Det är förstås tråkigt, men generellt bör man nog alltid räkna med att man egentligen behöver bygglov, speciellt på äldre hus som potentiellt kan ha olika typer av skydd.

Jag har ett dilemma med mitt eget hus, tidigare ägare har bytt från liggande till stående panel och bytt till "perspektivfönster". Min önskan är att återställa huset. Jag har bett om ritningar, men originalen har kastats bort och något bygglov för förändring finns inte utan ändringarna är svartbygge - dvs inga ritningar alls finns på mitt hus (men jag har bilder från när det var nybyggt). Då är ju frågan, kan jag bara ändra tillbaka till såsom det var eller måste man söka bygglov för att återställa ett svartbygge... Det gjordes (nog) om på 70-talet, så det är förvisso preskriberat men som jag förstår är det ändå ett svartbygge... Jag ämnar nog vara pragmatisk och byta tillbaka fönster i långsam takt (då jag har gamla fönster att återställa med) men inte söka nåt bygglov eller prata med kommunen förrns jag ska återställa fasaden eller göra nåt annat större jobb.

Jag tänker, att om man byter något enstaka fönster till ett väldigt originallikt fönster, eller byter fasad från tex stående till stående av samma typ, så borde man "komma undan". Men är det k-märkt och har originalfönster och man smäller dit plastfönster med fuskspröjs och nån modern typ av panel istället för ursprungspecen, ja då får man nog lite skylla sig självt då det är -för- långt från originalet.
 
  • Gilla
Ammmi och 7 till
  • Laddar…
Nu är det så att det inte finns några dokument alls på det här huset. K-benämningen fastslogs 1999, på endast vad jag har förstått det branta sadeltaket, vindsfönster och stånde gul panel.
Huset i sig har ingen snickarglädje alls eller är pampigt på nåt sätt. Är man inte insatt eller har nåt större intresse för gamla hus så är det absolut inget hus man höjer på ögonbrynen om man går förbi.

Som jag skrev tidigare så förekom både liggande och stånde panel på 1920-tal. Lokala variationer förekom. Och när ingen dokumentation finns på huset, varken när vi köpte huset eller i kommunens arkiv så undrar jag om de bara tar för givet att stående gul panel är det som gäller?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ändringar i fasad är så vitt jag förstår alltid lovpliktiga. Byte från stående till liggande panel är ju en rätt saftig förändring.

Jag skulle bli mycket förvånad om du kan vinna ett överklagande i detta.
Kollar man boverket så är det inte det. Inte heller att byta från en ljus färgsättningen till en annan ljus. Men det verkar variera vart man bor. Men med ett hus av visst kulturhistorisk värde, likt vårat så håller jag med dig.
 
J JohanLun skrev:
Det är förstås tråkigt, men generellt bör man nog alltid räkna med att man egentligen behöver bygglov, speciellt på äldre hus som potentiellt kan ha olika typer av skydd.

Jag har ett dilemma med mitt eget hus, tidigare ägare har bytt från liggande till stående panel och bytt till "perspektivfönster". Min önskan är att återställa huset. Jag har bett om ritningar, men originalen har kastats bort och något bygglov för förändring finns inte utan ändringarna är svartbygge - dvs inga ritningar alls finns på mitt hus (men jag har bilder från när det var nybyggt). Då är ju frågan, kan jag bara ändra tillbaka till såsom det var eller måste man söka bygglov för att återställa ett svartbygge... Det gjordes (nog) om på 70-talet, så det är förvisso preskriberat men som jag förstår är det ändå ett svartbygge... Jag ämnar nog vara pragmatisk och byta tillbaka fönster i långsam takt (då jag har gamla fönster att återställa med) men inte söka nåt bygglov eller prata med kommunen förrns jag ska återställa fasaden eller göra nåt annat större jobb.

Jag tänker, att om man byter något enstaka fönster till ett väldigt originallikt fönster, eller byter fasad från tex stående till stående av samma typ, så borde man "komma undan". Men är det k-märkt och har originalfönster och man smäller dit plastfönster med fuskspröjs och nån modern typ av panel istället för ursprungspecen, ja då får man nog lite skylla sig självt då det är -för- långt från originalet.
Jag tänker om du har original bilder på huset så måste ju det vara av stort intresse. Hela idén med det här "kulturhistoriska värdet" är ju vad jag förstått att husen ska se ut dom de gjorde när de byggdes, eller åtminstone i närheten. Om jag var du skulle jag vända mig till några av de olika instanser som finns för hjälp och råd. Har själv varit i kontakt med riksantikvariet m.fl och de kan säkert ge dig vägledning vad de tror om just ditt hus.
 
L Linder1 skrev:
Jag tänker om du har original bilder på huset så måste ju det vara av stort intresse. Hela idén med det här "kulturhistoriska värdet" är ju vad jag förstått att husen ska se ut dom de gjorde när de byggdes, eller åtminstone i närheten. Om jag var du skulle jag vända mig till några av de olika instanser som finns för hjälp och råd. Har själv varit i kontakt med riksantikvariet m.fl och de kan säkert ge dig vägledning vad de tror om just ditt hus.
Jag har inte tid, råd eller möjlighet byta fasad inom överskådlig tid, fönster däremot kan jag byta tillbaka ett i taget. Så jag fulbyter. Orolig att väcka den björn som sover, så när jag väl måste söka bygglov vill jag ta allt på en gång. Förutom Google Street View och liknande som går tillbaka drygt 10 år är ju det bästa beviset på hur huset ska se ut de gamla bilderna. Kommunen har varken ritningar eller bilder.
 
J JohanLun skrev:
Det är förstås tråkigt, men generellt bör man nog alltid räkna med att man egentligen behöver bygglov, speciellt på äldre hus som potentiellt kan ha olika typer av skydd.

Jag har ett dilemma med mitt eget hus, tidigare ägare har bytt från liggande till stående panel och bytt till "perspektivfönster". Min önskan är att återställa huset. Jag har bett om ritningar, men originalen har kastats bort och något bygglov för förändring finns inte utan ändringarna är svartbygge - dvs inga ritningar alls finns på mitt hus (men jag har bilder från när det var nybyggt). Då är ju frågan, kan jag bara ändra tillbaka till såsom det var eller måste man söka bygglov för att återställa ett svartbygge... Det gjordes (nog) om på 70-talet, så det är förvisso preskriberat men som jag förstår är det ändå ett svartbygge... Jag ämnar nog vara pragmatisk och byta tillbaka fönster i långsam takt (då jag har gamla fönster att återställa med) men inte söka nåt bygglov eller prata med kommunen förrns jag ska återställa fasaden eller göra nåt annat större jobb.

Jag tänker, att om man byter något enstaka fönster till ett väldigt originallikt fönster, eller byter fasad från tex stående till stående av samma typ, så borde man "komma undan". Men är det k-märkt och har originalfönster och man smäller dit plastfönster med fuskspröjs och nån modern typ av panel istället för ursprungspecen, ja då får man nog lite skylla sig självt då det är -för- långt från originalet.
Jag grävde lite i det där förut och fick uppfattningen att man behöver bygglov även för att återställa till original om ändringen skedde för tillräckligt länge sedan.
 
  • Gilla
steffo_s och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har inte tid, råd eller möjlighet byta fasad inom överskådlig tid, fönster däremot kan jag byta tillbaka ett i taget. Så jag fulbyter. Orolig att väcka den björn som sover, så när jag väl måste söka bygglov vill jag ta allt på en gång. Förutom Google Street View och liknande som går tillbaka drygt 10 år är ju det bästa beviset på hur huset ska se ut de gamla bilderna. Kommunen har varken ritningar eller bilder.
Så länge du byter till utseendemässigt för tidsepoken så tror jag ingen kommer reagera på det. Om det inte finns nåt som styrker vilka fönster som är bytta när, är det ingen som kan säga något, i.o.m att det preskriberas efter 10år.
 
L Linder1 skrev:
Sökte bygglov i efterhand och fick till svar efter ca 1,5 månad att de inte godkände panelbytet. Fönster och altandörr gick inte heller igenom. De tyckte avvikelsen va för stor pga husets k-benämning. Så nu ska vi betala ca 11.000 i avgifter och vite och återställa allt som det var innan.
För det första: Till exakt vilka lagrum hänvisar BN i sitt beslut?
För det andra: Har BN låtit antikvarisk sakkunnig granska er bygglovsansökan? Och vad framgår isåfall av detta.
För det tredje: Vad exakt anges i eventuell detaljplan/områdesplan?
Och för det fjärde: Förekommer byggnaden i det så kallade bebyggelseregistret (över beslut om byggnadsminnesförklaring)

Det kostar inget att överklaga. Möjligheten att få ärendet återförvisat beror på svaren enligt ovan och hur sakkunnigt man sedan sköter sin sak genom processen.

Lycka till!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det låter mycket märkligt om du inte visste om att du har köpt ett k-märkt eller byggnadsminne hus!? Det är en del av vår gemensamma historia som skall bevaras, vill man inte det köper man inte ett sådant hus. Jag har själv en fastighet som är byggnadsminne i vårt lilla medeltidsmecka i Sverige. Det finns en ganska detaljerad beskrivning av vad som får göras och inte göras för just min specifika fastighet. Har du inte detta kan du normalt hitta det på nätet, sök på din fastighetsbeteckning och tex byggnadsminnen, k märkning eller liknande så kommer du till de aktuella databaserna och dokumenten.
Jo nu vet jag. Men när vi köpte huset fick vi ingen information från någon, varken mäklare eller säljare, att huset hade "visst kulturhistorisk värde " alltså inget byggnadsminne eller k-märkt. Jag visste inte ens att det fanns och det var inte förrän i somras som jag fick vetskap om beteckningen. Sen skulle vi såklart kollat upp mer innan renoveringen men det är lätt att vara efterklok och jag önskar så att vi inte hamnat i den här sitsen från början.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
För det första: Till exakt vilka lagrum hänvisar BN i sitt beslut?
För det andra: Har BN låtit antikvarisk sakkunnig granska er bygglovsansökan? Och vad framgår isåfall av detta.
För det tredje: Vad exakt anges i eventuell detaljplan/områdesplan?
Och för det fjärde: Förekommer byggnaden i det så kallade bebyggelseregistret (över beslut om byggnadsminnesförklaring)

Det kostar inget att överklaga. Möjligheten att få ärendet återförvisat beror på svaren enligt ovan och hur sakkunnigt man sedan sköter sin sak genom processen.

Lycka till!
1.Alltså byggnadsnämnden har inte fattat beslut än, de kommer göra det nästa vecka. Det nu är från kommunens tjänstemän och vad jag förstått så går BN på deras linje i princip alltid.
2.Ja i bygglovet som jag skickade in i efterhand så finns ett utlåtande av expertis som tycker att vi förvanskat byggnaden för mycket och de tycker det ska återställas.
3.I detaljplan står ett litet "k" på vårat hus och det är väl det som ställer till allt.
4.Jag har inte kollat upp det än då jag inte visste det fanns. Men har svårt att tro det iom att inte ens kommunen har några dokument i arkivet och huset är "bara" av "visst kulturhistorisk värde"
 
L Linder1 skrev:
Nu är det så att det inte finns några dokument alls på det här huset. K-benämningen fastslogs 1999, på endast vad jag har förstått det branta sadeltaket, vindsfönster och stånde gul panel.
Huset i sig har ingen snickarglädje alls eller är pampigt på nåt sätt. Är man inte insatt eller har nåt större intresse för gamla hus så är det absolut inget hus man höjer på ögonbrynen om man går förbi.

Som jag skrev tidigare så förekom både liggande och stånde panel på 1920-tal. Lokala variationer förekom. Och när ingen dokumentation finns på huset, varken när vi köpte huset eller i kommunens arkiv så undrar jag om de bara tar för givet att stående gul panel är det som gäller?
Du är väl inte dum?
K-märkt betyder inte att man vill att huset ska se ut som hus, i allmänhet, brukade se ut förr.
Att det är K- märkt betyder att just ditt hus ska se ut som just ditt hus alltid sett ut.
Så vad som förekom på andra hus på den tiden är helt ovidkommande. Det är vilken färg, vilken panel, vilka fönsten etc. som just ditt hus hade som är intressant.
Ett hus blir inte bara K-märkt om det var tjusigt. Det kan bli K-märkt för att en speciell person byggt huset. Eller för att det var det första i sitt slag etc etc.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Men vad surt.
Är det nån granne som anmält eller?
Det är lätt att gömma sig för att man jobbar inom "kommunen", men dom borde hängas ut för sånt här trams.
Vem bryr sig om åt vilket håll panelen ligger.
Det behövs nya lagar och regler som tar bort sånt här.
Hoppas det går bra, alla tummar upp härifrån! :)
 
  • Arg
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är väl inte dum?
K-märkt betyder inte att man vill att huset ska se ut som hus, i allmänhet, brukade se ut förr.
Att det är K- märkt betyder att just ditt hus ska se ut som just ditt hus alltid sett ut.
Så vad som förekom på andra hus på den tiden är helt ovidkommande. Det är vilken färg, vilken panel, vilka fönsten etc. som just ditt hus hade som är intressant.
Ett hus blir inte bara K-märkt om det var tjusigt. Det kan bli K-märkt för att en speciell person byggt huset. Eller för att det var det första i sitt slag etc etc.
Dum? Om ingen vet hur huset sett ut från början? Hur fan ska nån veta hur huset ska se ut idag? Är det nån gissningslek? Inget vet ju hur huset såg ut när det byggdes
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Men vad surt.
Är det nån granne som anmält eller?
Det är lätt att gömma sig för att man jobbar inom "kommunen", men dom borde hängas ut för sånt här trams.
Vem bryr sig om åt vilket håll panelen ligger.
Det behövs nya lagar och regler som tar bort sånt här.
Hoppas det går bra, alla tummar upp härifrån! :)
Jo jag kan till viss del hålla med dig. Vi vill inte ha ett modernt hus heller, det är inte syftet. Och hade man vetat från början hade man ju aldrig dragit igång utan man hade förstås gjort rätt. Tack för din feedback
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast är huset K-märkt så är det K-märkt och då spelade det mindre roll vad kommunen tycker.

Äger man ett knappa 100år gammalt hus och inte kolla med kommunens bygglovskontor om vad som gäller vid panel och fönsterbyten så får man faktiskt skylla sig själv.

Klaga gärna på faktumet att huset är K-märkt, men skyll inte på någon annan för att du inte har uppfyllt reglerna kring fasadförändringarna.
Fast vem har skyllt på någon annan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.