B
Det kommmer inte rinna genom vatten i någon större mämgd om du duschar normalt. Jag hade en dusch från inr i min förra lägenhet där jag borrade hål för rören och drog genom dessa efter att duschen var monterad.

Enda nackdelen som kan uppstå med den metoden är om du vill ta bort en duschdörr av någon anledning. I så fall behöver du även demontera rören.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
S
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej allihop!

Jag har hört med Gustavsberg och Svedbergs gällande utanpåliggande rör genom duschvägg.
De skriver att man helt enkelt borrar genom duschväggens aluminiumprofil och silikontätar.
Någon som har exempel på hur det blir i praktiken?

Blev lite förvånad över utförandet (är kanske lite skadad efter att ha läst igenom BKR och Säker Vatten m.m.). Är det verkligen fackmannamässigt? Finns det inga snygga täckbrickor eller liknande?
Om det är ett nytt badrum så uppfyller det inte Säker vatten om du måste borra i profilen. Då ska rören komma uppifrån.
Så som Johnwinroth ritade.
 
S sinuslinus skrev:
Om det är ett nytt badrum så uppfyller det inte Säker vatten om du måste borra i profilen. Då ska rören komma uppifrån.
Så som Johnwinroth ritade.
Tillåt mig att tvivla. Vad skulle det vara för risker, som skulle förbjuda det? Så länge som man inte bryter tätskiktet, borde man väl kunna dra rören, som det passar bäst? Hänvisa gärna till källa på ditt påstående, så att även " vi icke- proffs" kan förstå.
 
Redigerat:
  • Gilla
-Andy- och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om det är ett nytt badrum så uppfyller det inte Säker vatten om du måste borra i profilen. Då ska rören komma uppifrån.
Så som Johnwinroth ritade.
Har säker vatten börjat ställa krav på inredningsdetaljer också?

Att borra hål i en alu profil är inga problem. Skruvhålen som är i profilen ska tätas med silikon precis som övrig håltagning i badrum.

Kan man skruva fast ett blandarfäste mitt i duschen och få det tätt kan man sätta upp en duschvägg och dra rör igenom också. De flesta tillverkare har anvisningar för detta i monteringsanvisningen
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Har säker vatten börjat ställa krav på inredningsdetaljer också?

Att borra hål i en alu profil är inga problem. Skruvhålen som är i profilen ska tätas med silikon precis som övrig håltagning i badrum.

Kan man skruva fast ett blandarfäste mitt i duschen och få det tätt kan man sätta upp en duschvägg och dra rör igenom också. De flesta tillverkare har anvisningar för detta i monteringsanvisningen
Här har vi svaret som reder ut det hela, bra Danne!
Vill man så kan man använda kontaktklammer till rören eller glabete systemet om man känner att det är jobbigt att skruva och täta.
 
S
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Tillåt mig att tvivla. Vad skulle det vara för risker, som skulle förbjuda det. Så länge som man inte bryter tätskiktet, borde man väl kunna dra rören, som det passar bäst? Hänvisa gärna till källa på det påståendet, så att även " vi icke- proffs" kan förstå.
Kollade en extra gång i Säker vattens branschregler och det står inget om det annat än vid rörgenomföring av tätskikt.
Bilden nedan ”luras” lite på sätt och jag vet rörmokare som inte vill dra rören längs golvet in i duschen.

https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/EFA76E2C25072111ECB32315E0CAF00C.pdf
Bilden är på sidan 26.
Illustration av badrum med måttangivelser för rör och tätskikt relaterat till installation av dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mac_attack
S sinuslinus skrev:
Kollade en extra gång i Säker vattens branschregler och det står inget om det annat än vid rörgenomföring av tätskikt.
Bilden nedan ”luras” lite på sätt och jag vet rörmokare som inte vill dra rören längs golvet in i duschen.

[länk]
Bilden är på sidan 26.
[bild]
Men som jag tolkar det borde det vara OK att dra rör längs golvet (min 60 mm distans om jag minns rätt) in i duschutrymmet?
Men som du säger luras bilden lite. I texten nämns ju just genomföring genom tätskikt.

Att dra längs ovankant vägg hade jag tyckt blivit ganska märkligt, i sådana fall ovan undertaket.
 
S
Mac_attack Misacsson skrev:
Men som jag tolkar det borde det vara OK att dra rör längs golvet (min 60 mm distans om jag minns rätt) in i duschutrymmet?
Men som du säger luras bilden lite. I texten nämns ju just genomföring genom tätskikt.

Att dra längs ovankant vägg hade jag tyckt blivit ganska märkligt, i sådana fall ovan undertaket.
Du kan ju dra rören i väggen annars och koppla i kommoden.
 
Mac_attack
S sinuslinus skrev:
Du kan ju dra rören i väggen annars och koppla i kommoden.
Det är ett väldigt långsmalt badrum så tror det kan bli problematiskt att bygga på nuvarande vägg. Hur mycket behöver man normalt bygga på för att få plats med rören?

Man ska väl även undvika dolda skarvar i vägg?
 
S
Är det inner- eller yttervägg?

Inga dolda skarvar. Finns rör i rör system.
 
Mac_attack
S sinuslinus skrev:
Är det inner- eller yttervägg?

Inga dolda skarvar. Finns rör i rör system.
Ena väggen är yttervägg (kortsidan) och väggen där vi tänker oss att rören kan gå (långsidan) är avskiljande vägg mellan våra radhus.
 
  • Ritning av ett badrums hörn med måttangivelser, där en yttervägg och en avskiljande vägg visas med föreslagna rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Antar att den avskiljande väggen inte är en regelvägg eller så är den brandklassad och om du inte vill lägga på en 45mm regel så blir det inte görligt.
 
Mac_attack
S sinuslinus skrev:
Antar att den avskiljande väggen inte är en regelvägg eller så är den brandklassad och om du inte vill lägga på en 45mm regel så blir det inte görligt.
Precis, får ju bli en påbyggnad i sådana fall, och 1,43 m brett är redan lite tight.
Räcker 45 mm? Inte 70-reglar?
Får nog bli en lösning längs golvet där det borras genom duschvägg ändå tänker jag...
Att rören kommer ovanifrån har ju en del fördelar, men tänker även att det kan bli problem med att dra ovan undertaket mot vinden, att läckor blir svårupptäckta och kondens etc. kan droppa på undertaksbeklädnaden?
 
S
Mac_attack Misacsson skrev:
Precis, får ju bli en påbyggnad i sådana fall, och 1,43 m brett är redan lite tight.
Räcker 45 mm? Inte 70-reglar?
Får nog bli en lösning längs golvet där det borras genom duschvägg ändå tänker jag...
Att rören kommer ovanifrån har ju en del fördelar, men tänker även att det kan bli problem med att dra ovan undertaket mot vinden, att läckor blir svårupptäckta och kondens etc. kan droppa på undertaksbeklädnaden?
Att dra i taket löser inte dina problem. Du måste ju ha vatten till toastolen och kommoden och de rören blir ju ännu mer synliga.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
S sinuslinus skrev:
Att dra i taket löser inte dina problem. Du måste ju ha vatten till toastolen och kommoden och de rören blir ju ännu mer synliga.
Ja, men där skulle man kunna gå ner i ett hörn och längs golvet fram till handfat och toa. Just för duschen skulle man kunna gå ned från undertaket. Men är inne på att det kanske är smidigast och bäst med synliga rör och att borra i duschväggen trots allt.

Hur har de som har dolda rör gjort i och med att skarvar ska undvikas doldt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.