MathiasS MathiasS skrev:
bullskit.

här hemma är resultatet så här just nu:
100/100 upplevs märkbart segt jämfört med högre hastigheter.
250/250 är även det begränsande även vid ”kontorsarbete”
Från 500/500 och uppåt mörker jag ingen praktiskt skillnad på farten, men givetvis går vissa nedladdningar snabbare vid 1000/1000 än 500. Det är dock rätt ovanligt i praktiken.

att ha en synpunkt på vad andra behöver för fart är synnerligen olämpligt. Speciellt i en samfällighet. Du har ju ingen aning alls? Jag är rätt säker på att vi använder internet väldigt olika i våra hushåll.
Väldigt konstigt att Dreamhack kör på 100/100 varje gång det var i Jönköping, med några få dedikerade 1000/1000.
Ingen som klagade på hastigheten då, visst allt ändras med tiden...
 
B
N Nyikåk skrev:
Det stämmer om man bara ser till redan befintliga investeringar, men att klara av att leverera i närheten av 1 Gb/s till fler kunder samtidigt kan ju driva på inköp och utbyggnad/utbyte av utrustning, vilket ökar kostnaderna.

Nja...
Jo…. När du har många hushåll, kommer de inte behöva all bandbredd samtidigt… 99.9% av alla kunder kommer skicka/ta emot like mycket mängd data på ett dygn oavsett om de har 100 250 500 eller 1000…. Och har du då flera hundra kunder , så spelar det INGEN roll att de får 1000 allihopa…
 
M mrmlz skrev:
Ptja, videoredigering där du jobbar mot en server är ju en uppenbar bandbreddskrävande uppgift. Eller för den delen ett behov av att plocka hem några filer lite då och då som överstiger någon GB, loggfiler, modeller, simuleringsdata finns ju hur mycket som helst.. För en vanlig kontorsråtta som sitter i zoommöten duger ju 10mbit såklart.
N Nyikåk skrev:
Det stämmer om man bara ser till redan befintliga investeringar, men att klara av att leverera i närheten av 1 Gb/s till fler kunder samtidigt kan ju driva på inköp och utbyggnad/utbyte av utrustning, vilket ökar kostnaderna.

Nja...
Hur kommer det sig att man inte säljer lägre hastigheter än 100Mbit till privatkunder?
Finns säkert någon som säljer 10mbit fiber om man leter runt lite men rätt ovanligt.
 
K Keche skrev:
Väldigt konstigt att Dreamhack kör på 100/100 varje gång det var i Jönköping, med några få dedikerade 1000/1000.
Ingen som klagade på hastigheten då, visst allt ändras med tiden...
Klassiska parametern för multiplayerspel är låg latens, svarstid eller ”ping”. I ett LAN är det extremt lågt även om bandbredden skulle vara begränsad till 100 Mbit/s.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B Boan skrev:
Jo…. När du har många hushåll, kommer de inte behöva all bandbredd samtidigt… 99.9% av alla kunder kommer skicka/ta emot like mycket mängd data på ett dygn oavsett om de har 100 250 500 eller 1000…. Och har du då flera hundra kunder , så spelar det INGEN roll att de får 1000 allihopa…
Fast nu använder inte kunderna bandbredden jämnt utspriden över dygnets 24 timmar...
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att man inte säljer lägre hastigheter än 100Mbit till privatkunder?
Finns säkert någon som säljer 10mbit fiber om man leter runt lite men rätt ovanligt.
Varför finns det olika hastigheter att välja under 1 Gb/s?
 
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig att man inte säljer lägre hastigheter än 100Mbit till privatkunder?
Finns säkert någon som säljer 10mbit fiber om man leter runt lite men rätt ovanligt.
Nu är det länge sedan jag designade större IP-nät/WAN men jag kan gissa på att ett problem blir tekniskt/funktionellt med så låga hastigheter i kombination med de högre på 1 Gbit/s. Jag utgår att fiberaccessen har 1 Gbit/s som nu är standardhastigheten i fibernäten (finns väl lite gamla 100Mbit/s kvar fortfarande)
Det är ju inte fibernätsnivån som hanterar begränsningen i vilka hastigheter som levereras utifrån vad som man har i sitt bredbandsabonnemang.
 
B
N Nyikåk skrev:
Fast nu använder inte kunderna bandbredden jämnt utspriden över dygnets 24 timmar...

Varför finns det olika hastigheter att välja under 1 Gb/s?
Nja, det blir utspritt över tid. Svårt nyttja 1000 över tid, du gör det under nån sekund här o där, istället för 10 sekunder här o där.. alla sammantaget blir effekten den samma.

allt handlar om att ha en prisbild för att maximera vinst…
 
harry73
N Nyikåk skrev:
Varför finns det olika hastigheter att välja under 1 Gb/s?
För att kunna differentiera priset, så att vissa snåla kunder kan få en budgetlösning, och andra kunder är beredda att betala mer
 
Prisbilden på 1000/1000 varierar enormt över landet och olika stadsnät etc. Vissa får skitbilliga abonnemang men tro inte för ett ögonblick att det gäller alla.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu är det länge sedan jag designade större IP-nät/WAN men jag kan gissa på att ett problem blir tekniskt/funktionellt med så låga hastigheter i kombination med de högre på 1 Gbit/s. Jag utgår att fiberaccessen har 1 Gbit/s som nu är standardhastigheten i fibernäten (finns väl lite gamla 100Mbit/s kvar fortfarande)
Det är ju inte fibernätsnivån som hanterar begränsningen i vilka hastigheter som levereras utifrån vad som man har i sitt bredbandsabonnemang.
Ser inte rikigt det tekniska problemet, det är ju bara en begränsning av hastigheten som sätts av leverantören.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ser inte rikigt det tekniska problemet, det är ju bara en begränsning av hastigheten som sätts av leverantören.
Tänk på att det inte är fysiska anslutningar för varje fastighet/kund när du hanterar hastigheterna utan det blir i systemet/mjukvaran som man sätter hastigheterna av trafik från olika anslutningar. Även om du har en 10 Mbit/s bredbandsabonnemang så kör din fiberaccess fortfarande på med 1 Gbit/s hastighet och sedan begränsas din trafik så du bara kan nyttja 10 Mbit/s och där även överliggande protokoll sedan ser till att det fungerar mot din utrustning.
Det kan vara svårt att få ett bra trafikflöde i gemensam accessutrustning av datatrafiken, kapacitetskrävande för utrustningen, etc, med stora hastighetsskillnader från xx 1 Gbit/s flöden och allt ned till de låga 10 Mbit/s. "Nätutrustningen" måste se till att 10 Mbit/s kommer fram och inte "dränks/stoppas" av de högre hastigheterna.
Men som sagt, jag har inte designat/dimensionerat med dagens system som används för bl.a. Internettrafiken, så det kanske finns någon annan i forumet som vet hur det fungerar.
 
B
[QUOTE="AndersS, post: 4244164, member: 11987".
Det kan vara svårt att få ett bra trafikflöde i gemensam accessutrustning av datatrafiken, kapacitetskrävande för utrustningen, etc, med stora hastighetsskillnader från xx 1 Gbit/s flöden och allt ned till de låga 10 Mbit/s. "Nätutrustningen" måste se till att 10 Mbit/s kommer fram och inte "dränks/stoppas" av de högre hastigheterna.
Men som sagt, jag har inte designat/dimensionerat med dagens system som används för bl.a. Internettrafiken, så det kanske finns någon annan i forumet som vet hur det fungerar.[/QUOTE]

Det är ju därför de begränsar först när det börjar bli lite trafik, vid lite datamängd har du i princip 1 gb/s, men när de känner du laddar mycket går det inte och stryper. Det är nog därför strypningen fungerar så, vid små datamängder är det full bandbredd
 
MathiasS MathiasS skrev:
Min anslutning på 1000/1000 kostar 350spänn i månaden och det känns helt ointressant att pruta på det för att spara en femtiolapp i månaden.
Med det priset så hade jag också valt 1000/1000. I vårt fibernät, Telia Open Fiber så får jag inte ens 250/250 för det priset, billigaste 1000/1000 anslutning börjar strax över 600 spänn. Så det varierar enormt vad man kan få för anslutning till ett visst pris...
 
B Boan skrev:
Det är ju därför de begränsar först när det börjar bli lite trafik, vid lite datamängd har du i princip 1 gb/s, men när de känner du laddar mycket går det inte och stryper. Det är nog därför strypningen fungerar så, vid små datamängder är det full bandbredd
Nja, att den dynamiken finns är jag mycket, mycket tveksam till och komplicerad. Drar du då en test mot Bredbandskollen ska du få 1 Gbit/s även om du har 10 Mbit/s hastighet.
Men sedan beror det ju vad du avser en Brf/lägenhet med gemensamt avtal/anslutning och lokal switch för att ansluta eller anslutningar där man har egen anslutning mot ett fibernät?
Och så xx antal olika operatörer som kan ha lite olika utrusning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.