Göran.W
Det där med pantbreven är vad just dom vill ha men jag undrar om dom inte är skyldiga att ställa upp vilket som.
Men även om fastigheten är fullt belånad så stiger värdet med kommunalt va så borde finnas utrymme till att öka pant breven.
Utan kommunalt va med nyttjande förbud på befintlig anläggning sjunker värdet på huset högst betydligt och i vissa fall blir det tom osäljbart och då sjunker bankernas säkerhet så det ligger faktiskt i bankens intresse att bevilja ett lån eller försöka så långt det är möjligt att bevilja det så jag tror det löser sig ganska smärtfritt i dom flesta fallen.
 
Ditt resonemang verkar mycket rimligt Göran.W!

Som kuriosum kan jag nämna att när kommunalt VA anlades och kopplades in i mitt först hus ställde kommunen borgen för ett lån i PK-banken. Det är så jag minns det i alla fall.
Anslutningsavgiften var ca 6.000 kr för vatten + spillvattenavlopp + dagvattenavlopp.
Det var i slutet av 1970-talet :)
 
Göran.W
Min anslutning var tom billigare för när jag flyttade in saknades det kommunalt vatten i min fastighet men jag såg det stack upp en bit pem slang i min parkering och det visade sig att på en av mina 3 tomter fanns det en betald anslutningsavgift så det kostade gratis.
Dom 2 tidigare ägarna som ägt huset i 20 år tillsammans hade inte en aning om detta.
Plötsligt steg mitt husvärde 100 k till en kostnad av några timmars arbete och lite rör bitar.
Ibland har man tur som jag hade.
 
andersmc skrev:
I princip blir du alltid tvungen att betala anslutningsavgiften. Den brukar ligga på dryga 100 000, men det kan naturligtvis variera.
Jag vet att i vissa fall har husägare betalt anslutningsavgiften, men avstått från att göra den fysiska anslutningen, så de har fortsatt använda sitt gamla avlopp. Det kan säkert vara så att folk fått använda sina sista besparingar till anslutningsavgiften, och sedan helt enkelt inte haft råd med grävning och rördragning.

Men kommunen kan döma ut ditt enskilda avlopp och förbjuda dig att använda det. Så i första hand får du oroa dig för anslutningsavgiften, i andra hand för den fysiska inkopplingen.

Kommunen borde kunna meddela dig vad som gäller, men det kan vara mycket svårt att få något besked, det vet jag av egen erfarenhet.
Någon mer som har provat de där med att betala anslutningsavgiften men inte kopplat in sig på systemet?

När vi köpte huset så skulle en anslutning kosta 75 tusen och nu har jag fått en tunna och en faktura på 98 tusen, men mitt befintliga system är funktionsdugligt (tills att motsatsen är bevisad).
Så min plan är ju att betala anslutningsavgiften och sedan ta det lite lugnt med påkopplande men i den info som kom med fakturan så säger kommunen att dom börjar med den nya förbrukningstaxan oavsett om 6 månader. Bara för att dom inte har fått tummarna ur röven och färdigställa vårt lilla område på nästan ett helt år så tänker jag inte stressa med att gräva upp min gräsmatta under växtperioden.
 
Göran.W
Du kan göra på ett annat sätt om du vill komma undan billigare.
Koppla på dig på avloppet och dra in slangen till vattnet i huset men anslut dig inte till vattnet.
Har haft det upplägget i ett annat hus jag bodde i och då betalade jag för 60 kubik vatten om året för att täcka avlopps kostnaden o avsätt hur mycket vatten jag förbrukade.
 
Vatten har jag redan anslutet.

Och i princip vill jag ansluta till det nya då det ligger på andra sidan huset där jag ska försöka ansluta min planerade utbyggnad. Och min gamla trekammarbrunn vill jag skrota. Men jag har ingen brådska, på samma sätt som kommunen inte stressar fram med sina maskiner eller information.
 
Göran.W
Tänk på att du kan få ersättning av kommunen för din gamla fungerande anläggning om du tvångs anslutes.
Är väl inga stora pengar men pengar är pengar o avsätt mängden.
 
Sker ju inga åldersavdrag på avlopp har ju domstolen beslutat! Så det är ju fullvärde man ska bli kompenserad med ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nä jag kan inte räkna in någon ersättning, min brunn är gammal och skulle säkert dömas ut av Miljö&Hälsa.

Men just nu vill jag inte byta riktning på ledningarna nere i källaren och betala rörmokare och elektriker....anser att det med fördel kan vänta ett år.
Därav vill jag bara betala anslutningen för att vara säker på att den inte rusar iväg.

Att kommunen automatiskt höjer förbrukningsavgiften från enbart vatten till vatten+spill tycker jag är olustigt om jag nu inte ansluter mej till avloppet. Och info om detta kom först när fakturan för anslutningen kom i posten..
 
Redigerat:
Bösahus skrev:
...
Att kommunen automatiskt höjer förbrukningsavgiften från enbart vatten till vatten+spill tycker jag är olustigt om jag nu inte ansluter mej till avloppet. Och info om detta kom först när fakturan för anslutningen kom i posten..
Kommunens reningsverk har kanske svårt att kontrollera vart ditt avloppsvatten tar vägen.
Har du betalt för anslutningen är det nog naturligt att anta att du också använder den.

OT
Jag har kommunalt vatten, men enskilt avlopp.
Och betalar lägre avgift för vattnet än vad som gäller för vatten + avlopp.
 
Här på Ekerö erbjöd kommunen lån på 1,2% tror jag det var om man kunde visa att man inte kan få banklån.
De gör upp en individuell återbetalningsplan utgående från hushållets ekonomi.
Någon max återbetalningstid fanns inte som jag förstod kommunens presentation...
 
Jag har ju för avsikt att ansluta mej men vill inte betala den taxan förrän jag har kopplat in mej. man kan väl kalla de för ett vilande abonnemang..
 
Här måste man betala direkt och har sen 5 år på sig att koppla på (med begärd förlängning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.