5 616 läst · 49 svar
6k läst
49 svar
Uppsättning av maskiner för borr/skruvdragning
Viktigt med bokstäverna här, den jag länkade till heter HRE på slutet, finns bla hos seltmann för 179€bjornf skrev:
Betr. monstermakitan:
Jag betalade någonstans kring 4 laxar för maskinen hos 24tools.de (eller om de heter tools24.de) Just DA 4037 var vid den tiden en maskin som inte fanns på den svenska marknaden. Essve, som då var generalagent för Makita, tog inte in maskinen, utan valde en lite enklare med samma prestanda, men utan säkerhetskoppling. Eftersom säkerhetskopplingen kändes som en bra grej att ha, bestämde jag mig för DA 4037. Enligt min mening finns det ingen bättre maskin att köra hålsågar och s.k selfeed bits med. Dessutom kan man utan vidare komma åt att borra i reglarna i redan uppreglade väggar för, exemplevis, kabelkanaler och centraldammsugarrör. Det enda jag saknar är variabel hastighet.
Jag betalade någonstans kring 4 laxar för maskinen hos 24tools.de (eller om de heter tools24.de) Just DA 4037 var vid den tiden en maskin som inte fanns på den svenska marknaden. Essve, som då var generalagent för Makita, tog inte in maskinen, utan valde en lite enklare med samma prestanda, men utan säkerhetskoppling. Eftersom säkerhetskopplingen kändes som en bra grej att ha, bestämde jag mig för DA 4037. Enligt min mening finns det ingen bättre maskin att köra hålsågar och s.k selfeed bits med. Dessutom kan man utan vidare komma åt att borra i reglarna i redan uppreglade väggar för, exemplevis, kabelkanaler och centraldammsugarrör. Det enda jag saknar är variabel hastighet.
Om du tittar på Bosch hemsida så ser du att HRE har ett vridmoment som är 5-6ggr så stort och maskinen marknadsförs för att hålsåga, blanda bruk och borra med stoooora träborr.bjornf skrev:
http://www.bosch-professional.com:80/se/sv/ocs/pdf/101357/productcomparison?productIds=_5733_7235
RE är tvåväxlad och verkar mer lik en skruvdragare med sladd.
Medlem
· Halland
· 4 070 inlägg
Varför det? Tryckluft har ju den fördelen att det inte brinner särskilt bra, ens om man kör långa stunder. Tryckluft används ju inom monteringsindustrin där man kör mer eller mindre kontinuerligt. Eldragare har ju en tendens att utveckla såväl odörer som rök vid överbelastning. Att köra längre stunder i taget tycker jag indikerar mer stationär drift och då är ju slangen mindre av ett problem jämfört med om man skall springa runt en massa.Nimajneb skrev:
Sedan krväs det ju som sagt en tillräcklig kompressor vid tung drift.....
/Anders
Någon som har ett bra förslag på min ursprungliga fråga, dvs hantera all borr och skruvdragning med 2st Bosch 10.8 maskiner samt 1 borrmaskin som klarar SDS borrande i tegel och hålsågar (i trä) samt lite större träborr.
Ett alt är att behålla GSB 18-2 RE för tegel samt komplettera med en GBM 13 HRE för trä.
Ett annat att köpa en GBH4-32 DFR som lär klara allt och lite till. Men den är inte helt gratis samt lite klumpig.
Eller behålla mina Makita 18V maskiner och leva med att de går lite trögt med en del borrande. Men lite förnyelse är ju skoj...
Ett alt är att behålla GSB 18-2 RE för tegel samt komplettera med en GBM 13 HRE för trä.
Ett annat att köpa en GBH4-32 DFR som lär klara allt och lite till. Men den är inte helt gratis samt lite klumpig.
Eller behålla mina Makita 18V maskiner och leva med att de går lite trögt med en del borrande. Men lite förnyelse är ju skoj...
Nimajneb skrev:
Maskinerna ni länkar till har max vridmoment på 57,5 Nm (Dewalt) och 60 Nm (Bosch). Vet ni om dessa siffror gäller för mjukt eller hårt förband och om det går att jämföra rakt av med t.ex. Makita BDF452:s 50/32 Nm (hårt/mjukt) som bjornf skriver i första inlägget att han har?Mikael_L skrev:Den Boschen är trevlig om man söker en stark maskin.
DeWalt har också någon grym maskin i sortimentet (jag föreslår nästan aldrig en DeWalt ...) t.ex. DW246.
[länk]
Har man inte bråttom brukar man kunna hitta någon sådan här stark maskin på annons, företagsnedläggning, konkursauktion förr eller senare, till bra pris.
Läser man lite mer på produkternas hemsidor så har man angivit följande värden som max kapacitet:
Bosch GBM 13 HRE Professional - Trä: 40 mm, Stål: 13 mm
Dewalt DW246 - Trä: 35 mm, Stål: 13 mm
Makita BDF452RFE - Trä: 38 mm, Stål: 13 mm
Sen finns ju även t.ex. Makita BHP454 som har vridmoment 80/40 (hårt/mjukt)
Makita BHP454RFE - Trä: 65 mm, Stål: 13 mm
Kan man översätta detta till att Makitorna skulle vara lika bra eller bättre på att köra en stor hålsåg med?
LLLVäxjö, har du inte någon kraftfull skruvdragare som du kan göra ännu en fin video med?
Redigerat:
Finns video på GSB18VE2LI http://www.viddler.com/explore/sentenced/videos/ Dock inte med hålsåg.
Batterimaskinen är inte i närheten av sladdmaskinen när det gäller hålsågar. Blir bara pinsamt att göra en video med den halvt odugliga hålsågen jag har. Men det går säkert hyfsat med kvalitetshålsågar.
Edit: Kanske dyker upp något snart
Gonatt
Batterimaskinen är inte i närheten av sladdmaskinen när det gäller hålsågar. Blir bara pinsamt att göra en video med den halvt odugliga hålsågen jag har. Men det går säkert hyfsat med kvalitetshålsågar.
Edit: Kanske dyker upp något snart
Gonatt
Redigerat:
Tjusigt!LLLVäxjö skrev:
Det såg ju ut att gå bra med den storleken på hålsåg med GSB18VE2LI i alla fall!
Jag var själv ute och lekte med mina maskiner i garaget igår kväll. Jag har ett par små hålsågar som är nya men dåliga (Black & Decker). Det är många små tänder och dom fylls igen efter ett par sekunder. Jag tog i alla fall den största av dom, gissningsvis 40 mm i diameter, och det var stor skillnad på borrmaskin/borrhammare och borr-skruvdragare. Makita BDF450 klarade det ganska bra i ettans växel, Milwaukee PDD12X gick riktigt tungt när man tryckte på. Men jag kom till samma slutsats som LLLVäxjö, att alla sladdmaskinerna är ju helt överlägsna.
Det skulle vara intressant att testa med stora hålsågar av bra kvalité också.
Redigerat:
Dracule skrev:Tjusigt!
Det såg ju ut att gå bra med den storleken på hålsåg med GSB18VE2LI i alla fall!
Jag var själv ute och lekte med mina maskiner i garaget igår kväll. Jag har ett par små hålsågar som är nya men dåliga (Black & Decker). Det är många små tänder och dom fylls igen efter ett par sekunder. Jag tog i alla fall den största av dom, gissningsvis 40 mm i diameter, och det var stor skillnad på borrmaskin/borrhammare och borr-skruvdragare. Makita BDF450 klarade det ganska bra i ettans växel, Milwaukee PDD12X gick riktigt tungt när man tryckte på. Men jag kom till samma slutsats som LLLVäxjö, att alla sladdmaskinerna är ju helt överlägsna.
Det skulle vara intressant att testa med stora hålsågar av bra kvalité också.
Det var så lite så. Vad gör man inte för en forummedlem om man är sysslolös mitt i natten Tur man bor själv i sådana lägen
Det kan ha sina fördelar ibland.LLLVäxjö skrev:
Jag ser fram emot fler videoklipp framöver. Det kanske blir nåt med raggsockor och tomteskägg när vi närmar oss den tiden på året!
Jag har kört min Makita 18V med hålsåg av bra kvalitet (Bosch). Nu senast så körde jag ett 30mm hål i en 40mm tjock spånskiva. De gick riktigt seeegt.
Därav min ide att sälja 18V och enbart köra på 10.8V, då 18V ändå bara mäktar med de lite enklare. Makita slagskruvdragare är dock fantastisk, men Bosch 10.8 är rätt OK den med. Jag skruvar inte den typen av skruv så att jag behöver den extra kraften i Makitan.
Därav min ide att sälja 18V och enbart köra på 10.8V, då 18V ändå bara mäktar med de lite enklare. Makita slagskruvdragare är dock fantastisk, men Bosch 10.8 är rätt OK den med. Jag skruvar inte den typen av skruv så att jag behöver den extra kraften i Makitan.
Ja det kan nog vara en idé. En sladdmaskin verkar ju hur som helst vara bättre än en skruvdragare om det gäller lite större hål och tar man det lugnt så gissar jag att det kan gå hyfsat även med en borrhammare. Är det riktigt stora hål så tror jag, som Nimajneb skrev, att det kanske är bättre att ta sticksågen (förutsatt att det finns plats för det).