Jag tror att det är Mullemeck som byggt huset och nu har hantverkarna bytt ut madrasserna i väggen mot riktig isolering 😄
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Ja, tomtar och troll finns det lite här och var i stugorna så här i juletid....merpå vissa ställe:cool:
 
Som vanligt måste man göra det själv om det ska bli riktigt gjort.
Detta talesätt stämmer bättre än någonsin när det gäller husbyggen.
 
Kan det vara inbillning?
 
En vägg som har kontakt med husets panel är enligt mig en yttervägg.. Inte en innervägg. Däremot så kanske det som avses är insida yttervägg. Om plasten är otät kan det dra men att dessa mängder isoleringsfibrer skulle komma in har jag svårt att se. Väggen borde vid det här laget vara tom på isolering...
 
Gissar på Älvsbyhus,
 
Det som gör mig fundersam är hur det kan lossna isolering, isoleringens fibrer är rätt hårt bundna till varandra och det är endast det "damm" som bildas när man skär/hanterar isoleringen som kan "flyga" iväg. Det brukar innebära att när man städat undan spill och dammsugit/städat ordentligt så upphör dammspridningen. Det finns inte en möjlighet att isoleringsfibrer ska lossna bara för att det blåser lite.
 
Sedan är det väl bättre att låta ytterväggarnas skarv gå ihop och sedan ställa innerväggen i vinkel mot skarven så slipper man att innerväggen ställs ända ut mot ytterväggens panel med kallras och otäthet som följd.
 
Ingen husbyggare låter innerväggen gå mot panelen, innerväggen slutar mot ytterväggens insida.
 
Jo jag vet det men TS skrev tidigare i tråden det som ses under så därför blev jag fundersam vad det är för husleverantör.

gunbjorn skrev:
Om du läser från början kanske det uppdagas att det är ett modulhus. D.v.s innerväggar som har kontakt med panelen på huset och där var det inte tätat.:thumbdown:
 
cecar33 skrev:
Gissar på Älvsbyhus,
Antar att de flesta som följer tråden misstänker budgethuset Älvsbyhus som hustillverkare, men det är fel ;).
Dessutom är det inte hustillverkaren i sig som är boven i dramat - utan deras hantverkare som har varit försumliga i sin yrkesutövning. De har inte tätat tillräckligt mellan modulerna.
 
Efter att ha skumläst tråden så börjar man ju undra hur det ens är möjligt, allt spikas ju så det finns ju inga öppna hål eller dyl där isolering i stora mängder bara kan damma ut.

Du har inte hål i frånluftskanalen så det är därför filtret är fullt?

Flyttade in i mitt nybygge ungefär samtidigt som TS och nog tog det bra lång tid innan det slutade vara byggdamm i filtret i nibepannan.
 
Äh.... Finns det ingen forumregel mot halvkvävda problembeskrivningar?
Och det borde definitivt vara obligatoriskt med en redovisning av åtgärder som löser (det luddigt beskrivna) problemet.

Väntade med spänning på bättre info men nu känner jag mig lurad...

God fortsättning!!!
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vi inväntar själva en slutgiltig lösning på problematiken med isoleringspartiklar/bindemedel som fortfarande finns kvar i huset och samlas i pannans (Nibe F750) filter.
Vid monteringen av husets moduler var det kallt (ca 15 minusgrader). Fogmassan som hantverkarna den dagen försökte täta huset med svällde därför inte ut och fyllde hålrummet mellan modulerna så att det blev tätt. Därför har det dragit in luft, speciellt vid blåsigt väder, i tomrummet mellan modulerna, som i sin tur pressats genom isolering och in genom otätheter i t.ex. vägguttag, vindslucka osv.
Hustillverkaren erbjöd "hantverkarhjälp", som inte lyckades åtgärda problemet med att täta bakom panel och på vinden.
Vi själva har nu tätat modulskarvarna bakom panelen och samtliga genomföringar i väggen ex. eluttag.
Efter att vi gjort dettta har luftkvalitén i husets ena del har blivit betydligt bättre, men är oförändrad i dess andra del.

Våra tankar och spekulationer kring att luften fortfarande innehåller isoleringspartiklar är att vissa otätheter på vinden inte heller har blivit åtgärdade. Vi kommer därför att kontakta hantverkarna som får färdigställa arbetet efter storhelgerna.
Gott Nytt År!
 
Hur är det ens möjligt att det läcker från ett eluttag?
Det sluter ju tät mot väggen när det monteras?, det sitter ju även ett lager plast i väggen innan.

Det är ju väldigt svårt att komma med några konkreta förslag då det som inträffar låter helt otroligt att det ens kan göra, så jag förstår ju även husleverantören som inte inte får till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.