Hej.

Vi ska just till att anlägga ett nytt enskilt avlopp! Vi ligger inte inom det komunala verksamhetsområdet för VA. I vårt beslut som vi har fått från kommunen står det att om kommunen utökar sitt verksamhetsområde och vi kommer att ingå i det, så kommer de att tvinga oss till anslutning. Den summan det kommer att kosta är alldeles för hög för oss och vi kommer bli tvungna att flytta. Vi valde ett nytt enskilt avlopp just för att det var billigare, men om det om några år kommer ett brev på posten om att kommunen har utökat sitt verksamhetsområde och att vi måste ansluta oss, så har vi inte råd.

Min fråga är då. Kan kommunen "stänga av" vårt avlopp, med stöd av miljöbalken, så att vi inte längre kan bo kvar i huset. Vi har ju två små barn, får kommunen "vräka" oss från vårt eget hem. Vad blir konsekvenserna av att vi fortsätter att använda avloppet trots förbud, då vi inte har pengarna till kommunalt avlopp.

Jag är helt desperat...kan knappast tro att det får gå till så i dagens Sverige

MVH Snakevillekid.
 
Kommunen kan aldrig tvinga någon att koppla på sig på det kommunala nätet. Däremot är man alltid skyldig att betala VA-taxan när man bor inom verksamhetsområde, oavsett om man är påkopplad eller inte. Så indirekt blir man tvingad att koppla på sig, annars blir det ju ännu dyrare när man får bekosta både det kommunala och det enskilda avloppet. Om man har anlagt ett enskilt avlopp strax innan ett verksamhetsområde bildas kan man få viss ersättning för sitt enskilda avlopp.

Ja, detta är onekligen lite skevt. Men kommunen är skyldig att tillhandahålla kommunalt vatten och avlopp om det behövs av miljö- eller hälsoskäl. Ekonomi ska/får inte ens vägas in. Det är nationell lagstiftning som kommunen inte kan göra så mycket åt. Det är bara att beklaga...
 
Tack för svar!

När du skriver att man får batala VA-taxan i allafall, menar du då att det är avgiften för vattenförbrukningen eller är det inkopplingsavgiften och hela det köret. Vi har ju egen vattenbrunn så vi skulle ju bara behöva betala taxan för avloppet. Så bra är det väl förstås inte. Det skulle kosta oss ca 250 000:- att bli påkopplade....mer än vad huset kostade när vi köpte det...helt orimligt. Kostnaden blir så hög bl.a för att det finns ett m2-pris på tomten. Vi råkar ha ganska stor tomt, 3500 m2. Vi har ca 80 meter till huvudstammen.

//Snakevillekid
 
I omr jag bor i är man tvungen att koppla på avloppet, då sätter dom dit en vatten mätare på ditt vatten oavsett om det är egen brunn eller sommarvatten som också finns i omr.
För dom som inte vill koppla på får man koppla ur vattnet helt och hållet.
 
I princip blir du alltid tvungen att betala anslutningsavgiften. Den brukar ligga på dryga 100 000, men det kan naturligtvis variera.
Jag vet att i vissa fall har husägare betalt anslutningsavgiften, men avstått från att göra den fysiska anslutningen, så de har fortsatt använda sitt gamla avlopp. Det kan säkert vara så att folk fått använda sina sista besparingar till anslutningsavgiften, och sedan helt enkelt inte haft råd med grävning och rördragning.

Men kommunen kan döma ut ditt enskilda avlopp och förbjuda dig att använda det. Så i första hand får du oroa dig för anslutningsavgiften, i andra hand för den fysiska inkopplingen.

Kommunen borde kunna meddela dig vad som gäller, men det kan vara mycket svårt att få något besked, det vet jag av egen erfarenhet.
 
Det är faktiskt rätt häpnadsväckande. Plötsligt kräva fastighetsägarna på en halv miljon. Det är ju faktiskt så att det är fullständigt omöjligt för många människor att plocka fram så mycket pengar. Och att man äger en sommarstuga hjälper ju inte, för den sjunker förmodligen till noll i värde på kuppen. (Det kan ju till och med bli så att man får en fastighet med ett negativt värde.)

Samtidigt låter det som om kommunen har klantat sig. Var det verkligen den optimala lösningen de hittade? Eller har man bara kört på, och först när det var klart har man börjat fundera över vad det kostade?
 
Jag skulle vilja försvara kommunen i det här läget. Enligt artikeln har de fått ett föreläggande från Länsstyrelsen och därigenom TVINGATS att göra ett verksamhetsområde för avlopp.

6§ i Vattentjänstlagen:
Om det med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver ordnas vattenförsörjning eller avlopp i ett större sammanhang för en viss befintlig eller blivande bebyggelse, skall kommunen
1. bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas, och
2. se till att behovet snarast, och så länge behovet finns kvar, tillgodoses i verksamhetsområdet genom en allmän va- anläggning. (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060412.htm)

Här ingår alltså ingen kostnadsavvägning. Verksamhetsområde SKA ordnas om behovet finns. Länsstyrelsen har tillsyn över att kommunen fullföljer sin skyldighet enligt 6§. Någon har alltså anmält till länsstyrelsen att det behövs ett kommunalt avlopp här och länsstyrelsen har bedömt att behovet finns och sedan förelagt kommunen.

Så jag skulle vilja påstå att det är den nationella lagstiftningen som är skev i det här fallet, inte kommunen.
 
Mikael_L
snakevillekid skrev:
Tack för svar!

När du skriver att man får batala VA-taxan i allafall, menar du då att det är avgiften för vattenförbrukningen eller är det inkopplingsavgiften och hela det köret. Vi har ju egen vattenbrunn så vi skulle ju bara behöva betala taxan för avloppet. Så bra är det väl förstås inte. Det skulle kosta oss ca 250 000:- att bli påkopplade....mer än vad huset kostade när vi köpte det...helt orimligt. Kostnaden blir så hög bl.a för att det finns ett m2-pris på tomten. Vi råkar ha ganska stor tomt, 3500 m2. Vi har ca 80 meter till huvudstammen.

//Snakevillekid
Stycka av tomten i två delar!
Gör en del så liten som möjligt runt huset, helst bara några hundra kvadratmeter.
Den andra tomten behöver ju ingen VA-anslutning. :)
 
P
Varför skulle antal kvadratmeter på tomten bestämma inkopplingskostnaden? Om husets yta skulle väl vara med ok
 
TheStills skrev:
Varför skulle antal kvadratmeter på tomten bestämma inkopplingskostnaden? Om husets yta skulle väl vara med ok
Jag tror att det är ett mycket grovt sätt för kommunerna att bestämma hur mycket man kommer att använda anläggningen. Ju större tomt desto fler boende är den enkla logiken.
 
Hej. Tack för så många svar och synpunkter. Det verkar vara ett ämne som berör många just nu och kommer att beröra fler inom en snar framtid.

I min kommun, Hultsfred, räknar man ut anslutningsavgiften via ett kvm-pris på tomten och ett kvm-pris på bostaden. Som sagt, vad tomten har med det att göra vet inte jag. Att man skulle belasta avloppet mer för att man har en större tomt stämmer ju inte. Det beror ju helt och hållet på hur många det bor i hushållet.

Familjen mitt emot på andra sidan gatan kopplade på sig på det kommunala förra året. Huvudstammen går 20 meter bakom deras hus och de har ganska liten tomt. Det kostade dem 60.000:- med allt. Vi har ca 80 meter till huvudstammen men större tomt. Vi fick att pris av kommunen på 250.000:- Snacka om dyra 60 meter... Den andra familjen har fem personer i sitt hushåll och vi har fyra....vem belastar avloppssystemet mest......svårt att säga...

Jag vet bara att om det dimper ner ett brev i lådan, en dag, från kommunen och de vill utöka sitt VA-område, så blir vi tvugna att sälja huset och flytta för vi har inte 250.000:- på sparkontot. Vi har inte råd att låna de pengarna på banken. Även om vi hade råd att låna så tror jag inte att banken skulle låna ut till oss. Huset stiger ju inte i värde bara för att det finns ett avlopp. Det finns det ju på "alla" hus Vi kommer leva i ständig skräck för brevbäraren.

Tycker att det känns lite tungt att bo i hus på landet just nu. Staten har lixom tagit bort glädjen med att bo på landsbyggden.

// Snakevillekid
 
Redigerat:
snakevillekid skrev:
Att man skulle belasta avloppet mer för att man har en större tomt stämmer ju inte. Det beror ju helt och hållet på hur många det bor i hushållet.
Jag tror att deras logik är att fler skulle kunna bosätta sig på tomten i en teoretisk framtid.

Jag tycker också att det vore enklare och rättvisare med en taxa som inte var fullt så differentierad. Man drar ju fram VA för miljöns skull, och det mår ju alla invånare bra av.
 
snakevillekid skrev:
Huset stiger ju inte i värde bara för att det finns ett avlopp. Det finns det ju på "alla" hus
Jo, jag tror att ett hus på landet stiger i värde om det är kommunalt avlopp. Eller rättare sagt, det sjunker inte i värde om avloppsfrågan är löst. När ett hus på landsbygden säljs är just avloppet en av de viktigaste punkterna som många eventuella köpare tittar på. Om man t.ex. vet att det inte finns ett godkänt avlopp så räknar man med att behöva lägga en slant på det i framtiden och då är man inte lika villig att betala vad huset är värt.

Om dina tankar på att sälja är på allvar så borde det kanske vara läge att göra det ganska snart. För när brevet väl kommer så lär det ju falla på nästa ägare att göra den investeringen och då lär dom ju vilja räkna av det på priset.

Men hur kan det komma sig att de där extra metrarna är så dyra? Är det bergigt så de måste spränga eller måste ledningen tryckas under någon väg? De kanske inte har räknat så noga på det, kanske kan det gå att komma ner i kostnad om man räknar närmare på det? Det kanske även går att påtala för kommunen, på ett vänligt sätt, att taxan blir ganska orättvis. Med lite tur kanske de har möjlighet att rätta till det...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.