Låtsasföretag lever på engångs jobb. Sen tar dom nästa och nästa. och om igen.
 
Visst är det så, men tänk om Svensson hade lärt sig att ta referenser och bett att få se F-skattsedeln vilken många bara utger sig för att ha men dock bara en bråkdel av skojarna verkligen innehar.

DÅ hade vi rensat ut dessa skojare !
 
Ja nu är det ju såhär att vi har ju ingått i ett avtal och dom får ju ha en chans att rätta till eländet.
Så på golvet som det sitter 10*10 plattor, vad får det deviera på i fogen?
Dvs vad är max tillåtna fogbredd och deviation på olika fogbredder?
Och hur mycket får det slå på i höjdskillnad?
 
T
Nu sitter dina plattor på nät vad jag kan se så det måttet är ju fast. Men fogbredd kan vara allt ifrån 4-9 mm beroende på platta sedan har vi vissa människor som tvunget ska ha "myrfogar" så då kan fogen vara så liten som 2 mm.

Angående höjdskillnad/fogsprång:

Det hundraprocentiga underlaget kanske inte går att
uppbringa och keramiska plattor har toleranser. Toleransen
för skev- och buktighet är lika med plattans längsta kantmått
x 0,5%. För en platta som har måtten 30x60 cm gäller
(60 cm x 0,5% = 3 mm) 40x40 cm (40 cm x 0,5% = 2 mm).
Om en platta inte är helt plan är det oftast fråga om att det
är plattans mittpunkt som är högst och kanterna är lägre. En
del fabrikanter har en lägre frivillig tolerans på sin produktion,
0,3-0,4% och t.o.m. lägre på polerade plattor.
Mot bakgrund av detta finns det också toleranser för hur
stort ett fogsprång får vara. På en färdiglagd yta kan man
inte längre åberopa ett ojämnt underlag eller att plattorna
inte hållit måttet. Toleransen för fogsprång skall beräknas på
följande sätt: För plattor med längsta kantmått upp till 30 cm
är högsta tillåtna fogsprång lika med toleransen för plattans
skevhet (30 cm x 0,5% = 1,5 mm, 20 cm x 0,5% = 1 mm).
För att beräkna toleransen på plattor med ett kantmått
över 30 cm använder vi samma metod som används i Tyskland.
Formeln ser ut så här: Längd + bredd/1000 + 1 mm.
På exmpelvis en 30x60 platta blir det 1,9 mm (90/1000 = 0,9
mm + 1,0 mm = 1,9 mm). Oavsett hur stor en platta är får
det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm även om det
enligt formeln skulle bli mer.
 
Helt korrekt, dom sitter 3*4st på ett nät.
Så om vi säger att fogbredden på fogarna i detta nät är 4mm så hur mycket kan man acceptera att det diffar då? Dvs vad är max etc min i mm på en fog?
Läste att "fogarna skall för ögat uppfattas ha väsentligen samma bredd över hela ytan. Men jag måste ha lite att gå efter nu känner jag när jag ska förklara vad jag kommer att acceptera, så får dom säga om dom klarar av detta eller ej i förväg.

Förstår att man inte kan vara helt anal men måste ju finnas nån rim och reson med tex fogbredd och även hur plattorna är lagda så dom möts dvs hörnkanterna, så det bildas ett "kors" och inte är för förskjutna?
 
Personligen kan jag tycka det är dåligt av en plattsättare om han skyller på att plattorna sitter på ett nät och att fogarna då är olika...
Lägger jag plattor som sitter på nät så tittar jag genom så där inte är några extrema diffar innan jag lägger ner dem i fixet...
Något lite kan man aldrig komma ifrån, men det ser man sällan med ögat när det är fogat och klart.
 
Ja jag tänkte kanske mest på mellanrummen mellan dessa ark då, och överlag där man måste använda en lös platta. Vad kan man acceptera?
 
Melalnrummenmellan arken måste ju justeras så att mosaikfogen kommer jäms med kakelfogen, exakt 4 mosaik på en platta. Jag antar att de sitter helt jämnt på arken? Men på ditt golv ser det på bilden ut som om de på nåt vis är ihopknödda på längden, så att det går lite mer än 4 mosaik på en platta, med "myrfog", medan det på bredden är rätt bredd. Det kommer ju inte att bli snyggt rutigt när det blir fogat, utan smala fogar (lite olika smala) på bredden och jämna breda på längden. Kommer att bli skitfult.

Jag har sett samma sak (mosaik som har fel fogbredd) i en tråd i ett annat forum, där fick de göra om ALLT från början efter att besiktningsmannen är. Vet inte resultatet än, eftersom det är nån storrenovering i ett bostadsrättsområde, de skulle visst rätta fel när de var klara med allt, nån gång i höst. Men firman tyckte först att lägenhetsinnehavaren var kinkig och inte skulle titta på sådana fjantiga detaljer som jämna fogar.
 
Ja nu har dom som sagt rivit allt igen så jag försöker bara få mig en uppfattning av vad jag kan kräva av dom när jag förklarar hur noga dom måste vara (otroligt att så ska behöva göras, jag vet. Men så är det ju nu)
Glasmosaiken är i 4*12 längder, och dom stora plattorna 10*10cm kommer i 3*4 plattor på ett nät.
 
Det ska gå att få mosaiken att matcha plattornas fogar.
 
Tråkigt, men tur att det verkar lösa sig.

Var just igenom en liknande episod. Hade hemma en hantverkare. Tyvärr svart (läxa lärd) som skulle göra om min tvättstuga i källaren. Behövs inget tätskickt, och därför var jag inte så noga med att ta det vitt. (Gubben som var hemma var från en firma och hade alla papper i ordning).
Men jäklar vilket dåligt jobb det blev. Det värsta var fogningen. Han hade använt samma hink att blanda vit fog i som svart och kladdat detta överallt. Jag lät honom göra om det utan att resultatet förbättrades.
Jag gjorde om det själv tillslut, med ett ok (om en ej perfekt) resultat.

Läxa för mig:
Kan jag göra det själv, gör det (kakelsättning verkar handla mycket om tålamod, kvalitetsmedvetenheten och perfektion, något som jag har lite för mycket av nästan),
Större jobb, med tätskick, låt en vettig firma göra det, men var på dem som en hök (allt måste kontrolleras under jobbets gång verkar det som).

Berätta gärna hur historian fortlöper.

Mvh

Stefan
 
Anna_H skrev:
Det ska gå att få mosaiken att matcha plattornas fogar.
Som jag ser det så går det inte att få mosaikens fogar att matcha plattornas då 4x4 st mosaik är större än en platta vilket framgår av bild nr.1 om man jämför dem.

Detta har ju helt och hållet att göra med storlekarna på plattor och bara för att en platta heter 10x10 så betyder inte det att den alltid är 100x100mm i storlek utan ofta är den mindre och då fungerar det kanske inte.

Dock tycker inte jag att det stör ifall inte fogarna matchar varandra men däremot är det väldigt dåligt gjort enligt bilderna.

Vill man verkligen ha fogarna att matcha så måste man kolla noga så att man får storlekar som stämmer överens med varandra.
Man kan t.ex inte välja en platta som är 300x300mm och sen lägga in plattor som är 100x100mm och tro att det ska fungera och matcha då det ska vara fog mellan 100x100mm plattorna också... ;)
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Som jag ser det så går det inte att få mosaikens fogar att matcha plattornas då 4x4 st mosaik är större än en platta vilket framgår av bild nr.1 om man jämför dem.
Om jag kollar på bild 1 så ser de exakt liika ut. Tittar man på den andra mosaikbilden ser man att de fått in lite mer än 4 mosaik på 1 platta, vilket inte skulle gå om det var som du sa.

Jag förutsätter att mosaik och palttor är köpta för att passa ihop, då ska det gå att sätta fogarna jämnt. Och för den som gillar när det är jämnt är detta ganska viktigt.
 
Anna_H skrev:
Om jag kollar på bild 1 så ser de exakt liika ut. Tittar man på den andra mosaikbilden ser man att de fått in lite mer än 4 mosaik på 1 platta, vilket inte skulle gå om det var som du sa.

Jag förutsätter att mosaik och palttor är köpta för att passa ihop, då ska det gå att sätta fogarna jämnt. Och för den som gillar när det är jämnt är detta ganska viktigt.
Personligen tycker jag om man förstorar upp bilden att det på bild 1 ser ut som att 4x4 bygger något lite mer än en platta i bredd, men samtidigt kan det vara den fruktansvärda tandningen på sättningen som lurar ögat.

På den andra mosaikbilden ser det för mig ut som det är 3 hela och mer än två halvor på en platta...

Men men...

Oavsett är det viktiga i dessa lägena att man verkligen ser till att skaffa mosaik och plattor som stämmer överens i måtten om man vill ha den lagd så att det matchar.
Jag har varit med om många som handlat själv och inte tänkt på detta.
 
T
Ja, det är inte ofta att det överensstämmer med måtten på huvudplatta och mosaik men i TS fall ser det ut att kunna gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.