M maxgen skrev:
Intressant. Det har faktiskt med en hel punkt om just "ÄTA". Är detta alltså en B2B term? För att kunna göra tilläggsarbeten motsvarande 15 % av offert.

Detta är en soppa. Merkostnaden som står på tapeten motsvarar nästan 50% av offert. Jag hoppas på svar från försäkringsbolag idag och samtal med konsumentvägledning. Jag behöver ett badrum och vatten i min lägenhet och det verkar finnas en större risk för att dra ut på tiden genom att hitta en ny hantverkare som ska slutföra.

Jag är också orolig över att de kommer salta fakturan duktig på det arbetet som är utfört nu. Samt att de kräver 25 % av offert vid avbeställning av arbetet.
Ja det är en ÄTA-term fr¨n ABA99 eller ABT-avtalen. Däremot kan väl tillämpa den även i avtal mellan företag och privatperson, då all form av tydlighet i avtalet är bra som just reglerar om man vill styrka arbeten eller lägga till arbeten. Jag rekommenderar själv också att alla "ÄTOR" dokumenteras skriftligt. Ett kort mail kan räcka så undviker man att hanteverkare "var tvungna" att göra detta jobb och det är redan gjort så du måste betala utan man har haft någon chans att acceptera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.