raveper raveper skrev:
Det är ju nästan 2kvm per pers.
En gång var vi 8 pers på min flakmoped.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Indeed, a plan made by a half-wit. A different arrangement of furniture in the kitchen is enough and we gain a lot of space, and when we also reduce the hall, we are in heaven. As for the Permit and the area of availability: it happens more and more often that architects cheat in projects by inserting smaller furniture on the plans than it actually is. On the scale, this is often overlooked.



Planritning av en lägenhet med kök/vardagsrum, sovrum, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
S sturnus skrev:
Indeed, a plan made by a half-wit. A different arrangement of furniture in the kitchen is enough and we gain a lot of space, and when we also reduce the hall, we are in heaven. As for the Permit and the area of availability: it happens more and more often that architects cheat in projects by inserting smaller furniture on the plans than it actually is. On the scale, this is often overlooked.



[bild]
Det måste vara minst 80 cm mellan diskho och häll.
Jag tror att det måste finnas avställningsyta på båda sidorna av diskhon så att man inte slår stekpannor och plåtar i kyl/frysen.
Det får väl inte längre plats ett tillräckligt stort bord med en plats för rullstol vid fönstret.
Uppfyller nu hallen kraven på tillräckligt med utrymme för klädförvaring?
Jag tror inte heller att vardagsrumsdelen blir mer lättmöblerad för att det inte finns något köksskåp mot väggen mot hallen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det måste vara minst 80 cm mellan diskho och häll.
Jag tror att det måste finnas avställningsyta på båda sidorna av diskhon så att man inte slår stekpannor och plåtar i kyl/frysen.
Det får väl inte längre plats ett tillräckligt stort bord med en plats för rullstol vid fönstret.
Uppfyller nu hallen kraven på tillräckligt med utrymme för klädförvaring?
Jag tror inte heller att vardagsrumsdelen blir mer lättmöblerad för att det inte finns något köksskåp mot väggen mot hallen.
80 cm är väl en rekommendation och inget krav?
 
BirgitS
A Argastesnickaren skrev:
80 cm är väl en rekommendation och inget krav?
På något sätt måste tillgänglighetskravet om att en rullstolsburen person ska kunna ha en bra arbetsyta mellan diskhon och hällen lösas, normalt gör man det genom att ha 80 cm som den rullstolsburna personen kan rulla in benen under. Det går kanske att lösa det på något annat sätt men jag ser inte att det är gjort så heller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På något sätt måste tillgänglighetskravet om att en rullstolsburen person ska kunna ha en bra arbetsyta mellan diskhon och hällen lösas, normalt gör man det genom att ha 80 cm som den rullstolsburna personen kan rulla in benen under. Det går kanske att lösa det på något annat sätt men jag ser inte att det är gjort så heller.
Och då är svaret på frågan att det är en rekommendation och tillgänglighetskravet kan lösas på andra sätt.
 
  • Haha
Sewen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du göra en bättre och fortfarande tillgänglighetsanpassad 2:a på så få kvm?
Absolut. Det har jag gjort många gånger. Och de gånger det inte går att få det tillgängligt får man rita en 1:a men se till att det finns möjlighet för köparen själv att skapa två rum.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Byggherrar som bygger flerbostadshus är sällan individer utan organisationer. Dessa organisationer är omsorgsfullt strukturerade och styrda för att tjäna pengar. Individerna i organisationen är människor som oftast vill att det skall bli bra. Organisationens lager, incitament och styrmedel ser till att minimera konsekvenserna av att folk vill att det skall bli bra. Det är nästan omöjligt för någon med insyn och klarsyn att påstå något annat. Så känner inte folk, fullt ut, det vore för jobbigt men få klarar av att förneka delarna som i sin helhet bildar vad jag beskriver.

Omsorg och kvalitet är givetvis bra om det inte kostar, men det gör det. I tid, bekvämlighet eller pengar. Många, nästan alla, arkitekter har yrkestolthet och kämpar för att det skall bli bra. Som jag beskriver görs detta i total motvind från hela byggindustrin och samhällsekonomin så resultaten av den kampen är nästan obefintliga. Det vill få arkitekter erkänna men så är det. Några individers övertygelse kan inte rucka kolossen.
Ok. Om vi inte vill ha det så, att pengar styr allt, utan istället vill att omsorg och kvalitet ska påverkar hur vi bor. Hur löser vi det?
 
BirgitS
,
A Argastesnickaren skrev:
Och då är svaret på frågan att det är en rekommendation och tillgänglighetskravet kan lösas på andra sätt.
Jag har aldrig sett en annan lösning. Har du?
Det är ju i alla fall inte gjort i den ritningen det gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.