Jo, hempularen hade svarat men jag hade inte gett en bra beskriving på hur det ser ut hos mig. Sen ska jag erkänna att jag lästa hasn svar lite slarvigt :)

Eftersom jag har vattenburen golvvärme så skulle jag antingen gjuta in det hela i betong, alternativt flytspackla rätt över golvvärmeplåtar och glespanel och det tror jag inte blir billigare eller bättre än att dra en gipsskiva över och sedan flytspackla ett tunnare skikt.
Ska kolla in humiboardvarianten för golv. Tack för svaren
 
Jag behöver minska bygghöjden på golvet (ska ha vattenburen golvvärme) och fick då tipset att fälla ner golvspånet mellan golvbjälkarna. Spånskivan skulle då skruvlimmas mot reglar som skruvlimmas mot golvbjälkarnas sidor, så att spånskivan livar med ovankant bjälke. På detta armering, värme, flytspackel/ ROT-BRUK. Vad sägs om detta?

I annat fall: finns det en tunnare skiva som motsvarar 22mm golvspåns styvhet? Tex en högkvalitets plywood? Eller är det just tjockleken som skapar sandwicheffekt?
 
Hänger på en fråga om golvspånet här: Är den ok att skarva mellan bjälkarna eller måste skarvar läggas på bjälkarna? Och finns olika kvaliteter av golvspån?
 
Jag citerar moderator jon_h från en annan tråd:

"Det ska vara särskilda fukttåliga spånskivor, lite grönaktiga. Skivkvaliteten heter P5. De ska skruvas med spånskiveskruv och limmas med trälim för utomhusbruk, typ Cascol 3337."
 
Danke Schön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.