Förslagsvis tillbringar TS våren med att ösa på hönsgödsel och vatten på häcken, så är den återställd till grannens önskehöjd innan sommaren är slut.
Ligusterhäckar tål att kapas rejält utan att dom blir förstörda. Det hade varit en helt annan femma om TS ”toppat” en rad av cypresser eller thujor. De hade aldrig kunnat återgå till ursprungligt skick.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Snailman
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Förslagsvis tillbringar TS våren med att ösa på hönsgödsel och vatten på häcken, så är den återställd till grannens önskehöjd innan sommaren är slut.
Ligusterhäckar tål att kapas rejält utan att dom blir förstörda. Det hade varit en helt annan femma om TS ”toppat” en rad av cypresser eller thujor. De hade aldrig kunnat återgå till ursprungligt skick.
Thujor kan gå ganska bra att klippa ner på höjden, men det tar några år innan den ser vettig ut igen, de översta grenarna söker sig uppåt och liknar toppar, men man får gallra lite bland dem när det blir för många toppar.

Jag fick nog upprepa det ca tre gånger under 20 år
 
Snailman Snailman skrev:
Thujor kan gå ganska bra att klippa ner på höjden, men det tar några år innan den ser vettig ut igen, de översta grenarna söker sig uppåt och liknar toppar, men man får gallra lite bland dem när det blir för många toppar.
Precis - det liknar toppar, men de återgår aldrig till hur de såg ut från början. Jag har ”njutit” av min grannes enorma cypress som fick toppen kapad ett par meter för många år sedan. Nu är grannen död. Cypressen lever dock i högsta välmåga, men ser fortfarande stympad ut. En ligusterhäck däremot blir bara bättre av att klippas rejält om den stuckit iväg på bredd och höjd och snabbt går det med återväxten.
 
Redigerat:
Snailman
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Precis - det liknar toppar, men de återgår aldrig till hur de såg ut från början. Jag har ”njutit” av min grannes enorma cypress som fick toppen kapad ett par meter för många år sedan. Nu är grannen död. Cypressen lever dock i högsta välmåga, men ser fortfarande stympad ut. En ligusterhäck däremot blir bra bättre av att klippas rejält om den stuckit iväg på bredd och höjd och snabbt går det med återväxten.
Okej, ja de nya topparna gjorde ju en krök uppåt vid stammen, men efter några år så såg man inte längre stammen då den doldes av det gröna, nu var de väldigt höga, antagligen fyra fem meter eller så, de växte väldigt kraftigt både på höjden och bredden på slutet, hade jag inte klippt mer dem så här drastiskt så hade jag varit tvungen att ta bort dem helt.
 
Snailman Snailman skrev:
...vi behöver vänja oss vid nya kulturer tyvärr
Det finns en annan sorts kultur, nämligen griniga gamla gubbar. Såna som bestämmer allt i kvarteret eftersom de minsann bott där längst, och därför är lite mer fastighetsägare än alla andra. Inte omöjligt att TS råkat ut för en sådan. Som tycker att eftersom TS är ny har hen mindre rättigheter.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Snailman
S Sir Duke skrev:
Det finns en annan sorts kultur, nämligen griniga gamla gubbar. Såna som bestämmer allt i kvarteret eftersom de minsann bott där längst, och därför är lite mer fastighetsägare än alla andra. Inte omöjligt att TS råkat ut för en sådan. Som tycker att eftersom TS är ny har hen mindre rättigheter.
Ja, jag föreslår även att trådskaparen kollar i tex booli.se på sålda fastigheter, om grannhuset såldes relativt nyligen (inom fem år eller så) det har ju inte framgått hur länge grannen har bott i huset.

Glömde skriva det tidigare. Han som bott i min lägenhet hade ju bara bott där något år.
 
Snailman Snailman skrev:
Ja, jag föreslår även att trådskaparen kollar i tex booli.se på sålda fastigheter, om grannhuset såldes relativt nyligen (inom fem år eller så) det har ju inte framgått hur länge grannen har bott i huset.
Så om jag bara hade bott här i 4-5 år så hade det varit helt okej om den nyinflyttade grannen utan diskussion kapat ner den gemensamma häcken vi har?
 
Snailman
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så om jag bara hade bott här i 4-5 år så hade det varit helt okej om den nyinflyttade grannen utan diskussion kapat ner den gemensamma häcken vi har?
Nej jag menade mest att Booli inte har äldre uppgifter än kanske max fem år. Tittade nu efter och det finns uppgifter som är tolv år gamla minst.
 
B
S Sir Duke skrev:
Det finns en annan sorts kultur, nämligen griniga gamla gubbar. Såna som bestämmer allt i kvarteret eftersom de minsann bott där längst, och därför är lite mer fastighetsägare än alla andra. Inte omöjligt att TS råkat ut för en sådan. Som tycker att eftersom TS är ny har hen mindre rättigheter.
...eller så tycker han att hans andel av häcken, som tydligen inte ens är placerad mitt i tomtgräns, innebär att han har ett visst medbestämmande över häcken? Och att ts kört över han fullständigt i frågan?

"...När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. "
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Hej, jag förstår grannens förskräckelse över att den blev nedkapad såpass. Insynsskyddet försvann.

Faktum är att jag gjort exakt likadant på vår egen Ligusterhäck ut mot gatan för ca fem år sedan. Gammal häck, behövde föryngras och kapas ner för att bli fin sedan. Den var skabbig och behövde en föryngring.

Jag gick loss ganska ordentligt med häcksaxen, häcken blev nedkapad ungefär som i TS fall. Min kära sambo grät när hon hon såg vad jag gjort, all insyn borta. Jag kände mig riktigt rutten för att jag inte kommunicerat till henne vad som behövde göras, absolut detta var dåligt skött av mig.

Men... jag fick ta den grejen, och min kära sambo kom över detta ganska snabbt. Hon var ingen granne märk väl utan djupt involverad.

Resultatet efter bara ett år var en helt annan och mycket tätare, vackrare häck. Efter två år, lika hög som innan men nu en frisk och tät häck.

Essensen av detta är vär egentligen bara att försöka vara tydlig mot alla intressenter, vad behövs, hur blir det, hur kommer det att bli när.

Som så många sagt redan, en etablerad ligusterhäck kan växa ca 30 cm per år och *behöver* verkligen en rejäl genomkörare ibland för att funka på sikt.

Så: för TS, du gjorde en dum sak här ungefär som jag. Djupt känslomässiga prylar kommer upp från din granne precis som från min kvinna. Extra dumt eftersom din granne var intressent i detta men nu är det så.

Det du kan göra nu är att bjuda till litet. Kanske en liten grillfest, en god cognac / whiskey eller två, och berätta att resultatet kommer att bli långt mycket bättre än vad det var innan klippningen. Ha ett samtal om hur ni sköter detta i fortsättningen så ingen blir besviken/chockad osv. Ni klarar detta.
 
  • Gilla
Nynna
  • Laddar…
Snailman
B BSOD skrev:
...eller så tycker han att hans andel av häcken, som tydligen inte ens är placerad mitt i tomtgräns, innebär att han har ett visst medbestämmande över häcken? Och att ts kört över han fullständigt i frågan?

"...När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. "
Nu sa ju förra ägaren att det var denne som skötte häcken ensam och det var ju kanske dumt att tro på denne, men det är väl rätt sällan som när man ska sälja sitt hus säger att man brukar brukar klippa häckarna mot grannen om det är tvärtom. Nu lejde ju köparen någon som klippte häcken och det blev lite onödigt lågt.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
...eller så tycker han att hans andel av häcken, som tydligen inte ens är placerad mitt i tomtgräns, innebär att han har ett visst medbestämmande över häcken? Och att ts kört över han fullständigt i frågan?

"...När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. "
Ja alltså jag vet inte hur tillämplig min tes är i just TS' fall. Har bara noterat många gånger att de äldsta i kvarteret tenderar att vilja trycka till nyinflyttade ungdomar i 40-årsåldern.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
B BSOD skrev:
"...När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. "
Så TS har mer eller mindre nu bekräftat att häcken är helt och hållet grannens, planterat 10 cm in på deras fastighet. TS får såklart klippa allt som hänger över på sin sida, men inte röra höjden eller något annat.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Det är alltså Jordabalken kap 3 som som reglerar hur man hanterar frågor om häck (eller träd, eller annan växtlighet) i tomtgräns.
Läs lagen istället för att tycka så mycket.
Finns massor av fall att jämföra med och den stjärna som kapat häcken här åker dit oavsett vem som äger.



S Sir Duke skrev:
Det finns en annan sorts kultur, nämligen griniga gamla gubbar. Såna som bestämmer allt i kvarteret eftersom de minsann bott där längst, och därför är lite mer fastighetsägare än alla andra. Inte omöjligt att TS råkat ut för en sådan. Som tycker att eftersom TS är ny har hen mindre rättigheter.
 
Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Det är alltså Jordabalken kap 3 som som reglerar hur man hanterar frågor om häck (eller träd, eller annan växtlighet) i tomtgräns.
Läs lagen istället för att tycka så mycket.
Finns massor av fall att jämföra med och den stjärna som kapat häcken här åker dit oavsett vem som äger.
Håller med om att läsa lagen är en klok utgångspunkt men tråden handlar ju om grannrelationer mer än om en viss häcks beskärning.

Kan du länka några av dessa massor av fall att jämföra med? Vilken poäng vill du göra med detta?

Vad menar du med att den som har kapat häcken "åker dit"? Vad ska den stackars entreprenören som råkade beskära häcken för lågt råka ut för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.