Göran.W
Om man nu bortser från att det är olagligt dels för brott mot tomgångs reglerna och att man lämnar bilen med nyckeln i ja det är böter på det och att man inte får en spänn från försäkringsbolaget om den blir stulen så kräver det passning och en aktiv insats sen är en bil på tomgång föga popolärt.

En ups behöver ingen passning alls utan sköter sig själv.

En begagnad ups med ren sinus kan man hitta för några hundringar med kasst batteri om man har lite tålamod.
 
Man ska förstås väga in alla aspekter och det är väl inget måste att bilen står på tomgång. Det går säkerligen att köra 4-5 timmar med bilen avstängd, sen åker man o köper mjölk och tidningen så är batteriet fulladdat igen. :). Det omaket kan inte vara värreatt göra den gången det behövs jämfört med att hålla en batterianläggning vid liv.

(För övrigt så tror jag inte att det är mer miljöfarligt att bilen står på tomgång några timmar de gånger strömmen försvinner under en lång period, om det ens inträffar, jämfört med att byta minst två bilbatterier vart 5:e år. Att det sen inte är tillåtet må vara en annan sak. I en situation där strömmen är borta i 24 timmar är jag övertygad om att grannarna har överseende med en bil som står på tomgång lite då och då om man nu skulle välja det. Sannolikt blir du istället villagatans hjälte om du hjälper dina grannar med liknande lösningar så de slipper frysa häcken av sig.)
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
känns också som att mexitegels lösning är enklast - frågan vilken nivå på omformare som är lämplig / tillräckligt bra kvalitet.

Bra affär Göran W - kanske ska hålla ögonen öppna då något företag lägger ned eller liknande för att hitta UPS.
 
Göran.W
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Det man dock ofta underskattar med elverk är bränsleförbrukningen.

Det lär gå åt 1-2 liter per timma så man får man räkna med en vända eller två till macken varje dag med en Jeepdunken.

Jag röstar dock för elverket. Att riskera att bilen inte startar när det är elavbrott skulle jag aldrig göra.
 
Elverk är ju ingen dum idé. Jag har inte kört sådana små men de lite större som kopplas till en traktor brukar förvisso ha bra sinuskurva men både frekvens och spänning brukar vara rätt varierande. Nu vet jag inte hur det påverkar i detta fallet dock, för länge sedan man läste och praktiserade ellära :)
 
Jag kan inget om invertrar - behövs det en så dyr inverter (bra kvalitet på signalen) för att driva en grundfospump typ UPS? Kanske styrcentralen Laendi & Gyr RVA46.531 är känsligare?

är det bättre sinussignal från ett billigt elverk?

Nackdelen för mig med ett elverk är att det blir ytterligare en stor pryl som kommer stå och ta plats. Jag har ju sällan strömavbrott - om jag bodde på landet vore det ingen diskussion.

på Conrad finns en mängd växelriktare ett billigare exempel är denna för 500kr.
Kan pumpen gå sönder om man använder denna?
 
  • Gilla
lindahl
  • Laddar…
Efter novemberstormen 1995 körde vi min föräldragårds cirkulationspumpar under drygt en vecka med bilbatterier och omformare. Det var en lånad omformare så jag har ingen aning om kvaliteten men jag tror inte det var någon dyr grej.

Googlade lite och det verkar finnas många exempel på folk som gjort liknande.

Du kan ju ringa värmebolaget och fråga vad som gäller för den där elektronikboxen för säkerhets skull innan du testar.
 
Redigerat:
JanneSjo skrev:
om det blir strömavbrott under vintern så är för mig värmen det viktigaste.
Jag har fjärrvärme
Reglerventilen i fjärrvärmecentralen går ofta att handstyra (finns lite olika varianter, men det kan t.ex. vara en knapp man trycker in för att frigöra motorn och sedan vrider man på ett "kugghjul" för att ställa in ventilen). På sekundärsidan brukar det sedan bli en viss självcirkulation, så om fjärrvärmeväxlaren sitter i källaren och rören är någorlunda grova kan det gå att få ut rätt skapligt med värme även utan el. Kanske kan vara värt att prova om det kan duga under strömavbrott.
 
Göran.W
Den omformaren för 500 kr på Conrad är inte ren sinus och ska man köra en som inte har ren sinus kan man få tag i en på 300 Watt för under 500 kr men frågan är hur elektroniken mår om det inte är ren sinus.
Billiga elverk har inte den bästa sinus kurvan men är bättre än modifierad sinus.
Jag tror man kommer undan med under 1 liter i timmen om man bara kör värme men nackdelen är att det väsnas.
Vad får det kosta ?
Slänger in detta allternativet http://www.bauhaus.se/teclime-gasolkamin-med-flakt.html#full-description på en vanlig p11 tub räcker gasen i 35 timmar vid 4100 watt.
En p11 tub hittar man på blocket för 300 kr
 
ok ja gasolkamin är ett alternativ och värmer säkert hela huset även om fjärrvärmecentralen har strömavbrott (dvs inget fjärrvärmevatten pumpas runt) för då hjälper inte elverk.

Gasolkamin skulle ju kunna dubblera och stå i inglasade uterummet vår och höst.
För den dubbla funktionen är priset ok. För en omformare som i princip bara ligger och väntar så kanske 500kr är rimligt.

Jag är dock lite skeptisk till (onödigt? rädd för) gasol - och kör av den anledningen bara med kolgrill.
 
Det finns en shunt i centralen som går att justera manuellt om man sätter styrenheten i manuellt läge. Men allt står på markplan. Dock värt att tänka på om strömmen går det lär ju inte skada att öppna shunten och ev få lite självcirkulation iallafall - hade inte tänkt på det alternativet.
 
Göran.W
Gasol är inte farligare än en kol grill om man kollar slangarna regelbundet och så klart stänger gas kranen när man inte använder den.
Annars finns det diesel och fotogen kaminer med.
Har man sällan avbrott och bor där ledningarna ligger i marken så tycker jag en gasol kamin räcker.
Bor man som mig med luftledningar får man tänka ett steg längre för då kan avbrotten bli betydligt längre.
Rätt dyr kamin men kan användas som en snygg möbel http://www.gasolkamin.net/sida2.html
 
Göran.W skrev:
Rätt dyr kamin men kan användas som en snygg möbel [länk]
Ja den var fin - fylld P11 = 11kg = 260kr ger ca 20 kr per kg - dvs den kaminen kostar för 3 kW ca 4 kr per h - = 0,75kr per kWh. Billigt om man nu kan jämför kWh på det sättet jämfört med elelement tex.

tack alla för svaren - jag har en del att fundera på nu och flera möjligheter :)
 
Göran.W skrev:
Billiga elverk har inte den bästa sinus kurvan men är bättre än modifierad sinus.
Roterande generatorer har väl för sjutton gubbar perfekt sinus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.