om det blir strömavbrott under vintern så är för mig värmen det viktigaste.

Jag har fjärrvärme och vet inte hur mycket ström den drar men det kan inte vara mycket för pumpen och styrutrustningen.

centralen har egen matning (1 fas) från säkringsskåpet och är fast kopplad via en"lös" anslutningskabel kopplad i kopplingsdosa i tvättstugan där centralen sitter.

1) kan man koppla in en UPS i/(i anslutning till) elcentralen eller i tvättstugan som kan driva fjärrvärmecentralen i t ex 24 timmar?

2) var hittar man en lämplig UPS?

3) finns det UPSer som kan kopplas in i centralen t ex mellan säkring och utgående ledning?

edit: kollade pumpen som har 3 lägen mellan 30-60 Watt och reglerenheten drar max 7 Watt vridning av shunten kanske drar någon Watt så UPSen bör kunna driva 80 Watt
 
Redigerat:
Vanlig UPS till datorer fungerar. Köper man en dyrare UPS så går den bara in när strömmen går. OFF-line brukar de kallas. De startar upp när spänningen försvinner och har bara underhållsladdning på. En On-line UPS är alltid igång och laddar alltid batterierna och drar alltid sin kraft från batterierna. Dvs rätt "ineffektivt". Detta i grova drag.
Det viktiga är att man just inte kopplar fel så att man skickar spänning ut på nätet.

Finns flera sätt man kan lösa inkoppling på.Hurvida man gör det faller lite på val av ups och hur utgångarna ser ut. Annars skulle man kunna ha en brytare på väggen som man manuellt får skifta läge mellan om anläggningen ska gå på nätdrift eller UPS.

Man kan givetvis köpa en billig ups och bara starta upp den då och då för att ladda batterierna och sen bara koppla in den när strömmen försvinner. De få gånger den gör det.

Tror vi varit utan ström max 4 timmar totalt under de åren vi haft fjärrvärme. 3 timmar under Gudrun (natt) och 1 timme (sommar /dag) När ringmatningen på HSP sidan försvann pga nerfallet träd.
 
Jo, räcker fint med en offline-ups, dvs en billigare variant. Online-upser är i regel dyrare :)
En online är ju bra när det är känslig utrustning som ska skyddas, då den likriktar nätspänningen och "tillverkar" egen sinuskurva ut till den anslutna lasten. Tack vare detta så behöver den inte heller någon tid på sig att starta vid ett strömavbrott, då den redan är i full drift.

Enklaste och mest tillåtna sättet att ansluta det hela är med stickpropp...
Mata UPSen genom ett vägguttag, och sedan ansluta fjärrvärmeundercentralen med stickpropp till UPSen.

Ett generellt problem med mindre UPSer är dock den korta drifttiden de är konstruerade för.
Vanligtvis ska UPSen bara klara av kortare avbrott på några minuter, och efter en viss tid säga åt den anslutna datorn att nu är det minsann dags att göra en kontrollerad avstängning!
 
Den enklaste och billigaste lösningen är att du köper ett gäng stöddiga bilbatterier. Du behöver runt 200Ah för 24 timmars drift vid 80W last. Skaffa en passade C-tek laddare och en omformare 12V till 230. När strömmen går kopplar du in omformaren.

En färdig UPS som klarar detta blir nog rätt häftiga pengar är jag rädd. De som finns på konsumentmarknaden har inte tillräckligt med batterikapacitet och det går inte (eller är i vart fall inte enkelt) att modifiera dem med mera batterier.
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Nja det är inte riktigt att bara köpa inverter \ ups för den bör ge ren sinus våg för vissa cirkulations pumpar gillar inte alls modifierad sinus våg vilket jag vet av egen erfarenhet.
 
Byt cirkpump till en modern. Istf 30-60 W så kan du få 4-6 W på den ! Så mycket sjönk min CP effekt då jag satte in en ny 1600kr wilo pump. Då går det driva dem längre enkelt , typ 13 W ist för 37-67 :)
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
En ups är allt i ett av laddare, batterier, växelriktare och omkoppling. Problemet är som sagt att de oftast har små batterier. Eftersom det är meningen att man skall kunna byta batterier är det ganska enkelt att komma åt dem. Då kan man även dra ut kablar till externa större batterier. Jag vill minnas att jag sett bild på en sådan installation här på forumet. Stora batterier med den lilla inbyggda laddaren kommer att ge långa laddtider, men det spelar inte så stor roll eftersom man sällan har strömavbrott. Så skulle jag lösa det i alla fall.

Göran. Angående modifierad sinus till cirkulationspumpar. Vad är det som händer? De borde låta onormalt och eventuellt utveckla lite extra värme, men de borde ändå fungera tycker jag.
 
Göran.W
Kan det varit min anläggning med extra batteri du sett.
Här är iaf en bild på den.
Det som händer vid modifierad sinusvåg är att pumparna låter illa men dom går.
Vet inte hur skadligt det är men bra kan det inte vara.
I princip alla billiga ups:er har modifierad sinus så vill man har ren sinus så får man kolla i data bladen för det brukar inte stå utsatt i den korta faktan butikerna brukar ge. 100_1493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det där med sinusvåg är ett riktigt påpekande - vi vet ju inte heller hur bra den andra elektroniken mår av det som en billig omformare/UPS producerar.

Det kan väl vara klokt att ta med sannolikheten för långa strömavbrott i sin kalkyl också. Jag inbillar mig att om man är ansluten till fjärrvärmen så bor man i en tätort där längre strömavbrott är mycket ovanliga. Skulle det ändå hända så klarar man sig långt om man bara har en (bra) omformare och en lång sladd till bilen....

Har man en batteribank så behöver man också regelbundet kontrollera att allt funkar som det ska.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Den senaste UPSen (APC) som jag köpte har en mycket irriterande "intelligens" inbyggd vilken stänger av reservströmmen när det återstår 5 minuter batteritid. Detta betyder att den användbara tiden i mitt fall sjunker från 20 till 15 minuter. :mad:

Tanken verkar vara ett det skall finnas lite kräm kvar om det blir ett nytt avbrott innan batteriet blivit fullt återladdat.

Anyhow. Min poäng är man får se upp lite så att det man köper verkligen passar till applikationen.
 
Göran.W
Den enklaste och billigaste lösningen är sannolikt en gasol kamin.
Sen är ju faktiskt frågan om fjärvärmen funkar vid strömavbrott.
Elektroniken kan må dåligt av modifierad sinus och speciellt om där finns transformatorer för dom kan bli överhettade.
Är där Switchade nätdel så bryr dom sig inte ett dugg om vad som kommer in, det kan vara modifierad sinus eller ren sinus. Det kan t o m vara likspänning vilket fö används i en del datorhallar.
I dessa börjar man med att likrikta inkommande ström och sedan omvandla till rätt spänning med en DC/DC omvandlare.
 
intressant, tack för alla kommentarer

fjärrvärmecentralen är idag fast ansluten via en kopplingsdosa via "mjuk" svart kabel - gissar att det går enkelt att sätta stickpropp på den.

Efter att ha sovit på saken inser jag att det kan vara svårt/dyrt att ha en UPS i elcentralen då det liknar att koppla in elverk vilket ju kräver speciella installationer - så det är väl uteslutet.

såsom Fullmoon skriver har jag också bara haft strömavbrott några timmar de gånger det hänt - men om det blir längre är det intressant att ha en lösning för att hålla igång värmen.

byta pump som LARGAB skrev om är intressant ersättning från grundfos för min pump är denna för 2500kr på Rinkaby - gissningsvis kan jag spara 30W dvs ca 300kr per år så det får vänta till pumpen går sönder.
Såvida jag inte hittar en bra billig UPS lösning som gör det värt att reducera effekten på pumpen istället för att köpa dyrare UPS/batterilösning.

kanske är det så att förslaget ifrån mexitegel om bilbatteri mm är enklast/billigast. Gissar att man bör tänka på vilken typ av bilbatteri, laddare etc man har inomhus i tvättstugan – vet inte om det krävs speciell IP nivå på omformare etc.


Såg nu förslag 2 med att använda bilen och omformare och lång sladd – det borde nog för min del vara den mest optimala lösningen då batteriladdningen sköts av bilen. Nackdelen är väl att en dörr/fönster måste vara öppen för att få in sladden. (man kan ju då också koppla in kylfrys om det är längre avbrott.)


Några förslag på en bra omformare till rimligt pris?
 
Redigerat:
JanneSjo skrev:
Såg nu förslag 2 med att använda bilen och omformare och lång sladd – det borde nog för min del vara den mest optimala lösningen då batteriladdningen sköts av bilen. Nackdelen är väl att en dörr/fönster måste vara öppen för att få in sladden. (man kan ju då också koppla in kylfrys om det är längre avbrott.)
Skall du ha bilen på tomgång då? Om pumpen drar 60W lär bilbatteriet vara tomt efter 10 timmar annars.

Göran. Det var den bilden jag menade. Tack. Jag skulle inte oroa mig för att pumparna låter lite mer. Det är ju inte så många timmar de kommer att gå så i alla fall.
 
Göran.W
Om du byter till den du länkade till kommer det med all säkerhet inte funka med annat än ren sinus.
Det billigaste om gasol kamin faller bort är nog en begagnad ups med ren sinus och ett fritids batteri kopplad till den.

Ett fritids batteri har en livslängd på ca 5 år om man inte glömmer fylla på vatten.
Tänk bara på att du måste han en ups med ordentlig överkapacitet om du sätter yttre batteri för annars överhettar dom för dom är bara byggda för att gå den tiden original batterit varar.
Det är inga dyra installationer med en ups utan man kopplar bara den till ett väguttag och sen pannan till uttagen på baksidan av ups:en.
Den sitter alltid inkopplad och tar över driften direkt när strömmen går utan man behöver göra något precis som när den är kopplad till en dator.

Det går utmärkt att köra med elverk så länge man kör med förlängnings sladdar men vill man ha det fast installerat börjar det bli jobbigt dyrt.

Har man tid och ork kan man få tag i ups och batteri för inga pengar alls ibland.
Jag köpte en på 5kw med dom batterierna på bilden ovan plus en massa annat för 2000 kr sen sålde jag ups:en och lite annat och behöll batterierna och tjänade runt 2000 kr på affären.
 
Avemo skrev:
Skall du ha bilen på tomgång då? Om pumpen drar 60W lär bilbatteriet vara tomt efter 10 timmar annars.
Ja, det är mitt förslag. Gå ut och starta bilen och låt den gå några timmar med jämna mellanrum. Den behöver ju inte stå på för jämnan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.