Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag lyckades betydligt bättre själv första gången någonsin jag bockade sidorna på ett fönsterbleck.
Detta är fusk och inte godkänt alls.
Ja, men visst är det ändå helt otroligt. Referenser var superbra, men troligen okunniga privatpersoner då. De försökte övertga mig att de alltid gör så här och att det visst är fackmässigt. Som tur är har vi detaljspecat avtalet...baserat på tidigare entrepenad där besiktningsman lärde mig en del.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
@hempularen Jag tror lindab refererar till det lilla slutviket, inte droppet från fasadbräda till kanten? Se bilder. Jag har uppfattat att plåten skall täcka träet.....och gå ut min 40 mm. Någon annan som kan tänkas veta?
Min 40?? Då tror jag många i Sverige skulle ha problem, jag mätte ett fönster nu och jag har 20 mm.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad menar du med förborrade hål?
Det är små hål i plåten där de fästs in i fönstret. Jag är ganska säker på att fönstret som är ett aluminium beklätt har förborrade hål. Se bild
 
  • Ett närbildsfoto av ett fönster öppnat utåt ovanför en smutsig fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K Kane skrev:
Min 40?? Då tror jag många i Sverige skulle ha problem, jag mätte ett fönster nu och jag har 20 mm.
Så kan det vara. Men kraven ändras med tid så jag vet inte när det blev norm. Alla plåtar på vårt hus har ca 40mm, både de från 1979 o nya (efter besiktning av nytt tidigare)

Men du förstod att det inte är näsan på plåt jag menar utan mått från fasad foder?? 40 i det dropp som finns på plåten har nog ingen 😂
 
Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Jag tittade flera gånger och tyckte det var svårt att se men om det blir tätt så är det ju bra.
Ta ett papper, gärna lite styvare, och gör som i videon.
Ett bra sätt att lära sig.👍 och lättare att se på stor skärm till dator än om du försöker med mobil.😉
Och du klarar det utan falstång, som annars inte blir så mycket använd.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är små hål i plåten där de fästs in i fönstret. Jag är ganska säker på att fönstret som är ett aluminium beklätt har förborrade hål. Se bild
Jaha, nä det är trä där fönsterblecket skruvas fast.
 
S sinuslinus skrev:
Jaha, nä det är trä där fönsterblecket skruvas fast.
Nej, vi har aluniniumbeklätt fönster så inte trä. Men vad jag kan se var det förborrade hål. Svårt att hitta info på SPs hemsida.
 
Redigerat:
S
  • Teknisk ritning, fönstersektioner, måttangivelser, vertikalsnitt, detaljerade profiler, isolering, konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Här ser du att det inte är aluminium där.
[länk]
Jasså. Ok, förborrade små hål fanns i alla fall…Men är jag dum i huvudet nu…eller det är väl trä fönster men aluminium beklätt. Dvs bara yta av al?

Detta är långt ifrån min profession. 😂
 
S
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jasså. Ok, förborrade små hål fanns i alla fall…Men är jag dum i huvudet nu…eller det är väl trä fönster men aluminium beklätt. Dvs bara yta av al?

Detta är långt ifrån min profession. 😂
Man skruvar fast underblecket i det inringade området. Då blir det innanför aluminiumet i trädelen av fönstret.
 
  • Teknisk ritning, fönsterkonstruktion, detaljer, måttangivelser, tvärsnitt, profiler, ingenjörsvetenskap, konstruktionsdokumentation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Man skruvar fast underblecket i det inringade området. Då blir det innanför aluminiumet i trädelen av fönstret.
S sinuslinus skrev:
Man skruvar fast underblecket i det inringade området. Då blir det innanför aluminiumet i trädelen av fönstret.
Är det inte Aluminium beklätt?
 
Tycker de att det är så förbannat svårt att använda en plåtsax och en sån här? En hand håller en rostig sax med röda handtag mot en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker de att det är så förbannat svårt att använda en plåtsax och en sån här? [bild]
Ja, uppenbarligen 🙄
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker de att det är så förbannat svårt att använda en plåtsax och en sån här? [bild]
Och gör du som på videon räcker det med en bra plåtsax, krävs ingen falsstång för enkla fönsterbleck.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
K Kane skrev:
Min 40?? Då tror jag många i Sverige skulle ha problem, jag mätte ett fönster nu och jag har 20 mm.
40mm utanför färdig fasad..
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.