Freeddee Freeddee skrev:
TS skrev att det renoverades dåligt av tidigare ägare för ca 10 år sedan.
Vissa föreningar är lite förutseende och byter ut rör i samband med renoveringar, speciellt om det är lite äldre hus som har kvar järnrör.
Vet inte om det framgick om rören var bytta eller om det är gamla rör som sprungit läck pga ålder och rörelse i samband med renovering.
Rören är bytta, men till och med jag som lekman ser att det ser haffsigt ut...
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Inser mer och mer att jag aldrig kommer att bli miljonär på vårt byggföretag. Jag hade inte ens tänkt tanken att fakturera för den tiden, utan förhoppningsvis dyker det upp nåt annat jobb som man kan sticka emellan med.
Man är uppenbart alldeles för snäll.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.

Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.

Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.

Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.

Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Vad är det för sorts företag? Enmansfirma, som inte har några andra uppdrag?
I vår förening hade vi fuktskada förra året. Den tog nog totalt tre månader från konstaterande till färdigt och godkänt. Först kom elektriker och rörmokare och demonterade. Därefter ett gång som rev ut det gamla. Så var det dags för torkaggregat, vilka stod i minst två veckor. När väl detta var genomfört kom snickarna osv.
Det var ju inte så att de, som för tillfället inte hade nåt för händer, satt ute i hallen och väntade.
Nån väntan och därmed ersättning borde väl först bli aktuellt om man tex förväntas ta emot snickaren dag x, men ger fan i att vara hemma? Eller lastat in bråte i det tömda rummet som måste bort först?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ligger nån timme efter. Jag bedömer inte att 45 § är alls rätt lagrum, läs inläggen efter. (Men du har rätt, jag läste syftningen i sista meningen fel.)

Verkar som att lagstiftaren inte har reglerat en situation som denna på något särskilt sätt. Har man avtalat om en prisberäkningsmodell som denna så har man.
Nej, nej jag ligger inte någon timme efter.
Mitt ideal är många decennium tillbaks.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maxgen skrev:
Avtalet säger 25 % av offert. Vilket för mig skulle innebära 25 tkr + det arbete som redan utförts. Vilket ju är "billigare" än 50 tkr "stillastående tid".
Menar du att det finns detta angivet i avtalet för att häva det? Osäker på om det är giltigt, avtalsvillkoren får inte strida mot regleringarna i konsumenttjänstlagen.

M maxgen skrev:
Hur tolkar jag "…priset för tjänsten i dess helhet med avdrag för vad det kostar konsumenten att få den återstående delen utförd."?
Du ska betala det pris ni har avtalat om för tjänsten med avdrag från vad kvarvarande del av arbetet kostar dig att få utförd. D v s har företaget utfört begränsat arbete så får de inte så mycket ersättning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Låter som att hävning av avtalet kan vara till maxgen s fördel. Om inte annat som plan B om inte firman kommen fram till något annat.
Jag tycker du ska försöka ta in en annan firma att titta på jobbet så som det ser ur nu för att få en offer, vilket du sedan kan använda för prisavdrag om det landar k hävning dvs.
 
M maxgen skrev:
Hej!

Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?

Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.

Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.

Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.

Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?

Tacksamhet!
Jag tolkar det som att du bor i radhus då du skriver "Besiktningsman som föreningen...." Har inte då föreningen ansvar för allt som har med avloppstammen att göra?
 
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Konsumenttjänstlagen. Det finns regleringar om förseningar från konsuments sida och företagets rätt att lämna uppdraget. Men i regleringen kring priset finns inget vad jag kan se som formellt hindrar detta upplägg. Det som skulle hindra är väl snarast att avtalsvillkoren ses som oskäliga rent generellt.
Det finns inget som uttryckligen förhindrar ett avtal mellan näringsidkare och konsument som innebär att konsumenten bär hela risken
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror ju på att konsumenttjänstlagen (och konsumentköplagen) fungerar så att den inte kan avtalas bort.

Men jag vet inte om detta gäller priset i detta fall. Hittills har inget övertygande framkommit i tråden som antyder att TS inte ska betala extra för ställtiden. Men en hovrättsdom i ett sånt här fall hade ju varit trevligt för klarhet i frågan.
Under vilka förutsättningar ska "stillastående tid" anses föreligga, menar du? Utgå från avtalet, och bekta att det rör sig om ett avtal upprättat ensidigt av företagaren och att motparten är en konsument.

Jag har inte läst många avtal mellan byggare och konsument, men deltagit i utformningen av en hel del avtal mellan statlig myndighet och diverse motparter. Med utgångspunkt i
G g.kraft skrev:
Jag skulle läsa villkoret som att de är din max-taxa för stillastående tid.

Ekonomisk förlust kan man förstå att de vill ersättas för, men tanken kan inte vara att de ska få pengarna oavsett om de står still eller har andra jobb.

Det bör ligga på företaget att dels minimera skadan (ta andra jobb/avboka timmar på personal) och även kunna redovisa att det inbokade men stillastående projektet innebär ekonomisk skada för dem.

I annat fall bör man kunna hävda att ett sådant villkor är oskäligt, särskillt för fall som ligger utanför din kontroll och i ett konsumentförhållande. Att hitta fukt vid badrumsrenoveringar är trots allt inte så ovanligt och bör finnas med i kalkylen från företaget.

Enklast är förmodligen att påpeka att du tycker att villkoret är oskäligt (skriftligt), men att låta byggaren fortsätta. När du får fakturan bestrider du den delen. Om de hotat med inkasso/stämning kan du fråga om de följer ARN's beslut och betala och ta det den vägen istället. Om det går via ARN skulle jag inte hjälpa byggaren med att hänvisa till faktisk skada/minimering bäst om de helt missar att argumentera för det.

Din argumentation bör vara att villkoret är oskäligt, att det låg utanför din kontroll och att villkoret är otydligt då du trodde det bara gällda saker som du kunde påverka, förhindra eller borde förutsett.
Jag håller med om mycket du skriver. Jag skulle dock börja i oklarheten. Den ska uppenbart läggas näringsidkaren till last. Därefter blir skäligheten, möjligen, relevant.
 
Claes Sörmland
K Kardan79 skrev:
Det finns inget som uttryckligen förhindrar ett avtal mellan näringsidkare och konsument som innebär att konsumenten bär hela risken
6 § konsumenttjänstlagen tycks hindra scenariot att konsumenten TS ingår avtal med firman och får betala hur mycket som helst om det efter att arbetet har påbörjats visar sig att tjänsten inte längre kan anses vara till rimlig nytta för honom eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än vad TS hade kunnat räkna med.

En tjänst om att utföra en badrumsrenovering inom en viss snäv tidsram är ju inte längre till rimlig nytta för TS eftersom en sådan inte nu kan genomföras. Inte heller hade TS kunnat räkna med detta nya betydligt högre pris för tjänsten. Firman står således med ett rätt värdelöst avtal nu men kommer att få betalt för redan utfört arbete.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bengt Svejdur skrev:
Jag tolkar det som att du bor i radhus då du skriver "Besiktningsman som föreningen...." Har inte då föreningen ansvar för allt som har med avloppstammen att göra?
Normalt har BRFen det, d v s om föreningen inte har mycket ovanliga stadgeskrivningar där avloppsledningarna ligger på bostadsrättshavaren att underhålla. Dock kan detta ansvar för stammar aldrig läggas på bostadsrättshavaren, det skulle strida mot bostadsrättslagen.
 
Redigerat:
TRJBerg
J Johan456 skrev:
Det är många som tycker detta är fel av företaget och som dessutom tycker detta är svinigt och bedrägligt. Det är absolut inte bedrägligt.

Detta är vanligt vid större byggprojekt där leverantören annars skulle ta för stor risk. Däremot är det kanske ovanligt mot privatpersoner och om det juridiskt håller vet jag inte. Däremot är det självklart för de allra flesta vad som avses. Uppstår hinder som ligger på beställaren vill leverantören ha ersättning.

Max 8h per dag. Det kan ju handla om rivare, snickare, rörläggare, elektriker, plattsättare och målare som får stuva om med sina jobb pga. 2 veckors försening. Dessa har i sin tur avtal med den aktuella leverantören (oftast en snickare). Det är inte alls säkert att ens 8h per dag egentligen räcker för att ersätta den tiden det tar att planera om.

Det ställs höga krav på hantverkare, nu ska alla dessa yrkesgrupper bara starta 2 veckor tidigare med nästa badrum, sen släppa efter 2 veckor för att göra klart badrummet med fuktskador. Där kan vi få 2 nya Byggahus-trådar.

Det brukar gå att lösa, men en fuktskada är tyvärr beställarens ansvar, inte leverantörens.
Du menar att hantverkarna sitter och rullar tummarna i veckor?
Givetvis söker de andra jobb i väntetiden och lär ha åtminståne delvis framgång i det.
F ö menar du även att TS kan kräva att hantverkarna ska stå i TS badrum 8 timmar om dagen utan att göra något?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen aning och det kan antagligen variera mellan olika försäkringsbolag, men ring och fråga samt passa på och fråga om det är något som du bör anmäla till dem också.

Men det är nog rätt normalt att man får betala om inget arbete kan utföras pga. något som ligger utanför företagets kontroll och företaget inte kan sysselsätta hantverkaren på något annat sätt.
Men det förutsätter ju att snickarna inte utför annat arbete. Jag skulle skräva att de satt still under tiden, hos mig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Vad är det för sorts företag? Enmansfirma, som inte har några andra uppdrag?
I vår förening hade vi fuktskada förra året. Den tog nog totalt tre månader från konstaterande till färdigt och godkänt. Först kom elektriker och rörmokare och demonterade. Därefter ett gång som rev ut det gamla. Så var det dags för torkaggregat, vilka stod i minst två veckor. När väl detta var genomfört kom snickarna osv.
Det var ju inte så att de, som för tillfället inte hade nåt för händer, satt ute i hallen och väntade.
Nån väntan och därmed ersättning borde väl först bli aktuellt om man tex förväntas ta emot snickaren dag x, men ger fan i att vara hemma? Eller lastat in bråte i det tömda rummet som måste bort först?
Du missar hela poängen. Jag förklarade
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du menar att hantverkarna sitter och rullar tummarna i veckor?
Givetvis söker de andra jobb i väntetiden och lär ha åtminståne delvis framgång i det.
F ö menar du även att TS kan kräva att hantverkarna ska stå i TS badrum 8 timmar om dagen utan att göra något?
du förstår uppenbarligen inte, ingen idé att förklara ytterligare. Men du kanske ska träna dig på att sätta dig in i andras situation framöver.
 
BirgitS
U Utasja skrev:
Men det förutsätter ju att snickarna inte utför annat arbete.
Det var ju det jag skrev.
 
D
Nu gissar jag bara men...

Ska företaget fakturera stilleståndstid behöver de förmodligen också kunna visa att de påverkats negativt av detta. De kan inte fakturera stilleståndstid och sen vara på ett annat jobb och hämta in deg.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.