BirgitS
F ErlandJ skrev:
Ja det är ju de möjligheter som ges men ingen är bra
Vad tycker du är fel med dem?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G gaia skrev:
Varför vill man ha bord för 4 och en soffgrupp för 5-6 sitsplatser i en liten tvåa bekväm för max 2 personer? Planerar man för stora fester och familjeövernattningar så får man väl köpa en större lägenhet.
En gång var vi 7 personer i studentrummet på 12 kvm. "Finns det hjärteplats finns det stjärteplats." :)

Det är en ekonomisk fråga. En dubbelt så stor lägenhet kostar faktiskt nära dubbelt så mycket både när det gäller inköpspris och månadsavgift.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Ja det är ju de möjligheter som ges men ingen är bra
Jo då, framförallt alternativ 1 är bra utifrån situationen. Vad är det du inte gillar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Nä. Och inte heller godkänt enl rådande tillgänglighetsnormer.
När man som privatperson möblerar sitt hem har man ingen skyldighet att följa tillgänglighetsregler.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
U
Alternativ tre i förslagen ovan, så hade jag möblerna i min studentlägenhet. Fast min soffa hade ingen schäslong. Och typ alla som hade likadan lägenhet som jag var hemma hos hade den planlösningen.

sen om man hade fest sköt man bak soffan mot ytterväggen så va de jätteöppet i mitten där man kunde tävla öl-häf och dansa (hoppa)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Arkitekten had two jobs. Få igenom bygglov och tjäna pengar och byggherren. Så är det alltid.

Arkitekten får ingenting av hyresgästen/bostadsrättsköparen. All omsorg kring detta är oönskat arbete och eventuellt mot ISO eftersom kund inte vill ha det. Nu är det ju så att i princip alla arkitekter försöker ändå men detta sker i konflikt med hela byggbranchen.
Fel hela vägen. En arkitekts jobb är inte enbart att få igenom bygglov och tjäna pengar till en byggherre.
Vidare är det inte oönskat arbete från byggherrar att arkitekt visar omsorg om hyresgäster/bostadsrättsköpare. Tvärt om är byggherrar måna om att leverera en bra produkt till sina kunder.
Sen om det beror på att man har en yrkesstolthet och vill att andra ska ha det bra eller om man (som du?) tror att drivkraften bara är att tjäna pengar låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
G gaia skrev:
Varför vill man ha bord för 4 och en soffgrupp för 5-6 sitsplatser i en liten tvåa bekväm för max 2 personer? Planerar man för stora fester och familjeövernattningar så får man väl köpa en större lägenhet.
En del människor har socialt liv som inbegriper gäster i hemmet.
 
Sewen Sewen skrev:
Nej. Men det är byggherrens ansvar att följa BBR och visa att det går att möblera tillgängligt.
[länk]
Självklart uppfyller lägenheten tillgänglighetskraven, annars hade den inte fått godkänd slutbesiktning. Menar du att du tvivlar på detta? Tillgänglig möblering framgår i bygglovshandlingarna men behöver inte redovisas i till exempel försäljningsdokument.

Tillägg: Jag förutsätter att planlösningen tillhör en färdigställd byggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Självklart uppfyller lägenheten tillgänglighetskraven, annars hade den inte fått godkänd slutbesiktning. Menar du att du tvivlar på detta? Tillgänglig möblering framgår i bygglovshandlingarna men behöver inte redovisas i till exempel försäljningsdokument.

Tillägg: Jag förutsätter att planlösningen tillhör en färdigställd byggnad.
Du har säkert rätt och det vore intressant att se dessa funktionsmöbleringar. Men tacksam för de möbleringar som visas här i tråden. Klargör att det blir allt för många trånga passager och svårt att röra sig i lägenheten. Kort sagt precis som ämnestråden säger: Urusel planlösning.
 
BirgitS
Sewen Sewen skrev:
Klargör att det blir allt för många trånga passager och svårt att röra sig i lägenheten. Kort sagt precis som ämnestråden säger: Urusel planlösning.
Kan du göra en bättre och fortfarande tillgänglighetsanpassad 2:a på så få kvm?
 
BirgitS BirgitS skrev:
En gång var vi 7 personer i studentrummet på 12 kvm. "Finns det hjärteplats finns det stjärteplats." :)

Det är en ekonomisk fråga. En dubbelt så stor lägenhet kostar faktiskt nära dubbelt så mycket både när det gäller inköpspris och månadsavgift.
Det är ju nästan 2kvm per pers.
En gång var vi 8 pers på min flakmoped.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
raveper raveper skrev:
Det är ju nästan 2kvm per pers.
En gång var vi 8 pers på min flakmoped.
Fast då gissar jag att ni inte satt där och umgicks under någon längre tid ;)
 
Nja. Den gick ju inte så fort.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Fel hela vägen. En arkitekts jobb är inte enbart att få igenom bygglov och tjäna pengar till en byggherre.
Vidare är det inte oönskat arbete från byggherrar att arkitekt visar omsorg om hyresgäster/bostadsrättsköpare. Tvärt om är byggherrar måna om att leverera en bra produkt till sina kunder.
Sen om det beror på att man har en yrkesstolthet och vill att andra ska ha det bra eller om man (som du?) tror att drivkraften bara är att tjäna pengar låter jag vara osagt.
Byggherrar som bygger flerbostadshus är sällan individer utan organisationer. Dessa organisationer är omsorgsfullt strukturerade och styrda för att tjäna pengar. Individerna i organisationen är människor som oftast vill att det skall bli bra. Organisationens lager, incitament och styrmedel ser till att minimera konsekvenserna av att folk vill att det skall bli bra. Det är nästan omöjligt för någon med insyn och klarsyn att påstå något annat. Så känner inte folk, fullt ut, det vore för jobbigt men få klarar av att förneka delarna som i sin helhet bildar vad jag beskriver.

Omsorg och kvalitet är givetvis bra om det inte kostar, men det gör det. I tid, bekvämlighet eller pengar. Många, nästan alla, arkitekter har yrkestolthet och kämpar för att det skall bli bra. Som jag beskriver görs detta i total motvind från hela byggindustrin och samhällsekonomin så resultaten av den kampen är nästan obefintliga. Det vill få arkitekter erkänna men så är det. Några individers övertygelse kan inte rucka kolossen.
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.