Om den kylflänsen har kontakt med kastrullen så kommer den att värmas upp av kastrullen.
 
BirgitS
electroluxaren skrev:
ryck sladden till fläkten
men troligvis så kommer överhettningsskyddet lösa när ugnen varit igång en stund
Så det är samma fläkt som kyler ugnsluckan som kyler elektroniken?
När jag sätter på hällen tycker jag att jag hör ett mycket svagt fläktljud, till skillnad från det höga fläktljud som startar ett par minuter efter att ugnen har satts på.
 
hsd
electroluxaren skrev:
Inte ens en vedspis är tyst
Den bjuder bara på mysigt sprakande :D
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Så det är samma fläkt som kyler ugnsluckan som kyler elektroniken?
När jag sätter på hällen tycker jag att jag hör ett mycket svagt fläktljud, till skillnad från det höga fläktljud som startar ett par minuter efter att ugnen har satts på.
Beror på tillverkare
Men induktion modulerna har alltid minst en fläkt.
Den övriga elektroniken brukar normalt sett inte kylas mekaniskt.
 
BirgitS
electroluxaren skrev:
Beror på tillverkare
Men induktion modulerna har alltid minst en fläkt.
Den övriga elektroniken brukar normalt sett inte kylas mekaniskt.
Jag har en Husqvarna QSI7134W.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en Husqvarna QSI7134W.
Jag har typ samma maskin (annan vinkling på plåten vid vreden), och sprängskisserna till min, där är en fläkt till varje halva av hällen, samt en fläkt som blåser genom luckan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det mesta har antingen värmepumpar eller kylfläktar som väsnas och har sig. Vår AEG induktionshäll har fläktar som går igång efter ett tag, sen står de på en stund efter. Ugnen likaså, kan stå och susa en halvtimme efter vi har bakat färdigt. Mikrovågsugnen låter också den om man kört kanske 4 minuter på högsta. Då står den och väsnas kanske 5 minuter efter det är klart.

Det sämsta köpet vi gjort är en Bosch SUpersilence diskmaskin med zeolit-funktion. Efter ca 4 minuters tysthet drar den igång nån sorts fläkt/kompressor som har ett extremt störande susande/knorrande ljud. Vår förra gamla diskmaskin stod och blaskade och hade sig, men surrade gjorde den definitivt inte. Återförsäljaren var här och tittade och konstaterade normal funktion och vägrade ta tillbaka den. På jobbet har vi en äldre Bosch SuperSilence utan Zeolit, låter ingenting alls, många tror inte den är igång ens när den diskar. Det var precis en sån vi ville ha då vi har halvöppen planlösning och sitter ofta i köket vid köksön och läser tidning/pluggar etc etc. Nu vill ingen vara där när "Surre" drar igång. Dyrt var fanskapet också, 7000 kr.

Jag bävar den dagen vi ska byta kyl och frys. Går det att hitta något som är lika tyst som det vi har idag.
/S
 
Kan man inte stäng av zeolit torkfunktionen?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man inte stäng av zeolit torkfunktionen?
Nej
 
H Herr Melin skrev:
Det verkar helt omöjligt att på förhand få reda på ljudnivå från moderna spisar, och utifrån vad man läst i forum-trådar går det inte heller att förutsätta att premium-modeller håller en tillfredsställande låg nivå ljudmässigt.

Jag kan tolerera att spisen låter medan man lagar mat och använder den, men vår nuvarande Elektrolux har en (störande) fläkt som står igång lång tid efter att man använt ugnen även om man sätter luckan på glänt för att snabba på nedkylningen.

Grundkrav:
* 60cm bred spis.

Starkt önskemål:
* TYST kylfläkt till elektronik / ugnslucka. Helst helt utan fläkt men det finns väl inte nuförtiden.. Vi pillar inte på luckan så har hellre en som man bränner sig på än fläktar som väsnas. Finns det ingen spis som är tyst är önskemålet att den skall sluta väsnas inom kort efter att man stängt av den.

Övriga önskemål (EJ krav):
* Induktion (jag vet att det ofta låter under användning, stör inte mig).
* Pyrolys
* Rostfri design

Någon som har något tips?
Vi har en Siemens som möter dina önskemål. Tyst som en dröm jämfört med vår gamla Electrolux. Fläkten , som är väldigt tyst, stannar inom 1 minut efter att ugnen är avstängd, oftast snabbare...

Vi är väldigt nöjda!
 
P pappaM skrev:
Vi har en Siemens som möter dina önskemål. Tyst som en dröm jämfört med vår gamla Electrolux. Fläkten , som är väldigt tyst, stannar inom 1 minut efter att ugnen är avstängd, oftast snabbare...

Vi är väldigt nöjda!
Ok, modell?
 
H Herr Melin skrev:
Ok, modell?
Hittar ingen modellbeteckning... men när vi köpte för nåt år sedan valde vi "bäst i test"
 
P pappaM skrev:
Hittar ingen modellbeteckning... men när vi köpte för nåt år sedan valde vi "bäst i test"
Då är det H858541U, den var mitt förstahandsval men har utgått och går inte längre att köpa.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man inte stäng av zeolit torkfunktionen?
Har ochså en BOSCH med zeolit. Den låter inte något särskilt.
Btw så är zeolittorkningen toppen. När maskinen är klar så är disken torr.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan man inte stäng av zeolit torkfunktionen?
Stänga av zeolittorken? Är ju att ta bort pricken över i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.