Jag blev nyss meddelad att jag med största sannolikhet kommer få ett negativt förhandsbesked för bygglov då en del av fastigheten jag vill bygga på ligger inom strandskyddat område. Det rör sig om knappt 200m2 av totalt ca 1200m2.

I situationsplanen jag skickade in med min ansökan lade jag byggnaden (ett mindre fritidshus), uppfart och VA nästan så långt från stradskyddslinjen som möjligt. Nu fick jag svar att handläggaren kommer rekommendera nämnden att ge ett negativt förhandsbesked eftersom jag inte sökt strandskyddsdispens eller gjort mig av med den del av tomten som ligger inom strandskyddat område genom en fastighetsreglering.

Handläggaren menar att han tycker tomten är så liten att de inte kan säkerställa att vår hemfridszon inte kommer att omfatta strandskyddsområdet, och de vill inte lämna positivt förhandsbesked med villkor var jag får placera byggnaden heller. Ringde in flera gånger innan jag skickade in ansökan och frågade vad nämnden behövde för underlag från mig för just den fastigheten, men då verkade det inte vara något problem med strandskyddet.

Jag vill bygga ett hus utanför strandskyddsområdet, behålla naturtomt inom strandskyddsområde, och ha ca 1000m2 som jag kan ha som hemfridszon, men det går tydligen inte. Att det redan finns bebyggda fastigheter hela vägen ner till vattnet verkar inte spela någon roll heller.

Är detta vanligt resonerande, eller har jag stött på en väldigt fyrkantig handläggare?
 
Är det 100 eller 300 m strandskydd där du ska uppföra huset. ’om det är 100 så kan det nog bli svårt. Länsstyrelsen är som hökar och bevakar frågan.
 
Dispens får ni om ni har byggnader på tomten inom strandskydd redan. Men det brukar ta tid hos Länsstyrelsen :(
 
Det är 100m här. Menar du att det kommer bli svårt att få igenom om jag söker strandskyddsdispens? Även fast det finns bebyggelse runt om hela fastigheten?
 
Ja, jag vet att liknande resonemang förs i strandskyddsfrågor.

Förstår jag rätt att de byggnader du vill uppföra ligger utanför strandskyddslinjen men delar av fastigheten ligget innanför strandskyddslinjen?

Är det ett förhandsbesked du sökt? Vill kommunen du ska söka strandskyddsdispens och i så fall för vad?

Du har inget karta/skiss området som förtydligande? Det är lättare att komma med tips då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det du vill bygga är utanför 100 m gränsen men delar av fastigheten är innanför 100 m och ner till vattnet.
Även ett förhandsbesked kan överprövas av Lst och kanske finns det ärenden i din kommun där något motsvarande varit uppe och fått nedslag. Att andra tidigare fått betyder inte att det går nu. ’Föreslår att du tar kontakt med ordförande i Byggnadsnämnden och för en dialog om problematiken.
 
  • Gilla
dr_bbb
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ja, jag vet att liknande resonemang förs i strandskyddsfrågor.

Förstår jag rätt att de byggnader du vill uppföra ligger utanför strandskyddslinjen men delar av fastigheten ligget innanför strandskyddslinjen?

Är det ett förhandsbesked du sökt? Vill kommunen du ska söka strandskyddsdispens och i så fall för vad?

Du har inget karta/skiss området som förtydligande? Det är lättare att komma med tips då.
Ja du fattar det helt rätt. Byggnaden utanför strandskyddslinjen, men del av tomten ligger innanför.

Ja det är ett förhandsbesked. De vill att jag ska söka dispens för bostad/komplementbyggnad innanför strandskyddslinjen, även om jag inte ska eller vill bygga, gräva eller anlägga gräsmatta där. Jag tycker det låter rätt konstigt.

Bifogar en bild som visar strandskyddslinje och ungefärlig placering av byggnad med ett kryss (obs, ej underlaget som skickats in i ansökan =))
Karta med strandskyddslinjen och ett rött kryss markerar tänkt byggnadsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det en ankdamm?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en ankdamm?
Nej, en kräftodling. :D

Det är fastighetsbeteckningen som jag dolt. Har köpt tomten med villkoret att jag får ett positivt förhandsbesked, men det verkar grusas lite nu tyvärr. Vill inte skriva allt för mkt. om en fastighet som jag kanske inte kommer äga framöver.
 
S saltet skrev:
Det du vill bygga är utanför 100 m gränsen men delar av fastigheten är innanför 100 m och ner till vattnet.
Även ett förhandsbesked kan överprövas av Lst och kanske finns det ärenden i din kommun där något motsvarande varit uppe och fått nedslag. Att andra tidigare fått betyder inte att det går nu. ’Föreslår att du tar kontakt med ordförande i Byggnadsnämnden och för en dialog om problematiken.
Tack för förslag.

Har ett datum då jag måste bestämma mig om jag vill ha tomten eller inte, så jag får väl omförhandla det om jag vill köra vidare. Ville bara ha ett snabbt förhandsbesked för att veta att jag inte köpte en obyggbar tomt, men detta ställde till det lite.
 
Antar deras invändning bygger på att hela fastigheten anses bli tomt när den är av den storleken. Frågan är om det går att göra något som ändrar på det?

Kan man föreslå ett villkor om någon typ av avgränsning mot det strandskyddade området? Typ ett enklare staket som kan göra det tydligt för allmänheten att din hemfridszon slutar där.

Går det att använda ett beslut om tomtplatsavgränsning för att avgränsa din tomt till att bara vara den delen som ligger utanför strandskyddszonen? Eller är de reglerna konstruerade så att de bara kan användas om det är strandskyddat område som ska ingå i tomten?
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Svår fråga. Jag tror det finns argument både för och emot förhandsbesked.

Det finns egentligen inget i förhandsbeskedsprövningen som direkt innebär att man behöver ta hänsyn till strandskyddet, även om det förstås inte är lämpligt att lämna förhandsbesked på en plats som man sedan inte kan bebygga på grund av strandskyddet.

Vid fastighetsbildning är sådana här frågor sådant man behöver ta hänsyn till, men det är väl mer tveksamt om risken för att strandskyddat område privatiseras är något som ska vägas in i förhandsbeskedet.

Jag förstår inte riktigt vad i PBL som ligger till grund för bedömningen att förhandsbesked inte kan lämnas, det kanske du kan få specificerat?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vad är det ovanför fastigheten? Ser ut som om det lämnats plats för väg eller gångstråk där.

Känns ju inte helt orimligt att få dispens i det läget, särskilt inte om det ska byggas väg. Annars borde det väl gå att få en tomtplatsbestämning som exkluderar det strandskyddade området, om det nu finns någon som har rätt att göra tomtplatsbestämning utanför strandskyddat område…
 
  • Gilla
Contrefort
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det ovanför fastigheten? Ser ut som om det lämnats plats för väg eller gångstråk där.

Känns ju inte helt orimligt att få dispens i det läget, särskilt inte om det ska byggas väg. Annars borde det väl gå att få en tomtplatsbestämning som exkluderar det strandskyddade området, om det nu finns någon som har rätt att göra tomtplatsbestämning utanför strandskyddat område…
En eventuell väg är med största sannolikhet inte skäl för dispens. Det ska i så fall vara en mototrafikled eller liknande.
 
  • Gilla
Larnis1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.