Claes Sörmland
P pmd skrev:
Givetvis ändrar det inte rättsläget, men det kan vara en ledtråd till hur vi kan råda TS att komma överens med grannen.
Och precis som du antyder är detta en relationstråd, inte en tråd med juridiska oklarheter. Den juridiska situationen är att båda grannar får vänta på att häcken växer till sig ett par säsonger och sen är häcken helt återställd. Att reparera grannsämjan är betydligt knepigare.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Varför Eniro? Lantmäteriets tjänst är också gratis, du loggar in med bank-id.
Eniros är av absolut noll juridiskt värde och är inte speciellt exakt.
Samma sak gäller Lantmäteriets gratistkänst. Noll juridiskt värde. Man måste ta in förrättningsman om man ska avgöra tvist.

Vad är det annars i den lagtexten som reglerar frågan om kapad häck på tomtgräns som du inte förstår..?
Spelar alltså ingen roll vem som äger när den står som gränsskydd. Även om det skulle visa sig vara TS (vilket jag inte tror på) så är det alltså inte tillåtet utan straffbart att kapa en häck på tomtgräns så som TS gjort.
Man får inte göra så. Se jordabalken kap 3.



R K R Andersson skrev:
Eftersom du har likadan häck runt hela din tomt skulle det inte förvåna om häcken är din när allt är klarlagt.
Leta efter nedslagna entumsrör som markerar tomthörn. Så gjorde man förr.
Kolla Eniro och deras flygfoto-tomtgräns.
En fantastisk tjänst som är gratis.
 
Till de som tycker TS borde ha pratat med grannen först:

 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 10 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Hej, tack för vettigt svar. Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld.
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Vore kanske bra om du läste först innan du kommenterar. Grannen är INTE ägare av häcken då den står till hälften på våra tomter. Tycker dina svar eller kommentarer är minst sagt korkade och har inget med ämnet att göra. Så tack för nu.
Tror att endel av problematiken ligger här. Om jag själv skulle ha en granne som ogillar mig pga att jag (i mitt fall) kommer från Dalarna och ibland snedtänder och blir än mer otrevlig, så minskas ju förståelsen även för andra felsteg.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Vore kanske bra om du läste först innan du kommenterar. Grannen är INTE ägare av häcken då den står till hälften på våra tomter. Tycker dina svar eller kommentarer är minst sagt korkade och har inget med ämnet att göra. Så tack för nu.
Om du blir så irriterad över relevanta svar och frågor i ett forum så förstår jag varför tvisten har uppstått...

Eftersom grannen tydligen inte kan vara ägare så kan väl inte du det heller? Vem är det då som äger häcken? Varför har du sågat ner en häck som du uppenbarligen anser att någon annan än både du och grannen äger?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Förstår jag det rätt att häcken står mitt i tomtgränsen och du klipper ned den på eget bevåg med 50cm?
Sen förstår du inte varför han blir förbannad?
Jag är glad att jag inte har dig som granne. Jag hade reagerat precis likadant, antagligen ännu värre!
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Förstår jag det rätt att häcken står mitt i tomtgränsen och du klipper ned den på eget bevåg med 50cm?
Sen förstår du inte varför han blir förbannad?
Jag är glad att jag inte har dig som granne. Jag hade reagerat precis likadant, antagligen ännu värre!
Jo han förstod nog och bad om ursäkt. Problemet var att grannen vägrar släppa det och fortsatte hota. Kom igen folk. Det är en häck vi pratar om. Människor dör i Ukraina. Och vi tjafsar om en häck?! Peace out!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Segsate Segsate skrev:
Jo han förstod nog och bad om ursäkt. Problemet var att grannen vägrar släppa det och fortsatte hota. Kom igen folk. Det är en häck vi pratar om. Människor dör i Ukraina. Och vi tjafsar om en häck?! Peace out!
Grannen har faktiskt ett träd som jag stör mig på. Nu vet jag att det är ok att såga ned det. Så länge jag ber om ursäkt, påpekar att det är ett träd vi pratar om och att folk faktiskt dör i Ukraina. Handhjärtan! :love:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K korthoga skrev:
Grannen har faktiskt ett träd som jag stör mig på. Nu vet jag att det är ok att såga ned det. Så länge jag ber om ursäkt, påpekar att det är ett träd vi pratar om och att folk faktiskt dör i Ukraina. Handhjärtan! :love:
Inte alls jämförbart. Det här berör en beskärning av en häck som snart är återställd genom tillväxt där TS i god tro tog in en firma och beskar vad denne trodde var hans häck. Firman beskar häcken mer på höjden mer än TS förväntade sig.

Då får man nog som granne svälja sin ilska efter ett tag och ta emot ursäkten. Hämnd och överdrivna krav på återupprättelse leder inte vårt samhälle framåt, det leder ned i den mörka avgrunden.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
harry73
Går häcken längs 3 eller 4 sidor av ts tomt och har grannen inte samma häck längs andra sidor av hans tomtgräns, är det lätt att tro att tidigare ägare av ts hus planterade häcken och att ts bär huvudansvar för skötseln (och även bestämmer höjden)
Nu sa även säljaren av ts hus att så är fallet.
Så nej, jag tycker inte att det är en självklarhet att man frågar grannen innan.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Hejsan Yonna, ja tomtgränsen är som du ser på bilden där den vita väggen är och att häcken går in ca 50 cm in på min tomt och att det finns rötter precis rakt nedanför. Så jag anser att häcken är både min och grannens. Grannen som yrkar på att häcken är deras vill sköta den helt själv så det har jag sagt ja till men nu tror jag de vill slita upp häcken - rubbet och sätta nåt nytt eller kanske plank på 2 meter. Inte vet jag då de inte sagt vad de ska göra mer än "fixa". Jag befarar att de då lämnar mig med ett dike på min sida. Jag har på intet sätt provocerat eller så tvärt om. Bett som sagt om ursäkt för hur det blev så många gånger men det hjälper inte.
Men är det inte en bra lösning att grannen flyttar sin häck in på sin tomt? Du får mer tomt, och slipper sköta om buskarna... Ett dike är väl inget, lite matjord och en näve gräsfrö så blir allt fint.

Som häcken står nu belyser ju med utmärkt precision varför man inte ska dela växtlighet med varandra... Det finns inget gränsområde, bara två separata fastigheter. Håll grejerna på endera sidan.
 
  • Gilla
Nynna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan65 skrev:
Så du tycker inte det är en självklarhet att fråga sin granne om det är ok att klippa ner häcken????
Är ju så otroligt klantigt och oförskämt att göra så här. Samt att man är nyinflyttad visar ju att man har mycket dåligt omdöme.
Från inlägg #2 i denna tråd, författat av mig till TS med grammatiskt fel och allt men budskapet går nog fram ändå:

"Du kan liksom inte ta hem folk som beskär det som din granne upplever är dennes häck."

Och folk är otroligt klantiga och oförskämda. Folk har dåligt omdöme. Men det måste finnas en väg framåt.
 
anders07 anders07 skrev:
Det är ju dessvärre så att du gjort åverkan på grannens del av häcken
Nej, häcken är inte förstörd, den är föryngrad. Grannen bör snarare betala hälften av kostnaden TS haft för att snygga upp den.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Har en lång syrenhäck mot grannen själv. Jag kapar varje år till kanske 2m och grannen har velat ha lägre kanske 1.20m. Inte sura miner, men jag vet vad han vill (låg) och han vet vad jag vill (hög). Förra året möttes vi och klippte "min halva" lägre, kanske 1,60m och grannen klippte sin halva till 1.20m. Ser lite knepigt ut, men vi testar så här ett tag. Han får hyfsat mycket ljusare och jag får hyfsat med insynsskydd.
Fast det blir ju väldigt tokigt, då blommar den ju aldrig?
Istället för att kapa i ren viss höjd bör en syrenhäck gallras genom att man kapar de äldsta grenarna vid ca 20 cm, hur mycket man gallrar första året beror på hur hög man vill ha den och man räknar höjden i "årstillväxter". så om den ska vara två årstillväxter hög gallrar man ur varannan, tre årstillväxter hög gallrar man ur var tredje osv. När man väl kommit "varvet runt" gallrar man bara ur de äldsta varje år så att den håller sig lagom hög, då kommer den att vara tät, fin och blommar rikligt varje år.
 
  • Gilla
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Snailman
Segsate Segsate skrev:
Ibland sker missförstånd, man ber om ursäkt vilket TS verkar ha gjort och sedan gör man inte om det. Sedan behöver alla parter kunna gå vidare i livet. Trist att det har blivit så dåligt mellan dig och närmsta grannen, hoppas att det löser sig!

Men givet att kulturella skillnader inte har med denna fråga att göra och det var en onödig gliring.
Den var inte alls onödig och ingen gliring.
Övertog en hyresrätt, kommunal där en invandrare bott, han ville ha 500kr för persiennerna annars skulle han montera bort dem. Jag tog reda på vem som bott där före honom det var en tjej, ringde henne och det fanns redan då persienner och hon hade inte betalat någon för dem.

Så han fick inte ett öre av mig och jag släppte inte in honom igen. Han hade inte heller lämnat in alla sina nycklar så jag gick till bostadsbolaget och fick en ny cylinder direkt jag flyttade in och bytte själv. Om han någonsin provade sina nycklar i min dörr vet jag inget om. Sen kom det brev från kronofogden och biblioteket om ej återlämnade böcker. Han jobbade på en pizzeria minns jag.

Detta var ändå 30 år sedan ungefär, så vi behöver vänja oss vid nya kulturer tyvärr

Så mitt råd är att höra med förre ägaren igen, lite mer utförligt vem som planterat häcken och bekostat den. Din granne kan komma från en kultur där man är vana att ljuga.

Kan tillägga att mina föräldrar köpte en bostadsrätt från en svensk kille och jag var med på visningen och minns att vi sa att hatthyllan var fin.

När de flyttade in så var hatthyllan (väggfast) borta och utbytt mot ett gammalt härke, dessutom satt den inte fast riktigt och det var en massa fula hål i väggen.

Så det finns svenskar som också är ohederliga.

Har själv haft ligusterhäck i över 20 år, den var ca tio år när jag köpte det tio år gamla huset och det var väldigt mycket klippande, jag klippte ner den en halvmeter typ var tredje/fjärde år. För att kunna hålla den så låg att jag inte behövde stege för att klippa den.

Varje år klippte jag mer årsskotten på sidorna och ovansidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.