B Boan skrev:
Precis, på den nivån fungerar konkurrensen, men det är en hög tröskel att ta sig över för att etablera sig i telestationen för att kunna erbjuda det.
Ja så kan det nog vara, här var det dock inget snack och jag var nog en av de första som operatörsbytte bort Öppenfiber här i området.
 
MathiasS MathiasS skrev:
kolla om Bahnhof kan leverera och gör ett operatörsbyte. Det var iaf mitt recept till rätt pris.
Jo, de kan leverera. Men för 1000/1000 skall de ha 779:-/mån för, efter intro priset 389/mån i 3 mån....

Eller menade du att man skull frångå Telias openfiber och välj Bahnhof direkt. Hur söker man då? Priset ovan är ju via "bredbandswebben" där de dyker upp.
 
R roli skrev:
Jo, de kan leverera. Men för 1000/1000 skall de ha 779:-/mån för, efter intro priset 389/mån i 3 mån....

Eller menade du att man skull frångå Telias openfiber och välj Bahnhof direkt. Hur söker man då? Priset ovan är ju via "bredbandswebben" där de dyker upp.
För att kunna välja Bahnhof direkt som fiberoperatör där du idag har Telia Öppen fiber krävs att Bahnhof har etablerat sig på station med egen utrustning, vilket tyvärr inte är så vanligt. De som som gjort det i lite större skala är Telenor och Tele2 (Comhem). Så du får fråga Bahnhof om de kan leverera till dig.
Tror att Bahnhof oftast håller sig i mera tätbefolkade områden med större kundpotential, t.ex. Stockholmsregionen;)
 
R roli skrev:
Jo, de kan leverera. Men för 1000/1000 skall de ha 779:-/mån för, efter intro priset 389/mån i 3 mån....

Eller menade du att man skull frångå Telias openfiber och välj Bahnhof direkt. Hur söker man då? Priset ovan är ju via "bredbandswebben" där de dyker upp.
Ja precis, det magiska ordet är "operatörsbyte". Du är då fast i Bahnhofs icke öppna nät och låser dig dessutom i två år. Gå bara in på BH och se om du kan beställa, du ska inte köpa BH's tjänst i Telias öppna nät.
 
Har 100/100, betalar 290kr/månad
Gjorde precis en bredbandskoll och fick 78 ned och 99 upp. Det är jag nöjd med.

Men, skulle jag uppgradera till 1000/1000 kostar det 790kr/månad.
Så ja, ni som betalar runt 3-400kr för 1k/1k ska vara nöjda :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja precis, det magiska ordet är "operatörsbyte". Du är då fast i Bahnhofs icke öppna nät och låser dig dessutom i två år. Gå bara in på BH och se om du kan beställa, du ska inte köpa BH's tjänst i Telias öppna nät.
Icke möjligt, får upp att de ”erbjuder” uppkoppling endast via Telia öppen fiber...
 
MathiasS MathiasS skrev:
kolla om Bahnhof kan leverera och gör ett operatörsbyte. Det var iaf mitt recept till rätt pris.
Bahnhof 1000/1000 kostar 824 kr/mån i vårt stadsnät.
 
R roli skrev:
Icke möjligt, får upp att de ”erbjuder” uppkoppling endast via Telia öppen fiber...
Synd!
 
-RB- -RB- skrev:
Bahnhof 1000/1000 kostar 824 kr/mån i vårt stadsnät.
Ja i de "öppna" näten är ju priset ett annat och ganska likriktat. Det är ju rätt uppenbart att det inte bara handlar om ett extra led som ska ha en del av kakan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Eller så pratar du om något som händer för 200 år sedan? Det är andra tider nu:

[länk]
Nej jag var där även under det eventet, alla deltagare satt fortfarande på 100/100 då och några rader dedikerade 1000/1000 som där inte var många på.
 
harry73 harry73 skrev:
För att kunna differentiera priset, så att vissa snåla kunder kan få en budgetlösning, och andra kunder är beredda att betala mer
Diskussionen gäller ju att det inte är någon skillnad för nätägaren om kunderna kör 100 Mb/s eller 1 Gb/s...
 
B
N Nyikåk skrev:
Diskussionen gäller ju att det inte är någon skillnad för nätägaren om kunderna kör 100 Mb/s eller 1 Gb/s...
den skillnaden är bara vid gruppavslutningar…. I annat fall handlar det ju om att ta mer betalt av dem som är villiga att betala…
 
B
För 14 år sen när vi gjorde detta i en BRF, matades 200 lägenhet med 1 gbit/s , alla lägenheter hade 100/10 , men det var ju aldrig några problem med bara 1000 till alla för sannolikheten att mer än 10 behöver full bandbredd samtidigt var så liten. Nu har det ju ändrats så nu matas den säkert med en 10GBit
 
N Nyikåk skrev:
Diskussionen gäller ju att det inte är någon skillnad för nätägaren om kunderna kör 100 Mb/s eller 1 Gb/s...
Fibernät eller IP/Internet? ;)
 
A AndersS skrev:
Fibernät eller IP/Internet? ;)
Vad är skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.