes bärning, erbjuder helt enkelt inte Mio över huvudtaget.
 
:love:
S SoCe skrev:
Hej hej!

För några veckor sedan beställde vi en soffa från Mio med "Inbärning till anvisad plats". Då soffan skulle stå på övervåningen dubbelkollade vi redan vid köptillfället att trappan skulle vara okej.

Vid leveransen mötte vi upp vid lastbilen och berättade att soffan skulle upp en trappa, varpå budet svarade "mm, vi får väl se". Väl inne i hallen slängde han bara en blick på trappan och sa "Det där går inte". De gjorde inget försök att få upp soffan, och de tog aldrig några mått.

När de hade gått bar vi upp soffan själva på mindre än två minuter. Det var med god marginal.

Nu vill Mio att vi ska betala fullt pris för inbärning till anvisad plats, då de menar att de har rätt att inte bära in om den som levererar anser att det är för trångt, även om det finns gott om marginal.

Jag tänker att detta villkor innebär att köparen köper en chansning. "Betala 700 kronor för att kanske få varan levererad till anvisad plats. Vi får se vad vi tycker när vi är på plats"

Rent juridiskt, kan de villkora såhär?
Hep Hep skrev:
Svårt att veta med din presentation. Bor du här eller i Frankrike?

Hemleveranser har länge varit ett sorgligt ämne med en massa fejkade leveransförsök och liknande, men det har hänt väldigt mycket de senaste åren och nu är det rätt bra. Det syns tydligt på de kundbetyg som ges och som blir bättre och bättre hela tiden. Faktiskt även hos den som historiskt fuskat mest.
 
Underbar tråd! Enda nackdelen är att det går så mycket popcorn när man njuter av mer eller mindre begåvade inlägg
Särskilt de som tycker, tror och vet. Alldeles säkert... i alla fall nästan. TS ska betala. Inte betala. Betala en del, bestrida si eller så. För att inte tala om hur mycket bättre det ÄR I FRANKRIKE OCH PORTUGAL!!!!!
Få reflekterar över leveransvillkoren som finns tillgängliga på Mios hemsida. Man kan tycka vad man vill men för mig är de rätt klara. Inbärning förutsätter "fri väg". Att en trappa som delar av en soffa ska bäras upp i/för (obs emballerad) skulle utgöra just "fri väg" är (för mig) ingen självklarhet.
Och om det nu inte räcker - det framgår tydligt av informationen den eller de som sköter leveransen av godset; "avgör om möbeln säkert kan placeras i önskat utrymme. I annat fall levereras den innanför er ytterdörr. Vi vill inte riskera att göra märken på väggar och golv om utrymmet är för trångt."
På mitt burdusa vis menar jag att den formuleringen är ett solklart fall av s. k tolkningsföreträde.
To be continued I guess
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
På mitt burdusa vis menar jag att den formuleringen är ett solklart fall av s. k tolkningsföreträde.
Givetvis. Men att de där extra 8 metrarna från tomtgräns till innanför ytterdörren skulle motivera full fakturering är inte kundvård.

Jag kan köpa det om leverantören där och då hade sagt, "Tyvärr, det går inte. Vill ni att vi lämnar den utanför dörren eller vill ni att vi ska lyfta den över tröskeln, men då får nu betala fullt pris."
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Givetvis. Men att de där extra 8 metrarna från tomtgräns till innanför ytterdörren skulle motivera full fakturering är inte kundvård.

Jag kan köpa det om leverantören där och då hade sagt, "Tyvärr, det går inte. Vill ni att vi lämnar den utanför dörren eller vill ni att vi ska lyfta den över tröskeln, men då får nu betala fullt pris."
Fast du har ingen aning om hur långt det är där emellan. Och tiden att åberopa att man inte vill ha inbärningen trots allt utan bara curbside, ja det är innan inbärningen redan är gjord. Det är liksom inget du kan komma med i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.