B Bo Berglund skrev:
Du menar väl köksfläkten och inte spisens fläkt antar jag?
Det som mest irriterar är att när man lagat färdigt maten och skall äta den så tystnar inte spisen när man stänger den utan den fortsätter att väsnas 15-20 minuter till! Köksfläkten stänger man när det inte osar längre och då är den tyst.
Det handlar alltså inte om ljud medan man lagar utan när man skall avnjuta resultatet!
Stämmer bra att jag avser köksfläkten.
Har ju ingen spis utan enbart skåpsmonterade ugnar och visst går ventilationsfläkten men inte i 15-20 minuter och endast svagt sus. Har inte funderat så mycket på det, men köksfläktautomatiken går i 10 min på lägsta varv innan den slår av och sensorerna inte känt av matos/ånga. Så det skiljer en del mellan olika produkter och funktioner.;)
 
H Herr Melin skrev:
Det verkar helt omöjligt att på förhand få reda på ljudnivå från moderna spisar, och utifrån vad man läst i forum-trådar går det inte heller att förutsätta att premium-modeller håller en tillfredsställande låg nivå ljudmässigt.

Jag kan tolerera att spisen låter medan man lagar mat och använder den, men vår nuvarande Elektrolux har en (störande) fläkt som står igång lång tid efter att man använt ugnen även om man sätter luckan på glänt för att snabba på nedkylningen.

Grundkrav:
* 60cm bred spis.

Starkt önskemål:
* TYST kylfläkt till elektronik / ugnslucka. Helst helt utan fläkt men det finns väl inte nuförtiden.. Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.

Övriga önskemål (EJ krav):
* Induktion (jag vet att det ofta låter under användning, stör inte mig).
* Pyrolys
* Rostfri design

Någon som har något tips?
Ibland är ”old school” ganska bra. Har en sån här på landet. Fungerar perfekt, ljudlös
Vit "old school" elspis med ugn och fyra spishällar i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle_livelong och 3 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Du menar väl köksfläkten och inte spisens fläkt antar jag?
Det som mest irriterar är att när man lagat färdigt maten och skall äta den så tystnar inte spisen när man stänger den utan den fortsätter att väsnas 15-20 minuter till! Köksfläkten stänger man när det inte osar längre och då är den tyst.
Det handlar alltså inte om ljud medan man lagar utan när man skall avnjuta resultatet!
Öppna ugnsluckan så tystnar den mycket snabbare.
 
BirgitS
D Dr Jumping Jack skrev:
Ibland är ”old school” ganska bra. Har en sån här på landet. Fungerar perfekt, ljudlös
[bild]
Men man kan få brännskador av att ta på utsidan av ugnen. Det är för att undvika att barn skadar sig som det numera finns krav på att utsidan inte får bli varmare än ett visst antal grader och det har tillverkare löst genom att blåsa rumsluft förbi luckan.

/En som också stör sig på att det låter i 5-10 min efter att man har stängt av ugnen
(men vi har blivit bättre på att stänga av ugnen i förtid och utnyttja eftervärmen)
 
Samma här, stänger av före det är klart. Ställer nu ofta in en tid för tillagning så ugnen stänger av med automatik Kan ju vara därför jag inte reagerar på fläktljud.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har inget med hygienartiklar att göra.

Om du köper i en fysisk butik finns det inget krav på att butiken ska ha öppet köp eller något annat som gör att du får lämna tillbaks en vara och om de erbjuder öppet köp har de rätt att sätta vilka villkor som helst. Normalt är att det krävs att varan går att sälja till ordinarie pris, dvs. oskadad och med en oskadad förpackning.

Om du köper i en online-butik och utnyttjar ångerrätten så gäller även där att varan ska gå att sälja till ordinarie pris.

Varans funktion och egenskaper ska man ta reda på innan man köper t.ex. genom att fråga butikspersonalen och få deras svar nedskrivet om det är något viktigt.
Man kan tycka att det inte ska ha något med hygienartiklar att göra men så är inte fallet. Jag har skriftligt svar på att de inte tar tillbaka spis pga att det är en hygienartikel och att det är just pga att det är en hygienartikel som det krävs att förpackning är obruten.

Jag känner inte till någon butik som säljer spisar där man faktiskt kan pröva spismodellen innan köp. Jag var in på ett av de kända vitvaruhusen idag. Inte en enda av spisarna var inkopplade och det fanns överhuvudtaget inga uppgifter om spisens ljudnivå och man kunde inte heller svara på frågor om det.

Jag upplever framförallt att det är fläkten som går efter att ugnen använts, men stängts av, som är det som stör mest. Att återförsäljare och tillverkare av spisar inte upplyser om sådana detaljer känns märkligt då säljaren ska upplysa köparen om ett sådant som rör varans egenskaper eller användning och som denne kände till eller borde ha känt till.

Det ska även framgå i Konsumentinformationen om en produkts viktigaste miljömässiga egenskaper för att göra det möjligt för konsumenterna att jämföra dessa aspekter av produkterna..” Ljud är i allra högsta grad en miljömässig egenskap.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Jag har lyssnat litet extra på vår ca 7 år gamla Siemens-ugn. med pyrolys och hela baletten.

Kontentan är att den är väldigt tyst under normal drift dvs upp till 275 grader, En liten smula mer fläkt om man kör 300 grader. Vid avsvalning går fläkten typiskt väldigt tyst under några minuter innan den tysta fläkten stannar.

Att jag ens började lyssna på hur den egentligen låter beror på den här tråden, aldrig ens tänkt på det tidigare.
Siemens-ugn med digital display som visar klockan 19:24 och temperaturen 160 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maka76 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har lyssnat litet extra på vår ca 7 år gamla Siemens-ugn. med pyrolys och hela baletten.
Frågan är om yttemperaturen på luckan uppfyller dagens krav?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är om yttemperaturen på luckan uppfyller dagens krav?
Även i pyrolysläge så är ytterluckans temp långt under den temp där man kan bränna sig, det är extremt välkontrollerat under alla driftsförhållanden.

Pratar vi pyrolysläge så är det för övrigt extrema temperaturer. Luckan låses, inre belysning släcks ner. Men som sagt, luckans yttertemp hålls nere via en frikostig kylning av densamma och man kan inte bränna sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H Harald Blåtumme skrev:
Även i pyrolysläge så är ytterluckans temp långt under den temp där man kan bränna sig, det är extremt välkontrollerat under alla driftsförhållanden.

Pratar vi pyrolysläge så är det för övrigt extrema temperaturer. Luckan låses, inre belysning släcks ner. Men som sagt, luckans yttertemp hålls nere via en frikostig kylning av densamma och man kan inte bränna sig.
Bra, för jag hittade en artikel från 2008 med en Siemens-ugn som blev varmare än 50 grader om man hade mer än 180 grader i ugnen: https://www.gd.se/artikel/ugsluckan-ar-inte-alls-barnsaker
Just då var kravet från EU 85 grader mitt på luckan efter en timma på 200 grader och jag vet inte när temperaturkraven skärptes och alla dessa rätt högljudda fläktar blev vanliga.
 
Nej jag är ganska överraskad att man kan ha dessa 500 grader + internt eller vad det kan vara under pyrolysen och att luckan har typ kroppstemperatur. Snyggt,

___
PS. Och självklart så finns det fläktar som arbetar för att uppnå detta under pyrolysen, det är ett extremläge och ja det hörs fläktljud, Men som sagt, de är normalt ingenting man lägger märke till under normal drift där kylbehoven är extremt mycket lägre.
 
Redigerat:
Det låter skönt med en tyst ugn. Grattis och Tack för din delning. :)

Fläkt kanske behövs för pyrolysen tänker jag. Samtidigt är ju temperaturen bakom luckan faktiskt 500 grader trots fläkten och utan att luckan blir varm.

Min Boschspis saknar pyrolys men låter ändå som en hårfön. Mätte med decibelmätare och den kommer upp i ljudnivåklass med ”Trafik”. Om mitt kök varit en arbetsplats hade jag efter installationen av min nya spis från Bosch nu i sommar kunnat kräva hörselskydd enligt arbetsmiljöverket :)

Det finns även idag gott om gas och gasolspisar med ugn utan el/fläkt och glaslucka. Därför påstår jag ett en vettigt konstruerad spis med ugn inte behöver fläkt för att hålla ugnslucka kall på utsidan. :)
 
BirgitS
M maka76 skrev:
Min Boschspis saknar pyrolys men låter ändå som en hårfön. Mätte med decibelmätare och den kommer upp i ljudnivåklass med ”Trafik”. Om mitt kök varit en arbetsplats hade jag efter installationen av min nya spis från Bosch nu i sommar kunnat kräva hörselskydd enligt arbetsmiljöverket
Det är ju inte normalt för nya ugnar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte normalt för nya ugnar.
Det verkar tyvärr inte gå att uttala sig om eftersom det inte verkar finnas några riktvärden för ugnar när det kommer till ljud. Jag har fått svar från Bosch som tillverkade spisen. De har överhuvudtaget inga riktvärden för ljudnivåer på fristående spis/ugn och kan inte uttala sig om hur mycket de låter eller vad som är att betrakta normalt för deras produktlinje av spis/ugn.

Ett ärligt svar i alla fall även om det visar på en tydlig brist.
 
Jag frågade på elgiganten om spisen låter något.
-Nej knappast.
Så det finns ingen fläkt som går?
-Jo det finns det.
Hur länge går den?
-Så länge du använder spisen.
Så den går inte långt efter att man stängt av den?
-Nej inte länge.
Men den går efter att jag stängt av den?
- Bara så länge spisen är varm.

Och sen ville jag inte dra ur säljaren fler motsträviga svar, jag hade för länge sen insett att sanningen fick sökas på annat håll.
Våran spis väsnas 20-30 min ibland om man eldat på bra. Jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.