P
tio_Pepe skrev:
... skulle kunna bosätta sig på tomten i en teoretisk framtid....
Men om det skulle stämma så borde man kunna bygga hur stort hus som helst men där har ju kommunen bestämmande rätt också...
Konstigt tänkande
 
Anledningen till att det kostar mer för en stor tomt är att det blir mer transportsträcka för kommunens ledningar.
Om det kopplas in tio kåkar med 500kvm tomt så krävs det ju kortare stam än om tomterna är på 3000kvm.
Sen kan man mena att tomten kan vara 3000 meter lång och en meter bred och då skulle resonemanget falla men det tags inte hänsyn till.

Kommunen kan tvinga att koppla avloppet men inte vattnet.
Om man väljer bara avlopp så sätter en del kommuner vattenmätare på det enskilda vattnet och en del kommuner sätter en avgift per person som bor på fastigheten enligt skatteverket.
Låter men bli att koppla avloppet så kommer ingen och pluggar det med efter en tid kommer det ganska dryga viten.
Många kommuner har även en forma av lån till detta ändamål med fördelaktig ränta. Kan vara värt att kolla.

Detta är ingen gissning utan fakta då jag jobbar med detta till vardags.
 
Hej jesper@fordson!

Kommunen drar ju bara rör fram till tomtgränsen, sedan får jag stå för resten också.
Vår kommun har så att man kan låna pengar räntefritt på 10 år....men för vår del spelar det ju inen roll när vi inte kan ta den extra månadskostnaden... Vi får nog se sanningen i vitögat och flytta från vårt hus, som vi har renoverat på under sju års tid och fått två barn i. Lagt ner massor med tid och slitit ut sig......det känns tråkigt att behöva flytta pga en internationell lag som sverige ska gå i täten med. De pengarna som jag lägger på mitt nya enskilda avlopp skulle göra 10 ggr mer nytta, miljömässigt sett, på andra sidan östersjön. Politik ät politik...
 
snakevillekid skrev:
Hej jesper@fordson!

Kommunen drar ju bara rör fram till tomtgränsen, sedan får jag stå för resten också.
Jag menar alltså sträckan mellan anslutningarna. Desto längre mellan serviserna desto mer kostnad för nyläggning och framtida underhåll. Men visst finns inte pengarna så finns dom ju inte. Dom VA-saneringar jag varit inblandad i beror på att stora områden med enskilda avlopp förpestat marken så illa så grundvattnet skadats.
Ofta är det sommarstuge områden som blivit permanent boende i hög grad och då belastar marken mer. Det är ingen vinst för kommunen att göra detta utan det är lagar och regler som kräver det.
 
Vi bor i en liten by med 7 hus som ligger längs med byvägen. Stora tomter så det är långt mellan varje trekammarbrunn. Avloppsbrunnarna ligger nedanför vattenbrunnarna, så det finns ingen större risk för förorening. Vi testar vårat vatten var annat år och det är friskt. Enligt tekniska kontoret så är det ingen störra "risk" för att de ska utöka sitt VA-verksamhetsområde, men enligt miljökontoret så var det precis på gränsen att de gav oss tillstånd till enskilt avlopp. Dessutom skrev han i vårat tillstånd att de kan när som helst kräva att vi kopplar oss på det kommunala. Det kändes nästan hotfullt. Därav den stora skräcken för ett brev från kommunen nu. Får väl leva i förnekelse och låtstas som ingenting för att man ska kunna ha ett normalt liv...Jag är själv väldigt mån om miljön och försöker alltid göra det rätta, men med dessa otroliga summor har jag bara inte råd. Det vore som om transportstyrelsen skulle tvinga alla att köpa miljöbilar för 3-400.000:- bara för att det är bra för miljön. Visst skulle jag vilja köra en miljöbil, men om inte ekonomin finns så går det ju inte....
 
snakevillekid skrev:
Vi bor i en liten by med 7 hus som ligger längs med byvägen. Stora tomter så det är långt mellan varje trekammarbrunn. Avloppsbrunnarna ligger nedanför vattenbrunnarna, så det finns ingen större risk för förorening. Vi testar vårat vatten var annat år och det är friskt. Enligt tekniska kontoret så är det ingen störra "risk" för att de ska utöka sitt VA-verksamhetsområde, men enligt miljökontoret så var det precis på gränsen att de gav oss tillstånd till enskilt avlopp. Dessutom skrev han i vårat tillstånd att de kan när som helst kräva att vi kopplar oss på det kommunala. Det kändes nästan hotfullt. Därav den stora skräcken för ett brev från kommunen nu. Får väl leva i förnekelse och låtstas som ingenting för att man ska kunna ha ett normalt liv...Jag är själv väldigt mån om miljön och försöker alltid göra det rätta, men med dessa otroliga summor har jag bara inte råd. Det vore som om transportstyrelsen skulle tvinga alla att köpa miljöbilar för 3-400.000:- bara för att det är bra för miljön. Visst skulle jag vilja köra en miljöbil, men om inte ekonomin finns så går det ju inte....
I ett sådant läge kan man ofta lösa problemet billigare.
Om man bygger tryckavlopp och vattenledning i privat regi så delar man på anslutnings kostnaden och sen betalar en mindre avgift för varje fastighet.
Kolla möjligheterna om du ligger i riskzonen.
 
jesper@fordson skrev:
I ett sådant läge kan man ofta lösa problemet billigare.
Om man bygger tryckavlopp och vattenledning i privat regi så delar man på anslutnings kostnaden och sen betalar en mindre avgift för varje fastighet.
Kolla möjligheterna om du ligger i riskzonen.
Nu är ju inte jag nåt proffs på det här, vilket du verkar vara, men jag har fått för mej att det är såhär: man kan bygga egna tryckledningar genom samfällighetsföreningar osv. när man ligger utanför verksamhetsområde men så fort det blir ett verksamhetsområde så är det kommunen som blir huvudman och därmed står för hela projekteringen och utbyggnaden. Som fastighetsägare är det bara att betala avgifterna och se glad ut... Antar att hela projektet läggs ut på anbud så det borde ju bli den mest kostnadseffektiva varianten som vinner ändå.
 
j.torstensson skrev:
Nu är ju inte jag nåt proffs på det här, vilket du verkar vara, men jag har fått för mej att det är såhär: man kan bygga egna tryckledningar genom samfällighetsföreningar osv. när man ligger utanför verksamhetsområde men så fort det blir ett verksamhetsområde så är det kommunen som blir huvudman och därmed står för hela projekteringen och utbyggnaden. Som fastighetsägare är det bara att betala avgifterna och se glad ut... Antar att hela projektet läggs ut på anbud så det borde ju bli den mest kostnadseffektiva varianten som vinner ändå.
Både ja och nej där. Om man bygger privat innan kommunen beslutat om att sanera så skall det oftast gå bra. Om det är så att det ligger hus längre bort på gatan/området så att kommunen ändå måste lägga ledning för att nå alla så blir det så klart broblem.
Och som sagt så är det inte lönsamt att bygga ut nätet och kostnaderna för utbyggnaden täcks inte på långa vägar av anslutnings avgifterna.
 
ja du snakevillekid, finns inte pengarna så blir det problem, det förstår jag. Dock kan du nog sova lugnt ytterligare en tid.
Själv sitter jag i samma situation, fast tvärt om, kan man säga. Har en stuga i Norrtälje kommun, med halvdåligt vatten via en samfällighet, har varit problem med vattentillgång och även kvaliteten under de senaste åren. Nu är det kommunalt VA på gång, dvs det har PRATATS i tre år, och det lär dröja minst ett är till innan det blir klart. Med andra ord, kommunens kvarnar mal långsamt, det är förmodligen samma visa i alla kommuner.

jesper@fordson skrev:
.....Och som sagt så är det inte lönsamt att bygga ut nätet och kostnaderna för utbyggnaden täcks inte på långa vägar av anslutnings avgifterna.
Det där tror jag inte på. I det enskilda fallet blir det naturligtvis ganska sällan som den schablonmässigt satta avgiften är samma som den faktiska kostnaden, men över en längre tid, och med ett större antal fastigheter. så kommer det att jämna ut sej. Regelverket tillåter inte att kommunen att göra vinst på sådan verksamhet, och det torde vara politiskt svårt att låta skattebetalarna stå för fiolerna.
 
I Göteborgs kommun där jag bor finns det tre olika anslutningar: dricksvatten, spillvatten och dagvatten. Avgiften baseras på hur många av anslutningarna man skall ha (dagvattenanslutning finns inte överallt i kommunen), vattenmätarens storlek samt tomtytan. Informationen kommer härifrån:
http://goteborg.se/wps/portal/invan...c1P1c6NyLADrdfbZ/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Jag antar att man tycker att en stor tomt ger mycket dagvatten och därmed högre avgift. Stor tomt kan även medföra många boende som ger mycket spillvatten. Stor vattenmätare betyder mycket vatten in och därmed mycket spillvatten.
 
Göran.W
gammal tråd men jag tror ts kan vara intresserad av följande fakta för att sova bättre.
kommunen kan tvångsansluta en men är skyldig att ställa upp med ett sk va lån och lite förenklat är det ränte och armorteringsfritt så länge man äger fastigheten men skullden skrivs upp med 2 % per år.
Väldigt förenklat.
Många kommuner betalar även en slant om man har en fungerande va lösning när dom tvångs ansluter en.
 
Göran.W, kan du lägga in en länk till dessa uppgifter?

Jag tror att det är många, främst med gamla sommarstugor, som oroas av sådana här kostnader som man inte kan värja sig mot.

Samma sak gäller väl i och för sig också gatukostnader tyvärr.
 
Ja det vore intressant, här föreslog kommunen ett samarbete med en lokal bank för ett vanligt huslån men ett ränte och amorteringsfritt från kommunen låter bättre.
 
Göran.W skrev:
Jag skrev lite fel i natt var trött men här är en länk iaf.
[länk]
Här finns lite info om ersättning för befintlig va anläggning vid anslutning till kommunalt [länk]
Tack för infon!

Delen med lån till ålderspensionärer liknar upplägget av s.k. seniorlån.

Fast det förutsätter förstås att fastigheten inte redan är fullbelånad:
"Betryggande säkerhet, i form av pantbrev i fastigheten, ska kunna ställas till kommunens förfogande."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.