Är såna bollar kapillärbrytande? ;)
Just nu kör avfuktaren och har så gjort i snart en vecka. Tiden mellan tömningarna av tanken ökar och just nu så står fuktigheten på ca 45%. Det ökar nog iofs direkt om jag stänger av, så jag är inte säker på hur tillförlitlig hygrometern i den är.
Snart blir det julfirande och då kommer den stå några dagar utan att avfukta, ska bli intressant att se hur det beter sig då. Just nu har jag ett lock på öppningen till utrymmet, känns som avfuktaren borde fungera mest effektivt då? Eller bör jag köra med öppet lock? Då släpper jag ut mycket torr varm luft till resten av gillestugan, men samtidigt får jag ett utbyte av luft som kanske inte är så stort med locket på? Tankar om detta?
 
Totte_S
Stäng till utrymmet du avfuktar annars avfuktar du ju hela huset ;)
 
  • Gilla
Bjurran och 1 till
  • Laddar…
Precis, lock på :)
 
Den här historien borde ju vara värd en sån där superavfuktare som var med i en tävling/utlottning härrom veckan...!!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Roligaste tråden på länge!
Snälla, gör något roligt med detta som vi kan bli avundsjuka på!!
Eller inspirera oss så vi alla gräver ett hål i golvet :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hoppas du får ordning på fukten så det kan bli något kul projekt av de :)
 
Luftfuktigheten är nere på "low" på avfuktaren dvs under ca 30-35%. Tömmer ändå ca 4 liter om dagen, men jag antar att det tar tid innan fukten är utdriven ordentligt från betongen. Någon som har någon idé eller tidsuppfattning det kan ta? Jag förstår att det är svårt med alla okända variabler, men man kanske kan generalisera för att få en uppskattning om hur länge vi måste köra avfuktaren? Luftfuktigheten klättrar långsamt uppåt när avfuktaren slår av vid full tank så det är svårt att veta när det är "klart" och den mättade fukten i konstruktionen klingar av.
 
Det sägs ju att det tar ett halvår att torka ut fixet i ett vanligt badrum...
 
På naturlig väg antar jag?
 
andersjg skrev:
På naturlig väg antar jag?
Ja.

Nu vet jag inte hur en avfuktare fungerar, men den drar väl bara ut vattnet ur luften? Det betyder ju att all fukt måste krypa ut till betongens yta och förångas i luften först. Jag gissar att ju torrare betongen är, desto långsammare går det.
 
Redigerat:
Mikael_L
Vattenångans diffusion går långsamt i betong.

Så på ytan har du kanske 40%, men 5 cm in fortfarande 95%.
Ja typ så, vilka värden du egentligen har vet jag ju inte.
Men tar du ut 4 liter vatten om dagen så är det nog ordentliga mängder fukt kvar inne i betongen.

Fast det kan också vara markfukt du i viss mån drar upp, dvs du avfuktar även jorden under hela huset.
 
Kör du bara med avfuktaren eller något mer?
Har du en byggfläkt där det inte stoppar fläkten när du vrider ner termostaten så kanske du kan påskynda det lite till genom att låta fläkten cirkulera luften i gropen. Du behöver inte värma om du inte vill, men cirkulerande luft är bättre än stillastående.
En bordsfläkt flyttar visserligen mer luft, men det brukar vara såpass dålig kvalitet på dem att jag inte skulle lita på att ha dem igång dygnet runt i ett stängt utrymme.
 
Jag har fläktläge på avfuktaren och den blåser ut ca 24-25 grader varm luft. Kan sätta på turboläge på den iofs så den maxar fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.