När jag bröt upp mitt badrumsgolv låg det masonitremsor på golvblälkarna
troligtvis la snickarn dit dom för att justera nivån tror jag.

När jag nu ska limma och skruva 22 mm golvspån ska jag skippa remsorna ?

Finns det olika typer av golvspånskiva ?
vilket lim ska användas ?
Vilken skruv ?
 
Om masoniten behövs för att skivorna ska ligga mot bjälkarna så får du behålla den eller lösa det på annat sätt.

Det ska vara särskilda fukttåliga spånskivor, lite grönaktiga. Skivkvaliteten heter P5. De ska skruvas med spånskiveskruv och limmas med trälim för utomhusbruk, typ Cascol 3337.
 
jon_h skrev:
Det ska vara särskilda fukttåliga spånskivor, lite grönaktiga. Skivkvaliteten heter P5. De ska skruvas med spånskiveskruv och limmas med trälim för utomhusbruk, typ Cascol 3337.
Hej!

Pratade med Beijer om just dessa gröna golvspån till badrum men de menade att ingen använder dem?!?!?!
 
Ingen använder dem där för att det ska inte komma fukt dit. Kommer det fukt ända ner dit har du problem...
 
Men, om man vill följa reglerna......

Vid beläggning av keramiska fogplattor på träbjälklag (max. c 600) skall spånskiva ha en tjocklek om minst 22 mm och vara av fukttålig kvalitet (V 313).

Vid beläggning av plastmatta som ytskikt på träbjälklag skall spånskiva ha en tjocklek om minst 22 mm och vara av fukttålig kvalitet (V 313).

GVK - SÄKRA VÅTRUM
 
Precis. Vissa följer reglerna (samma sak står i BBV), vissa tar genvägar. Men man ska vara medveten om att man tar genvägar om man gör det.

Prata aldrig byggteknik med folk på byggvaruhusen. De vet inget.
 
Vad är det för storlek på golvspånskivorna ?
är de spåntade ?
bör man undvika skarvar på vissa ställen ?

Anders
 
De är normalt 620x1820 mm, spontade. Generellt ska de skarvas över bjälke, men det finns varianter som kan skarvas även utan understöd. De ska monteras kors mot bjälklaget och skruvlimmas. Använd trälim för utomhusbruk.
 
Säg att man funderar på att ta en genväg. D.v.s. använda vanligt spån i stället (har en hög på lager som följde med huset). Vad skulle kunna hända. Om man förutsätter att själva våtrumsjobbet med tätskikt o.s.v. görs korrekt.

Kan spånet ta skada av den fukt som finns i flytspacklet t.ex.? Om man tänkt sig att flytspackla direkt ovanpå golvspånet. Primar innan såklart.
 
Om du gör allting annat rätt så fungerar det med vanlig spån också, jag har byggt många badrum med vanligt spån. Men marginalerna är mindre, både under byggtiden och vid en eventuell läcka i framtiden. Har man redan några skivor hemma är det en sak, men att medvetet åka och köpa vanligt spån tycker jag vore dumt.
 
J
Vid beläggning av keramiska fogplattor Bör det vara max. 300 cc på träbjälklag
 
Keramiska fogplattor, vad är det..? :)

Det ska vara max c/c 600 vid 22 mm golvspånskiva, och denna ska då förstärkas med 12 mm avjämningsmassa eller hellimmad skiva (typ golvgips). Till och med i våtrum är det detta som är kraven, du kan till exempel läsa BBV.

Har du någon källa till ditt påstående att det ska vara max c/c 300?
 
jon_h skrev:
Om du gör allting annat rätt så fungerar det med vanlig spån också, jag har byggt många badrum med vanligt spån. Men marginalerna är mindre, både under byggtiden och vid en eventuell läcka i framtiden. Har man redan några skivor hemma är det en sak, men att medvetet åka och köpa vanligt spån tycker jag vore dumt.
Jag har kollat på spånskivor på K-rauta http://www.k-rauta.se/bygg_3217.htm och kollade sen på tillverkarens montageanvisning http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/golv_contifloor_monteringsanvisning_mars_2005_utg_2.pdf och det mesta där verkar helt klart men det står att man ska lämna 10mm rörelsefog mot väggarna, hur ska man då kunna flytspackla?
 
Well, så mycket som tio millimeter kan knappast behövas, men å andra sidan så är det ju bara att mjukfoga i skarven mot vägg så spacklet inte rinner ner i så fall.
 
Ja det får väl golvläggaren se till att lösa då, tyckte bara att det lät som väldigt mycket spalt. Annars verkar väl Byggelits skivor rätt ok? Det är ju bra att man slipper anpassa skarvarna till reglarna iallafall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.