Mikael_L
Den var väl inte färdigbyggd, om jag förstod rätt.


edit:
Jag scannade genom som hastigast och inser inte riktigt var jag fått det ifrån ... :surprised:
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Första inlägget:
Den verkar aldrig ha haft någon funktion utan det är nog så att husets första ägare beslutade sig för att inte slutföra poolbygget.
:)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Se där, scannade för slarvigt ... :surprised:
 
Vilken önskedröm!!!

skate-pool-in-house.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Den var väl inte färdigbyggd, om jag förstod rätt.
Men ett avlopp i botten känns väl som att man sätter dit bland det första man gör , typ innan man gjuter nån betong :) ?...
 
Mikael_L
Ja vi får se vad TS säger.
 
andersjg skrev:
Men för tusan, det ska nog bli bra det här ändå tror jag! Dags att ringa slamsugaren eller dylikt som första steg så får vi se vart den här resan bär!
En dränkbar pump, lite slang och sen en kraftig avfuktare borde funka bra annars. Har du inte själv så fråga grannars, det är många som har dem liggandes i garaget (jag har två pumpar)
Avfuktare förutsätter jag att du har igång redan?

När det gäller poolens avlopp så finns det pooler med enbart bräddavlopp så det behöver inte sitta något i botten.
 
De flesta pooler som byggd har inget avlopp i botten. Väldigt ovanligt idag. Dock kan det skilja sig på inomhuspooler.
 
IMG_20141213_125237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

99krs pump från Jula och en gammal borrmaskin tömde poolen på ca 3 timmar. Detta inklusive tid för byte av slang m.m. hade först trädgårdsslang på både sidor pumpen men märkte att det behövdes något starkare för inloppet. En gammal golvvärmeslang gjorde susen!
20141213_120046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se där ja - brunt och nasty!
20141213_125025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141213_141306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tömt och smutsigt! Dags att ta upp skräpet och gå loss med asksugen. Hittade ett avlopp ca 7-10 cm från botten på ena väggen. Satt dock ett plastlock på. Tog av det och sonderade röret. Stötte på patrull efter 5,5 meter så fan vet vart det hålet leder.
20141214_203659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avfuktaren kört ett dygn. Ska köra några dygn till så får vi se vad luftfuktigheten droppar ner till. Tankar om rimlig fuktighet?

Träet är sprött som balsa under hela konstruktionen. 5 år till och vi hade trampat rakt genom skiten.

Återkommer med mer bilder framöver.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
20141213_212056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20141214_203706.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skillnaden på en dags avfuktande är stor
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
J*vlar vad coolt!!! :wow: Jag skulle gå igång något helt galet om jag hittade ett sådant utrymme under golvet här i vår gillestuga!!! (y)
 
Vad är det för botten? Det ser ut att vara en grusbädd? Finns det någon platta under?
Förr byggde man ofta pooler med bara en murad ram, hårt packad sandbotten och en pool-liner mot detta. Inte helt optimalt, men vet det eftersom min utomhuspool är byggd så.
Är det bara en sand/grusbädd så är det inte konstigt om vatten tränger in där om inte dräneringen är otroligt bra gjord på utsidan.
 
Hur ser avloppet ut? Bara ett rör in i väggen?
 
MrPlow
Spännande projekt! Vad häftigt!

Sätt avfuktaren på max och låt den stå där så länge du kan, nu har du bara torkat ut ytan.
 
Botten är nog hårt packad sand/grus, känns dock väldigt hårt vid beröring, får kolla mer noggrant ikväll. Avloppet är bara ett rör in i väggen. Insidan antingen gängad eller veckat. Plastlocket som satt på togs lätt av. Vattennivån låg över avloppet innan jag pumpade ur poolen, så locket verkat ha funkat ;-)
Ja avfuktaren får gå 24/7 nu i x veckor tror jag. Sedan får vi se vad som behöver göras. Slutmålet är att ha ett golv ovanpå. Men om det blir någon lucka ner för att ha tillgång till ytan återstår att se. Jag tror att området alltid kommer ha en viss fuktighet och då är jag i behov av kreativa lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.