Jag skummad bara lawline med de beskriver nog terminologin korrekt. DVS:
Det finns bara två entreprenadformer i Sverige iaf som finns utarbetad struktur och formalia.

Totalentreprenad = funktions entreprenad dvs entreprenören står för projektering och utförandet, kunden tillhandahåller ramar och funktionskrav för av som avses.

Utförandeentreprenad = kunden står för projektering dvs ritningar eller tekniska anvisningar E står för utförandet.

Sen finns det avtalsformer tex general-, delad entreprenad. där delad är flera entreprenörer för samma projekt medans generalE har hela åtagandet.

Tex En delad entreprenad kan bestå av flera totalentrepenörer alt utförandeentreprnörer där en E tex ansvarar för grunden, kunden har specat storlek på plattan samt vilka laster den skall tåla, E projekterar och utför plattan. sen kommer husentreprenören som kanske är utförandeentreprenör, kunden har ritningar från en husleverantör e.d osv
 
För att ta badrummet som exempel har man en entreprenör som gör hela badrummet är den entreprenören generalentreprenör.
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
För att ta badrummet som exempel har man en entreprenör som gör hela badrummet är den entreprenören generalentreprenör.
...eller minst lika ofta totalentreprenör :)
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
D Dublin skrev:
...eller minst lika ofta totalentreprenör :)
hehe det är sant, men inte pga att det finns en avtalspart utan för att kunder sällan projekterar själv på konsumentmarknaden.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Hehe men du vet vad en totalentreprenör är??? Jag skall hjälpa dig till kunskap, generalentreprenör är ett företag som kontrakteras för generalentreprenad.



Menar du att det alltid är bästa att ha en funktionsentreprenad? Jag fick uppfattningen att du förespråkar en avtalspart dvs generalentreprenad.

bra förtydning kring arbetsgivaransvar map arbetsmiljö och kundens ansvar.
Nu börjar du glida ut på lite väl djupt vatten. Backa nu så du inte sjunker. Det finns nog inte en vettig privatare som skulle välja en Generalentreprenad vid en renovering av ett badrum. Att du nu påstår att Villaägarna inte vet vad dom skriver tyder på att juridikläraren misslyckats totalt.

Skillnaden mellan en Generalare och en Totalare är att i en Generalentreprenad tar entreprenören hand och själva utförandet och beställaren tar hand om projekteringen. Om beställaren inte vill eller kan projektera själv måste ytterligare ett företag anlitas.

Vid en totalentreprenad så tar entreprenören hand om utförandet OCH projekteringen.

Delad entreprenad är väl det som Ts hamnat i. Beställaren anlitar flera företag separat. En inte helt enkel entreprenadsform för en privatperson.
 
krille jag ger mig, du lyckas alltid skriva långa utlägg och snårar in dig i resonemang som blir obegripliga.
 
Villa vista Villa vista skrev:
krille jag ger mig, du lyckas alltid skriva långa utlägg och snårar in dig i resonemang som blir obegripliga.
Du behöver inte ge dig. Jag är bara glad om jag lyckas lära dig något trots att du är en envis jäkel.

Vet du vad. Om du tycker jag är en jobbig jäkel så behöver du inte läsa eller besvara mina inlägg.

I den här tråden försöker jag hjälpa Ts som hamnat i knipa. Nu har vi båda hamnat så ot så Ts inte har någon nytta av vårt tjafs.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du behöver inte hålla med.
Vet man vad man håller på med kan man givetvis göra på alla möjliga sätt. Men det krävs kunskap och engagemang. Det är när det blir fel som hos Ts som problemen uppstår. Ju fler kockar desto sämre soppa.
Ett gäng entreprenörer som börjar skylla på varandra är ingen rolig grej att försöka reda ut som privatperson...
Nej visst är det så. Man får stå för en större del av ”risken” i projektet själv. Å andra sidan betalar du en del riskpengar när man väljer att köra en totalentreprenad med, d.v.s man betalar inte bara för arbete utan även en slant för eventualiteter.

Det är ju upp till var och en att göra en bedömning vilka risker man är beredda att ta ( och ev. Hantera själv) och vilka man vill köpa sig fri ifrån.

Värt att tänka på är att en riktig totalentreprenad är en funktionsentreprenad. Börjar man som beställare peka på metoder och material så går ansvaret för dessa delvis tillbaka på beställaren. D.v.s. om beställaren vill ha ett visst typ montage av någon utrustning som senare visar sig inte fungera, eller ett kakel med låg kvalite har han själv ansvaret för detta.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har jag läst entreprenörens svar ang. Genomförd besiktning lite mer noggrant. Den här entreprenören skulle verkligen behöva vara med vid en besiktning så han får lära sig på riktigt vad som gäller och vilket ansvar han har som entreprenör. Flera av hans förklaringar är så häpnadsväckande att jag saknar ord. Bla. Hans kommentar om monteringsplattan till golvbrunnen där han påstår att vid rotarbete får man göra det som blir bäst. :rofl:

Frågan är om han verkligen förstår vem det är som är ansvarig för denna installation om en vattenskada skulle uppstå pga. En felaktigt monterad monteringsplatta? 10 år framåt i tiden dessutom.

Ang. Avvikelse från gällande branschregler mot en privatperson är det inte bara att fylla i Bkr intyget och skicka till kund.
En avvikelse ska förklaras så konsumenten förstår. Det ska tydligt framgå att det är konsumenten som övertar ansvaret om tex. En vattenskada skulle uppstå pga. Avvikelsen. Det går alltså inte att reklamera ett fel till entreprenören som beror på en avvikelse och risken är stor att man inte heller får ersättning från sitt försäkringsbolag.
Konsumenten ska godkänna avvikelsen.

Entreprenören verkar vilja avvakta med att skicka Bkr intyg tills allt är betalt. Denna fråga har Arn tittat på och det framgår tydligt att entreprenören inte har någon rättighet att kräva betalt innan Bkr intyget skickas ut.
Bkr intyget är för övrigt en form av egenkontroll. Denna egenkontroll måste givetvis finnas tillhanda vid tex. En besiktning.
Så be din entreprenör skicka över Bkr intyget omedelbart. Gör han inte det ska jag leta upp Arn utlåtandet så du kan skicka det till honom.

Försvaret kring dörrkarm och tröskel som inte livar med väggen. Det är lite svårt att se på dina bilder men jag tycker absolut det ser ut som att besiktningsmannen har rätt. Jag får faktiskt känslan av att din entreprenör inte förstår anmärkningen. Regeln kring att tröskel och karm ska liva med vägg i badrum är ny och började gälla vid årskiftet. Det kan alltså vara så att din entreprenör inte uppdaterat sig och faktiskt vet vad som gäller.

Förklaringen kring problemet med brunnsmanchetten som besiktningsmannen misstänkte inte var skuren med rätt verktyg.
Jag kunde inte låta bli att ringa en av de plattsättare vi brukar anlita och läsa upp vad din entreprenör svarat.
Svaret jag fick var ett stort asgarv. Det garvet räckte för mig för att förstå.

Du ska absolut inte vika dig en millimeter i detta ärende. Det finns all anledning att gå till botten med detta.

En ny besiktning med samma eller ny besiktningsman tillsammans med rörmokare, elektriker samt badrumsentreprenör är den enda rätta vägen att gå.

Krille!
Nu står jag här med en halvdan deal om att dom vill göra om det. Men då ska dom plötsligt ha betalt för extra arbeten de utfört. De vill även dra ner allt fram till tätskiktet & spvkla upp väggarna. Jag vill ju att de reglas upp & att gipsskivorna tas ner. Dels för att det ska vara rätt gjort & dels för att elektrikern aldrig fick chans att komma hit utan plötsligt var här väggar & då kunde inte han flytta ut dosorna. Dom vill så klart ha gips & osb kvar & ha extra ersättning för att åtgärda det elektrikern måste ”förstöra” för att kunna göra sitt. Paniken.
Får man lov att spackla ut en vägg nästan 2 cm? Känns ju inte optimalt.
 
J Juhlees skrev:
Krille!
Nu står jag här med en halvdan deal om att dom vill göra om det. Men då ska dom plötsligt ha betalt för extra arbeten de utfört. De vill även dra ner allt fram till tätskiktet & spvkla upp väggarna. Jag vill ju att de reglas upp & att gipsskivorna tas ner. Dels för att det ska vara rätt gjort & dels för att elektrikern aldrig fick chans att komma hit utan plötsligt var här väggar & då kunde inte han flytta ut dosorna. Dom vill så klart ha gips & osb kvar & ha extra ersättning för att åtgärda det elektrikern måste ”förstöra” för att kunna göra sitt. Paniken.
Får man lov att spackla ut en vägg nästan 2 cm? Känns ju inte optimalt.
Hej! Kul att dom iaf vill göra något. Visst kan man spackla ut väggarna 2 cm. Inga konstigheter med det. Vad det är för extraarbeten dom utfört som dom nu vill ha betalt för känner jag inte till. Är det så att du inte behövt betala för detta arbete som någon form av kompensation?

Elektrikern får väl se till att skjuta till en slant och göra om och rätt det han måste göra. Likadant med rörmokaren. Det viktiga är att du får ett badrum byggt enligt gällande branschregler.

Du skriver Osb? Jag hoppas dom monterat 15 mm K Plyfa och inte Osb?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej! Kul att dom iaf vill göra något. Visst kan man spackla ut väggarna 2 cm. Inga konstigheter med det. Vad det är för extraarbeten dom utfört som dom nu vill ha betalt för känner jag inte till. Är det så att du inte behövt betala för detta arbete som någon form av kompensation?

Elektrikern får väl se till att skjuta till en slant och göra om och rätt det han måste göra. Likadant med rörmokaren. Det viktiga är att du får ett badrum byggt enligt gällande branschregler.

Du skriver Osb? Jag hoppas dom monterat 15 mm K Plyfa och inte Osb?
elektrikern fick ju ingen chans att komma hit då entreprenören/plattsättaren satte upp osb+gips utan att meddela att det var elektrikerns tur att komma. (Detta kom vi överens om då jag skulle ta in egen el & VVS för att deras hade så my let att göra. Han skulle alltså säga till när det var dags för mina grabbar att komma & göra sitt)

Entreprenören vill inte riva helt utan bara ner till gipsskivorna & då kommer ju varken el eller VVS åt att åtgärda något så då måste dom ”förstöra” arbete som plattsättaren utfört & då vill dom ha ersättning för detta. Jag förväntar mig att hela skiten rivs ut.. är jag fel ute? Likadant att de vill riva upp plattorna på golv & flytspackla ett tredje lager. Notera att golvnivån redan lyfts med 7-8 cm pga dubbel flytspackling. Jag förväntar mig att det gamla hackas upp görs om. Med andra ord att allt strippas. Att man reglar upp bakom osb/gips osv.
 
  • En grov elkabel genomföring i en träyta med skruvar och vadd som isolering, utan ordentlig elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsområde med osb-skiva och gipsskivor ovanpå, isolering synlig, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabeldragning och synlig isolering, ej färdigställt elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fy fan vad tragisk läsning och se att du fortfarande inte fått någon upprättelse med ditt badrum.

Den tomten som varit och lekt rövare i ditt badrum skulle med omedelbar verkan uteslutas från BKR och jag hoppas verkligen att Erling drar detta vidare för något värre har jag aldrig sett i mitt liv. :cry:
(Har varit på plats i samband med besiktningen)

Önskar jag haft möjligheten och kunna hjälpa dig för enda rätta i detta fallet är faktiskt att riva ner ALLT och börja om från början, men det kostar ju en hel del för dig. :(
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Fy fan vad tragisk läsning och se att du fortfarande inte fått någon upprättelse med ditt badrum.

Den tomten som varit och lekt rövare i ditt badrum skulle med omedelbar verkan uteslutas från BKR och jag hoppas verkligen att Erling drar detta vidare för något värre har jag aldrig sett i mitt liv. :cry:
(Har varit på plats i samband med besiktningen)

Önskar jag haft möjligheten och kunna hjälpa dig för enda rätta i detta fallet är faktiskt att riva ner ALLT och börja om från början, men det kostar ju en hel del för dig. :(
Jag har nu tagit in advokater. Det kommer att rivas ut & göras om. Tyvärr kräver de nu mer pengar från mig & kommer med ”jamen vi fick ju göra detta & detta & det ingick inte i offerten”, tex dra ut några spikar ut reglarna
Dessutom är det tyvärr så att det är dom som ska göra det igen vilket kommer resultera i samma kvalite på slutprodukten… dessutom tog det ju honom 3 mån att bygga badrummet så jag lär väl stå utan badrum ett halvår nu om gubben ska både riva ut & bygga upp igen..
 
  • Arg
hjalle74
  • Laddar…
J Juhlees skrev:
Jag har nu tagit in advokater. Det kommer att rivas ut & göras om. Tyvärr kräver de nu mer pengar från mig & kommer med ”jamen vi fick ju göra detta & detta & det ingick inte i offerten”, tex dra ut några spikar ut reglarna
Dessutom är det tyvärr så att det är dom som ska göra det igen vilket kommer resultera i samma kvalite på slutprodukten… dessutom tog det ju honom 3 mån att bygga badrummet så jag lär väl stå utan badrum ett halvår nu om gubben ska både riva ut & bygga upp igen..
Tragiskt att de får en ny chans när de misslyckats så groteskt och borde blivit fråntagna sin behörighet med omedelbar verkan kan man ju tycka... djupt beklagligt :cry:
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.