ktm250 skrev:
Skönhetsfel att det inte finns någon brunnsmanschett? Sicket skitsnack. Tar här in en fråga som nino ställde tidigare. Vilken våning är detta på? Är det i en källare? Om det är det... Är plattan oisolerad? Är den här brunnen i duschutrymme? Dvs. den huvudsakliga brunnen.
Att sätta in en förhöjningsring nu är försent. Den skall sättas innan golvet gjuts. Jag förstår fortfarande inte vad cellplasten har där att göra.
Vi bor i ett radhus där det är två våningar. Vi bor i lägenheten längst ner på markplan och över oss har vi en annan lägenhet. Huset är byggt på betongplatta.
Brunnen är i lägenhetens enda badrum och det är där allt duschvatten och badvatten rinner ner och barnen plaskar över kanten...
De säger att det räcker med att de liksom klär in allt det där gråa och frigoliten i plast nu.. Men jag undrar ang frigoliten eftersom den redan är överöst med vatten då barnen har badat...
 
K
Ta kontakt med en besiktningsman omgående, tycker jag. Du hittar några listade på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se finns en flik att klicka på för besiktningsmän.
 
K
Även om det skulle vara en oisolerad platta så skulle tätning skett lokalt. Utan brunnsmanschett så verkar inte ens det ha gjorts.

Intressant att veta är ju också vad de gjutit golvet med. Låt oss låtsas att de skippat tätskikt totalt så är varken slipsats eller flytspackel lämpliga för ändamålet eftersom de ska ligga i torr miljö. Då får man istället titta på betong. För att lägga klinkers på betong i våtutrymme så bör betongen fått härda i minst 2 månader innan plattor läggs.
Enda produkten de kan ha använt i det läget är snabbtorkande betong.
 
Redigerat:
Det finns ju iaf Ardex K301 flytspackel som är för källare med tillskjutande fukt eller EB2 mix rotbruk för utomhusbruk men frigoliten suger väl vatten som en svamp...

frigoliten är väl där för att isolera mot backen, rätt tänkt men fel ändå
Det skulle naturligtvis ha fuktisolerats minst runt duschplatsen

Vet du Bjorkefall om väggarna är fuktisolerade?
 
K
Har man inte brytt sig om att lägga en manschett så har man nog inte brytt sig om vad man använt för spackel/bruk heller...
 
Nej det tror inte jag heller...
ville bara förtydliga att det finns material som tål vatten
 
nino skrev:
Det finns ju iaf Ardex K301 flytspackel som är för källare med tillskjutande fukt eller EB2 mix rotbruk för utomhusbruk men frigoliten suger väl vatten som en svamp...

frigoliten är väl där för att isolera mot backen, rätt tänkt men fel ändå
Det skulle naturligtvis ha fuktisolerats minst runt duschplatsen

Vet du Bjorkefall om väggarna är fuktisolerade?

De sa att de har satt våtrumsgips och sen sa de att det var någon dags torktid för något de lagt på som jag uppfattade var fuktspärr...
 
Bjorkefall skrev:
Måste det inte vara 2 golvbrunnar i ett badrum eller är det något jag fått för mig?
 
Det där ser ut som ett solklart fuskjobb. Bestrid fakturan skriftligt och håll inne hela betalning.

Ni hade vattenburen golvvärme? Isåfall är frigoliten säkerligen en systemskiva eller kompaktskiva. Inget konstigt med det alls, alla leverantörer av golvvärme har liknande produkter. Självklart skall inte denna synas i golvbrunnen.
Ert tätskikt är inte komplett. Med största sannorlikhet måste allt göras om från början. Hade det varit mitt badrum skulle jag faktiskt vilja det. Om dom har slarvat så vid brunnen som är en "svag länk" och så enkelt att kontrollera hur ser det då ut där det inte syns?
 
KristoferA skrev:
Det där ser ut som ett solklart fuskjobb. Bestrid fakturan skriftligt och håll inne hela betalning.

Ni hade vattenburen golvvärme? Isåfall är frigoliten säkerligen en systemskiva eller kompaktskiva. Inget konstigt med det alls, alla leverantörer av golvvärme har liknande produkter. Självklart skall inte denna synas i golvbrunnen.
Ert tätskikt är inte komplett. Med största sannorlikhet måste allt göras om från början. Hade det varit mitt badrum skulle jag faktiskt vilja det. Om dom har slarvat så vid brunnen som är en "svag länk" och så enkelt att kontrollera hur ser det då ut där det inte syns?
Okej så frigoliten ska vara där.. men vad händer när det kommer vatten på frigoliten - sugs det inte upp då och sprider sig under hela golvet och kan åstadkomma vattenskada?

Tror du att det som våra byggare påstår finns ett sätt att åtgärda detta på korrekt sätt utan att behöva bryta upp allting?

Kan de skicka inkasso och kronofogden och kräva oss på dröjesmålsränta osv om vi bestrider fakturan?
Vi har redan skickat ett mail till dem om att vi bestrider fakturan..
 
Nej frigolit suger inte vatten.
 
Bjorkefall skrev:
Okej så frigoliten ska vara där.. men vad händer när det kommer vatten på frigoliten - sugs det inte upp då och sprider sig under hela golvet och kan åstadkomma vattenskada?

Tror du att det som våra byggare påstår finns ett sätt att åtgärda detta på korrekt sätt utan att behöva bryta upp allting?

Kan de skicka inkasso och kronofogden och kräva oss på dröjesmålsränta osv om vi bestrider fakturan?
Vi har redan skickat ett mail till dem om att vi bestrider fakturan..
Ja alltså frigolit i golvet hade varit ok men inte utanför tätskiktet. Så som det ser ut i dagsläget är det inte tätt är min bedömning.
Försök få tag på en besiktningsman omgående.

Nej jag tror inte att dom kan få det tätt, jag känner åtminstone inte till någon sådan metod.

Jag hade skickat ett rekomenderat brev med bestridan av fakturan då kan dom aldrig hävda att den inte nått dom.
Kronofogden tar inte i en skuld som är under bestridan, här är jag inte fullkomligt övertygad men näst intill skall höra med sambon som arbetar med sådant.
 
I
vic viper skrev:
Nej frigolit suger inte vatten.

Jodå. Det gör det visst det. Tag en bit cellplast och lägg i en hink vatten. Då flyter den på undersidan. När den är vattenbemängd har den överytan i höjd med vattenytan. Skillnaden är den mängd vatten som tränger in mellan de granulerade cellplastkornen.
_______________
Byggaren
 
Bjorkefall skrev:
Kan de skicka inkasso och kronofogden och kräva oss på dröjesmålsränta osv om vi bestrider fakturan?
Vi har redan skickat ett mail till dem om att vi bestrider fakturan..
Om ni bestrider fakturan så ska varken inkassoföretagen eller kronofogden driva ärendet vidare utan då får byggaren gå till tingsrätten. När ni bestrider fakturan via mail se till att ni får ett svar att de tagit emot er bestridan. Gör annars som andra nämnt och skicka ett rekommenderat brev så att den biten är klar. Sedan ser ni till som också andra påpekat att ta in en oberoende besiktningsman med kompetens på området och gör en besiktning av det utförda jobbet så snabbt som möjligt. Med utgångspunkt från vad som kommer fram där väljer ni sedan hur ni ska gå vidare. Jag skulle inte oroa mig så mycket om en eventuell dröjesmålsränta i det här läget. Det kan knappast i slutändan handla om särskilt mycket pengar. Däremot så skulle jag aldrig betala in några pengar förrän någon fackman utrett om den lösning ni har är tillåten.
 
Ifall det inte står ngt specifikt angående dröjsmålsränta så gäller ränte lagen(max 11,5% idag). dvs 7% över referensräntan( idag 4,5%). Detta är per år och inget annat. Har du fått faktura med 13% så bryter de dessutom mot denna lag...

Samma gäller för påminnelseavgiften, står det inte i avtalet så har de INGEN rätt att ta ut sådan.

Så, oberoende av vem som har rätt ( jag tror helt att du vinner en strid) så ser du att de inte kan komma med massa avgifter, sjukt hög ränta osv. Ifall de har 13% per månad är det effektiv ränta på 433%, vilket är helt olagligt, ifall ni inte skrivit så i avtalet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.