Hemmakatten skrev:
Redan när vi byggde 2006 så sa vår kommun att de krävde värmeåtervinning av frånluften. Alla som vi känner i kommunen som byggt nytt har ställts inför samma krav. Men du menar att det inte finns några sådana krav generellt utan att det är upp till varje kommun? Med tanke på de maximala energikrav som finns för uppvärmning så borde ju ett enkelt FTX-aggregat vara krav.

Och hur är det med luftomsättningen? Såvitt jag förstår så krävs en viss luftomsättning för att uppnå en god inomhusmiljö. Och den luftomsättningen är ju svår (omöjlig) att uppnå vintertid. Finns det verkligen inga lagkrav på det heller?
Det är krav som reglerar max förbrukning och max installerad effekt. Kan du hålla dig under det utan att återvinna frånluften finns det inget att varken diskutera eller bevisa.

Luftomsättningen är annorlunda, utan att jag kan säga hur man bevisar att den är bra nog i ett självdragssystem. (När vi hade lektioner i ventilation lyckades jag, tyvärr, ta igen förlorat söm...)
Sen tar du väl fel med årstiden? Om vintern gör ju temperaturskillnaden inne/ute att det funkar, det är om sommaren man måste öppna fönster och hoppas på lite vind. Tror jag.
 
Hemmakatten
Jo, jag skrev förstås fel. Det är självklart på sommarhalvåret luftomsättningen är sämre.
 
Göran.W
DIY_freak skrev:
Det finns väl annat än CO2 här i världen, även om man inte skulle kunna tro det ibland...

Naturvårdsverket:

Småskalig förbränning av trä står för drygt två tredjedelar av de svenska utsläppen av PAH

Polycykliska aromatiska kolväten (PAH) är en grupp av flera hundra enskilda kemiska ämnen. Många PAH-föreningar är cancerframkallande eller orsakar skador på arvsmassan. PAH bildas oavsiktligt vid förbränning och i industriprocesser


PAH räknas som tjära och det får man vid ofullständig förbränning.
Eldar man fel är ved eldning riktigt miljö vidrigt.

[h=3]Varifrån kommer utsläppen?[/h]Fullständig förbränning av ved ger koldioxid, vattenånga och aska. Om du har en bra förbränning är röken vit och luktar inte. Askan ligger kvar som ett grått mjöl i pannan. De utsläpp man talar om i samband med vedpannor härrör i huvudsak från ofullständig förbränning. Ofullständig förbränning av gaserna ger kolmonoxid (CO), tunga kolväten (tjära), och flyktiga kolväten (VOC). Stoft (flygaska) härrör både från ofullständig förbränning (sot) och från obrännbara ämnen i askan.
Citterat från http://www.sp.se/SV/INDEX/INFORMATI...ER_INFO/WOOD_BOILER_FIRING/Sidor/default.aspx
 
D
Det där med fullständig förbränning är bara teori. Det finns alltid ämnen i veden som inte förbränns som kommer med ut i röken. Partiklar, aska och tungmetaller. Dessutom är det så att ju bättre förbränning du har desto mer NOx släpps det ut. NOx-erna ger besvär för andning och ses som en cancer-risk. Dessutom bidrar de till försurning och inverkar negativt på ozonlagret.
 
Göran.W
När det gäller tungmetaller så släpps bara ut så mycket som trädet en gång tagit upp från marken.
I övrigt kan man nog diskutera utsläppen i evigheter och det slutar bara med att tråden stängs tillslut.
När det gäller ved eldning finns det 2 läger precis som när det gäller katter.
Min åsikt är iaf att i en perfekt värld använder man mara vind, sol och vatten men att ved eldning är ett av dom bättre allternativen som finns tillbuds om man eldar rätt.
Eldar man fel är det värre än importerad brunkols el.
 
D
Visst och rätta sättet att elda vedråvara är i fjärrvärmeverk eller annan typ av panna där man tar lite seriöst på rökgasrening. Något som vanliga villaanläggningar totalt saknar. Istället försöker de intala sig att röken bara är vattenånga och koldioxid...
 
Göran.W
Fjärrvärmeverk har utan tvekan lägre utsläpp men i en modern vedpanna som eldas rätt är utsläppen väldigt låga till skillnad mot öppna spisar och liknade även om dom är miljögodkända för där har man inte blå låge förbränning som är det mest miljöriktiga http://www.afabinfo.com/elda_ratt.php
Helt utsläppsfritt kan det aldrig bli.
Jag förstår dom som tycker ved eldning är fel ur miljösynpunkt för nu har ju många börjat elda i kombipannor och andra elstäder som inte är lämpliga till det så dom förpestar miljön för grannarna.
Den typen av eldning är helt förkastlig ur miljösynpunkt och kan många gånger vara värre än att elda med olja.
 
TS problem är väl att kunna instalera en moden vedpanna med så liten effekt att den uppfyller kraven för max instalerad effekt? Då gäller nog att få tag på en bra vedpanna. Med låg märkeffekt.
 
D
Erik_X skrev:
TS problem är väl att kunna instalera en moden vedpanna med så liten effekt att den uppfyller kraven för max instalerad effekt? Då gäller nog att få tag på en bra vedpanna. Med låg märkeffekt.
Vad är det för krav på max installerad effekt som du tänker på? Är det inte bara max installerad eleffekt som det finns krav på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.