Hej! i maj rev jag ut mitt badrum pga en vattenskada & anlitade en helentreprenad för att bygga upp ett nytt badrum.
Jag valde att be min elektriker vän fixa elen & VVSarkompis fixa den delen. Resten skulle firman fixa. Så.

Under arbetets gång har jag sett ett katastrofalt dåligt hantverk utföras & människan har inte kommunicerat med mig över huvudtaget. Jag har åkt hemifrån 8 & kommit hem 18, så allt som skett under denna tiden är jag ovetandes om.

Han satte upp osb & gips innan elektrikern flyttat ut elen, så nu sitter den 15 cm in i väggen. Ej godkänt på besiktning men inget varken jag eller elektriker kan göra något åt i efterhand utan att riva ut väggarna. Samma sak med VVSen. Nu är vattnet 160cc istället för det nya riktlinjerna på 180cc för vips när jag kom men så satt osb uppe.
Jah var tydlig med att jag behöver veta när jag ska be killarna komma då dom gör det som en tjänst, vänligen ring dom eller berätta för mig i förväg när detta(el & VVS) behöver vara gjort.
inget av det blev ju godkänt på besiktningen så det är lite trist.

Han flytspacklade två ggr för att ”det inte blev bra” & nu är golvet 7cm högre än tidigare. Fallet i duschen är dubbelt så stort(?) som det får lov att vara. Väggarna buktar upp till 12cm(!!), varenda platta tandar & fogarna är olika breda.
Kaklet i duschen är hexagon & inte en enda fig är lika bred samt att det tandar överallt. Golvet i själva badrumsdelen är helt okej, förutom olika bredder på fogar & det faktum att nån platta ligger 1-2cm högre än den bredvid.
Hela skiten blev utdömd av BKR besiktningsman som konstaterade att det behöver rivas & göras om men entreprenören skyller ifrån sig & säger med halvfärband får man räkna med att det tandar, mina reglar var ojämna & därför buktar väggarna & dom rätar inte upp väggar - det är extra kostnad & det vill jag inte ha så därför frågade dom inte ens.
Innan besiktningen slog dom ner några plattor för att göra om då de sprack flera ggr samt några i duschen som var katastrof snea, men där avbröt jag då de inte förstod att det inte bara var enstaka plattor som behövde bytas. Så jag tog in besiktningsman på ett NÄSTAN klart badrum & entreprenören deltog inte. Pga detta hävdar dom att besiktningen igen är giltig & vägrar göra ett skit mer än att sätta tillbaka plattorna de tagit ner & sen avsluta.

VAD FAN KAN JAG GÖRA?
 
  • Ojämnt kakel och fogar i ett hörn i ett badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med ojämna fogar och en högre platta, dåligt hantverk i badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dålig hantverksfinish där lister inte möter ordentligt, med synliga glipor och ojämnheter vid övergången mellan golv och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarv mellan en vit badrumsvägg och brun trätröskel med synliga ojämnheter och en grå klinkerplatta, tecken på dåligt hantverksarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hexagonalt kakel i en dusch med synligt dåligt utförda fogar och ojämn placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämna och dåligt monterade vita kakelplattor med synlig fogbreddsskillnad och bucklor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelvägg med ojämna fogar och synlig reflektion av en person som tar fotot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med kakelplattor som är ojämnt monterade med synliga defekter och ojämna fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel med ojämn fogbredd och tandning, tecken på dåligt hantverk i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig osjämn och dålig kakelsättning på badrumsvägg med ojämna fogar och kakel som tandar vid hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kakelvägg med ojämna fogar och synliga defekter i hantverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagt kakelgolv med synligt avloppsrör och oregelbundna fogar i ett ofärdigt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat badrumsarbete med osammanhängande gips och synlig OSB bakom kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elen är felplacerad och inbäddad i ett tjockt lager av flytspackel, vilket indikerar slarvigt hantverksarbete i badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelarbete i hörn där kaklet inte möts korrekt, med synlig spricka och ojämn fog på badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt monterade vita kakelplattor med synliga ojämnheter och varierande fogbredder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av dåligt installerade elkablar inuti en vägg med synliga tecken på slarvigt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Vad du ska göra? Ja, inte betala ett skit i alla fall.

Vad de ska göra? Riva och göra om, fast rätt den här gången.
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt. Menar du att besiktningen inte har godkänts men att Plattsättaren tycker det ? Har ni avtal på hur arbetet ska utföras, vilka regler som skall uppfyllas? I så fall är det ju glasklart vad som skall ske om arbetet inte gör det. och mig veterligen är det inget som man kan "sätta sig emot" som hantverkare.

Vissa bilder tycker jag är lite gnälliga. Alltså där fogen är lite "fult" utsmetad etc. Man kan ju önska om bättre kvalité men det är väl svårt att hävda "fel". Dessutom av plattorna att döma och kommentaren "att du inte ville ha extra kostnad" så verkar det vara ett "budget" badrum, och då kanske du valt en billig hantverkare. Och då är det svårare IMO att gnälla på kosmetiska grejer som inte går att reglera. Däremot elen, fallet i dusch, tandning etc. Saker som det går att mäta och hävda fel. Det är där du borde lägga krutet imo.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J Juhlees skrev:
Hej! i maj rev jag ut mitt badrum pga en vattenskada & anlitade en helentreprenad för att bygga upp ett nytt badrum.
Jag valde att be min elektriker vän fixa elen & VVSarkompis fixa den delen. Resten skulle firman fixa. Så.

Under arbetets gång har jag sett ett katastrofalt dåligt hantverk utföras & människan har inte kommunicerat med mig över huvudtaget. Jag har åkt hemifrån 8 & kommit hem 18, så allt som skett under denna tiden är jag ovetandes om.

Han satte upp osb & gips innan elektrikern flyttat ut elen, så nu sitter den 15 cm in i väggen. Ej godkänt på besiktning men inget varken jag eller elektriker kan göra något åt i efterhand utan att riva ut väggarna. Samma sak med VVSen. Nu är vattnet 160cc istället för det nya riktlinjerna på 180cc för vips när jag kom men så satt osb uppe.
Jah var tydlig med att jag behöver veta när jag ska be killarna komma då dom gör det som en tjänst, vänligen ring dom eller berätta för mig i förväg när detta(el & VVS) behöver vara gjort.
inget av det blev ju godkänt på besiktningen så det är lite trist.

Han flytspacklade två ggr för att ”det inte blev bra” & nu är golvet 7cm högre än tidigare. Fallet i duschen är dubbelt så stort(?) som det får lov att vara. Väggarna buktar upp till 12cm(!!), varenda platta tandar & fogarna är olika breda.
Kaklet i duschen är hexagon & inte en enda fig är lika bred samt att det tandar överallt. Golvet i själva badrumsdelen är helt okej, förutom olika bredder på fogar & det faktum att nån platta ligger 1-2cm högre än den bredvid.
Hela skiten blev utdömd av BKR besiktningsman som konstaterade att det behöver rivas & göras om men entreprenören skyller ifrån sig & säger med halvfärband får man räkna med att det tandar, mina reglar var ojämna & därför buktar väggarna & dom rätar inte upp väggar - det är extra kostnad & det vill jag inte ha så därför frågade dom inte ens.
Innan besiktningen slog dom ner några plattor för att göra om då de sprack flera ggr samt några i duschen som var katastrof snea, men där avbröt jag då de inte förstod att det inte bara var enstaka plattor som behövde bytas. Så jag tog in besiktningsman på ett NÄSTAN klart badrum & entreprenören deltog inte. Pga detta hävdar dom att besiktningen igen är giltig & vägrar göra ett skit mer än att sätta tillbaka plattorna de tagit ner & sen avsluta.

VAD FAN KAN JAG GÖRA?
Ja du! En tråkig historia minst sagt. Till att börja med måste jag lyfta ett finger till dig och andra som läser. Här ser man den stora nackdelen med att själv anlita flera olika entreprenörer istället för att anlita en TE till ett badrum.

Du skrev osb. Om du kör med osb skall varenda liten skruv i badrummet ha en kortling bakom sig. Hade man istället valt 15 mm k-plyfa så hade hela väggen räknats som en stor kortling och din rörmokare och elektriker hade kunnat utföra en korrekt montering utan att innan tala om för ”badrumsbyggaren” exakt var dom vill ha sina kortlingar.

Jag undviker att kommentera eldosor och VVS så länge.

Om du nu haft en auktoriserad besiktningman ute ska du reklamera arbetet med hänvisning till besiktningsprotokollet. Hantverkaren är skyldig att utföra arbetet fackmannamässigt.

Gör han inte det får du ta in offerter från annan entreprenör vad det skulle kosta att åtgärda felen. Därefter väljer du om du vill gå via kronofogden eller stämma hantverkaren i Tingsrätten på beloppet.

Det finns några om och men på vägen men börja med att reklamera arbetet med hänvisning till besiktningsprotokollet och se till så att all kommunikation sker skriftligt.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
hej!
Plattsättaren godkänner inte besiktningen.
Ja, jag hade en budget & ville ha så få extra kostnader som möjligt, men jag valde en certifierad firma med 30 år i branschen som tillät att jag gjorde vissa delar själv, som att riva ut skiten t.ex.
nu är ju elen inte gjort av entreprenören & inte heller vvsen. Vi har inte skrivit kontrakt utan jag godkände en offert. Där står bla i villkoren att ”väggar inte reglas upp utan detta är ett tillägg”.
Dock förväntade jag ju mig att om detta behövdes göras så skulle jag få den infon.
Speciellt om det var så att det visade sig diffa upp till 12 cm. jag la in en blandad kompott av bilder mest för att visa helheten & hur slarvigt allt är.
Plattis/entreprenören vill nu att jag ska lova att inte gå efter dom juridiskt för att dom ska sätta upp de sista plattorna. Med tanke på att det underkänts & att besiktningsmannen sa att det dels sänker värdet på mitt hus & dels är jävligt svårt att sälja ett hus med icke godkänt badrum så vet jag inte hur jag ska gå vidare. antingen blanda in jurister som i sin tur kommer kosta mer än ett nytt badrum & stå utan badrum i vem vet hur många månader till eller bara vika mig..
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Huruvida plattsättaren godkänner besiktningen eller inte spelar ingen roll. Gör som Krille skriver och reklamera jobbet med hänvisning till protokollet. Är dom inte överens så ligger bollen hos dom att bevisa att felen inte finns.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C
10 000-kronorsfrågan är ju om du betalat något ännu?
 
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja du! En tråkig historia minst sagt. Till att börja med måste jag lyfta ett finger till dig och andra som läser. Här ser man den stora nackdelen med att själv anlita flera olika entreprenörer istället för att anlita en TE till ett badrum.

Du skrev osb. Om du kör med osb skall varenda liten skruv i badrummet ha en kortling bakom sig. Hade man istället valt 15 mm k-plyfa så hade hela väggen räknats som en stor kortling och din rörmokare och elektriker hade kunnat utföra en korrekt montering utan att innan tala om för ”badrumsbyggaren” exakt var dom vill ha sina kortlingar.

Jag undviker att kommentera eldosor och VVS så länge.

Om du nu haft en auktoriserad besiktningman ute ska du reklamera arbetet med hänvisning till besiktningsprotokollet. Hantverkaren är skyldig att utföra arbetet fackmannamässigt.

Gör han inte det får du ta in offerter från annan entreprenör vad det skulle kosta att åtgärda felen. Därefter väljer du om du vill gå via kronofogden eller stämma hantverkaren i Tingsrätten på beloppet.

Det finns några om och men på vägen men börja med att reklamera arbetet med hänvisning till besiktningsprotokollet och se till så att all kommunikation sker skriftligt.
Visste inte att nackdelen blir att man får en full plattsättare men visst :rofl:
 
C cpalm skrev:
10 000-kronorsfrågan är ju om du betalat något ännu?
inte en spänn!
 
  • Gilla
Skånepöjk och 9 till
  • Laddar…
Vad är det du ska vika dig för? Badrummet ska ju vara godkänt. Det står i lagen att en entreprenör ska verka för kundens bästa. Om de gör så att badrummet inte blir godkänt enligt gällande normer kan man knappast påstå att det gjort vad de ska. Säg åt dem att du förväntar dig ett godkänt badrum som är fackmannamässigt utfört om de vill förvänta sig någon betalning. Det är bara att komma tillbaka och göra om, går de inte med på det tar du in offert från annan firma vad det ska kosta att göra om det, inklusive att riva. Sedan säger du att de kommer få en stämning på kostnaden för rivning samt material som gått åt och inte kan återanvändas på ett kostnadseffektivt sätt. Förhoppningsvis tycker de då att det är bättre att göra rätt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Juhlees skrev:
hej!
Plattis/entreprenören vill nu att jag ska lova att inte gå efter dom juridiskt för att dom ska sätta upp de sista plattorna. .
Då vet dom ju själva att det inte kommer hålla om det går till rätten.
kolla din hemförsäkring, där ingår troligen lite rättsskydd.

boka en ny besiktning och bjud in företaget eller deras representant att delta
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
C
J Juhlees skrev:
inte en spänn!
Bra bra, då har du ju trumf på hand och gott om handlingsalternativ.
 
J Juhlees skrev:
hej!
Plattsättaren godkänner inte besiktningen.
Ja, jag hade en budget & ville ha så få extra kostnader som möjligt, men jag valde en certifierad firma med 30 år i branschen som tillät att jag gjorde vissa delar själv, som att riva ut skiten t.ex.
nu är ju elen inte gjort av entreprenören & inte heller vvsen. Vi har inte skrivit kontrakt utan jag godkände en offert. Där står bla i villkoren att ”väggar inte reglas upp utan detta är ett tillägg”.
Dock förväntade jag ju mig att om detta behövdes göras så skulle jag få den infon.
Speciellt om det var så att det visade sig diffa upp till 12 cm. jag la in en blandad kompott av bilder mest för att visa helheten & hur slarvigt allt är.
Plattis/entreprenören vill nu att jag ska lova att inte gå efter dom juridiskt för att dom ska sätta upp de sista plattorna. Med tanke på att det underkänts & att besiktningsmannen sa att det dels sänker värdet på mitt hus & dels är jävligt svårt att sälja ett hus med icke godkänt badrum så vet jag inte hur jag ska gå vidare. antingen blanda in jurister som i sin tur kommer kosta mer än ett nytt badrum & stå utan badrum i vem vet hur många månader till eller bara vika mig..
Du får nog maska namn och lägga ut besiktningsprotokoll om du vill ha mer hjälp här.

Men utifrån din beskrivning så skulle jag börja med att reklamera utifrån den besiktningsrspport du har. Om hantverksren vill underkänna besiktningen så skulle det vara väldigt spännande att se deras motivering.
För den goda sakens skull kan du erbjuda entreprenören att leta upp en ny auktoriserad besiktningman som entreprenören får bekosta.

Nu måste jag kommentera elen och VVS. När det gäller VVS vet jag inte vad du menar när du skriver 160 cc istället för 180 cc eller vad du skrev i ditt förra inlägg. Det branschreglerna säger är att vid genomföringar så ska vattenrör komma ut på 6 cm cc och ha ett minsta avstånd till vägg eller golv på 6 cm. Från bakkant avlopp skall det också vara minst 6 cm till tätskikt. När det gäller eldosorna så gjorde egentligen inte entreprenören något fel när han monterade osb gips. Däremot blev det ett fel när tätskiktet skulle monteras. Han skulle då skrivit en avvikelserapporter med dig med hänvisning till att gällande branschregler inte kan följas. Samma sak gäller rören om det nu är fel där också. Nu ligger ansvaret hos entreprenören. Om han behöver göra om just dessa moment rent juridiskt är ingen självklarhet.

I konsumenttjänstlagen kan man läsa följande:

”Avhjälpande
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

S2.pngÄven om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

S3.pngAvhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.

S4.pngAvhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).

Jag undrar även vad din besiktningsman skrev om VVS installationer? Det låter ju inte som din egen anlitade VVS kan lämna ett intyg från Säker Vatten till dig.
 
Här kommer besiktningprotokollet..
 
  • Skärmdump av ett besiktningsprotokoll från en byggkeramikkonsult som visar rubriker och kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett besiktningsprotokoll på en mobilskärm där fel och brister noterats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett besiktningsprotokoll öppnat på en mobil enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett besiktningsprotokoll på en smartphone som visar text om byggstandarder och installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett öppet besiktningsprotokoll på en digital enhet som visar text och punkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av ett besiktningsprotokoll med punktlista över brister i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Aml-h
  • Laddar…
J Juhlees skrev:
Här kommer besiktningprotokollet..
J Juhlees skrev:
Här kommer besiktningprotokollet..
Det där protokollet talar ju sitt tydliga språk. Reklamera med hänvisning till besiktningsprotokollet. Avvakta svar från hantverkaren.

Samma sak gäller din egen anlitade rörmokare och elektriker.

Det kan också vara läge att blanda in Bkr. Men avvakta med det tills du får svar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.