Göran.W skrev:
Är där Switchade nätdel så bryr dom sig inte ett dugg om vad som kommer in, det kan vara modifierad sinus eller ren sinus.
Problemet med switchade nätdelar utan PFC och modifierad sinus är att peak-strömmarna kan bli så höga att överströmsskyddet i UPS/inverter löser ut. Man kan då behöva en våldsamt överdimensionerad UPS/inverter.
 
Göran.W skrev:
Jo om det inte varit för att bensin motorerna inte går 100 jämt och har för liten rörlig massa.
Här är en test där dom bla testat elkvaliten från elverk [länk]
Det var inte vanliga elverk med roterande generator jag tänkte på, utan UPS/inverters med en utspänning av typen som syns i första inlägget här:

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=47572

När "sprången" ska ladda upp kondensatorn i en switchad nätdel utan PFC blir det höga strömspikar.
 
Göran.W skrev:
Jo om det inte varit för att bensin motorerna inte går 100 jämt och har för liten rörlig massa.
Här är en test där dom bla testat elkvaliten från elverk [länk]
Intressant test. Synd att dom inte dom inte går in djupare på elkvalitén. Jag antar att dom huvudsakligen avser spänning och frekvens. Det kan inte gärna bli speciellt mycket övertoner även om både belastningen och det drivande momentet givetvis varierar under rotationen.

Om vi går lite OT, så är en av de stora fördelarna med trefas att belastningen är helt konstant under varvet, vilket givetvis är mycket fördelaktigt. Tillsammans med konstant drivning (exvis turbindrift) får man en synnerligen jämn gång.
 
Göran.W
Jag såg en bild från ett oscilloskop på en sk sinusvåg från ett riktigt billigt elverk och den liknade mest en taggtråd.

Spänningen brukar inte vara något problem för dom flesta elverk utom dom billigaste har AVR som håller spänningen konstant.
 
Det finns gott om beggade server-UPS på blocket. Jag har en på 5000VA som jag planerade att koppla cirk-pumpar på men det blev aldrig av. Anledning att de ofta stänger vid 5% kvar är att dess batterier inte riktigt klarar av djup urladning, vilket jag har erfarit efter förra vintern: jag fick slänga åtta 12V-batterier (UPS:en går på 48V).
Egentligen är den på tok för stor och skulle kunna driva hela värmepumpen (minus elpatron), så det var ett miss.

Eftersom din last är så liten (<100W) skulle jag skaffat en liten 500VA UPS (sådana går oftast på ett 12V batteri) och kopplat denna på ett stort bilbatteri. Då bör den åtminstone klara av ett dygn på 100Ah batteri, och det är relativt lätt att byta ett bilbatteri mot annat.
 
Göran.W
Något som ofta missas när man köper ups är att inte alla kan starta från "dött" nät utan måste ha nätspänning först för att kunna gå över till batteri drift.
Det går med andra ord inte byta batteri på alla för man får helt enkelt inte igång dom igen.
Detta gäller ffa dom biligaste.
Anledningen till detta är att dom är byggda för att alltid vara spänningssatta och ta över driften av saker som redan är i gång och ups:er är för övrigt värdelösa på att hantera start strömmar när dom ska starta något under batteri drift.
Blåste själv en ups på 700va\470watt när jag försökte starta en tv på 125 watt under batteri drift och då var den inte belastat av något annat.
 
Zakalwe skrev:
Eftersom din last är så liten (<100W) skulle jag skaffat en liten 500VA UPS (sådana går oftast på ett 12V batteri) och kopplat denna på ett stort bilbatteri.
Man får vara försiktig om man ska koppla externa batterier till en UPS. Många har inte batterikretsen isolerad från inkommande nätspänning, och det kan därför vara farligt att röra batterianslutningarna.

Bilbatterier är egentligen olämpliga för UPS. De är optimerade för att ge mycket högre ström under kort tid. Den optimeringen får man betala för genom kortare livslängd och dålig tålighet mot djupurladdning.
 
Det finns också ett par trådar på elektronikforumet där det visade sig att UPS:en hade koll på hur stort batteri som var kopplat till den. Det hjälpte alltså inte att koppla in större batterier. Det skulle gå att lära om UPS:en genom en viss manöver men av allt att döma så var de nya batterierna så stora att det tal som ups:en räknade fram inte kunde lagras i minnet och därmed misslyckades manövern. (Fritt citerat ur minnet)

Kontentan är alltså att saker inte är så lätta som man tror, tyvärr.
 
Göran.W
Det tror jag bara gäller större och dyrare ups:er.
Har iaf aldrig stött på det själv och jag har lekt med lekt olika ups:er.
 
Zakalwe skrev:
..Anledning att de ofta stänger vid 5% kvar är att dess batterier inte riktigt klarar av djup urladning, vilket jag har erfarit efter förra vintern: jag fick slänga åtta 12V-batterier (UPS:en går på 48V)..
Ja, det stämmer säkert i många fall, men på min APC så försöker dom faktiskt spara batteri till nästa avbrott. Antagligen med tanke på platser där det typsikt är många avbrott varje dag, vilket inte ofta är fallet i Sverige. 5 minuter är den kortaste valbara reservtiden.

Screen Shot 2013-11-27 at 6.17.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Göran.W
Om man skiter i att använda mjukvaran till ups:en och koppla på extra batteri går den inte då tills batterierna är helt slut.
Kan man föresten inte välja den ska stänga av vid x minuters batteri drift som är längre än vad batterierna varar för då borde ups:en gå tills den stängs av vi för låg batteri spänning.
Alltså valet preserve battery power
 
Nej, utan mjukvaran är det samma sak, tyvärr. Max valbar batteritid är 8 minuter vilket är kortare än de 20 som batteriet räcker. Minst dåliga varianten är att välja alternativet ovan. :(
 
Göran.W
Där ser man.
Det har jag inte råkat ut för utan mina går tills batterierna är slut eller hade gjort det om strömavbrottet varit långt nog.
Har inte haft mer än 5 timmar dom senaste åren och så lång tid klarar man egentligen sig utan ström helt.
Jag hade lämnat tillbaka ups:en på studs för den håller väl inte vad den lovar egentligen.
 
Jag borde gjort det, men nu har jag haft den ett tag.

Min andra, lite äldre, APC är helt normal och försöker inte göra något "intelligent".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.