Varför är det något positivt med att investera i något man inte behöver?
Man kanske vill använda pengarna IDAG till något roligare som snygga läderväskor till
sin HD-hoj som man tänker åka ut på äventyr med.
Vad som händer vid en försäljning av huset kanske man skiter högaktningsfullt i.
Om det kommer att finnas fiber i varje rum på äldreboendet är lika (lite) relevant.
 
  • Gilla
Tohn70
  • Laddar…
Tack Henrik
Jag är väl medveten om vad fiber innebär efter som det är vad jag har i dag plus 4g i mobilen.
Det hus som jag nu planerar att bygga ligger i ett område som Finet håller på att installera bredband i.
Gatan som jag med 14 andra, ska eller kommer att bygga efter, har i kontrakten med kommunen belastats med den högre kostnaden trots att Finet inte är färdiga med installationerna i hela området. Och jag anser då att man särbehandlar nyproduktionen vilket tycks vara svårt att få acceptans för.
Jag avvaktar nu ett svar från kommun och Finet beroende på vad svaret säger så kan det hända att jag tar frågan till Förvaltningsrätten.
 
I
Tycker inte man kan jämföra med el, vatten och avlopp, det är nödvändigheter i en modern bostad. Det är inte internet, dessutom finns det alternativ uppkopplingar. Jag förstår att kommunen vill slippa gräva upp gatan igen om någon ångrar sig i framtiden.
Jag blev själv utsatt för något liknande när vi byggde 83, då var det att alla skulle ha gas. Då jag hela tiden velat ha värmepump ifrågasatte jag det, svaret blev att ingen kan tvinga någon att välja något, MEN, kom det på slutet, det kan bli svårt att få lån till bygget. På den tiden var kommunen jag bor i delägare i SydGas, kan tillägga att det inte var en kommunal tomt. Och att sedan kommunen avyttrat sin andel i bolaget föreligger, mig veterligen, inte längre sådana krav.
Om det är juridiskt hållbart agerande är nog tveksamt, men att riva i det nyttar nog inget till, du får betala på ena eller andra sättet i alla fall, och då är det bättre att du får något för pengarna.
Det hela är korkat hanterat av kommunen, de kunde helt enkelt dragit till alla tomtgränser så kunde de som ville ansluta när de ville. Kostnaden kunde inkluderats i tomtpriset, då hade du inte heller behövt reta dig på prisskillnad eftersom det hade sett ut som att du får ditt gratis.
 
Redigerat av moderator:
I
Metalltiger skrev:
Varför är det något positivt med att investera i något man inte behöver?
Man kanske vill använda pengarna IDAG till något roligare som snygga läderväskor till
sin HD-hoj som man tänker åka ut på äventyr med.
Vad som händer vid en försäljning av huset kanske man skiter högaktningsfullt i.
Om det kommer att finnas fiber i varje rum på äldreboendet är lika (lite) relevant.
Håller med dig. Och det här med andrahandsvärdet, det blir kanske tvärt emot, kanske får man bättre betalt av en som inte är internetberoende, än av någon som surfar på sajter och lär sig trix om hur man ska få ner priset. :rolleyes:
 
ion skrev:
Tycker inte man kan jämföra med el, vatten och avlopp, det är nödvändigheter i en modern bostad. Det är inte internet...
Ju serru. Det är lika nödvändigt idag som vatten, avlopp och el. Det är inte så länge sedan som alla skötte sitt eget vatten och avlopp (och telefon och el fanns inte) och du kan ge dig på att det var samma gnäll i stugorna när det skulle dras just vatten/avlopp och el som det blir idag när någon säger fiber.

"Jag menar, man kanske vill lägga pengarna på något annat. Dass finns ju på gården, och tunnan slår man ju bara ut på ängen när den är full (något senare, "blir hämtad när den är full"), så varför man skall tvingas att anslutas till vatten och avlopp det förstår jag då rakt inte".

Om bara något årtionde så kommer "jag vill slippa fiber" att ses i precis samma ljus som "jag vill slippa el och vatten inne" gjorde på 80-talet.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Metalltiger skrev:
Varför är det något positivt med att investera i något man inte behöver?
Du menar hus? Tja, det är väl ingen som tvingar en. Det finns många bra hyreslägenheter att bo i. Det har jag gjort själv och det gick alldeles utmärkt... ;)

Nej, lite mer allvarligt. Om man tycker det är OK för en kommun att kräva anslutning till vatten och avlopp och väg, så är det OK att även kräva fiber. Det är "samma sak", nödvändig infrastruktur. Att vissa vill leva utan vatten/avlopp/väg det har vi valt att ta mindre hänsyn till, eftersom det bara skulle leda till problem senare i kedjan.
 
Nödvändig infrastruktur för dom som lider av
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_addiction_disorder

Övriga, som har större delen av livet utanför internet, klarar sig bra med [siffra]G-nät och andra
lösningar som ger anslutning med mindre bandbredd. Nödvändig infrastruktur är det absolut inte - många klarar sig utmärkt idag utan fiber och kommer att göra det i framtiden också. Rent trams att påstå att de egna behoven egentligen delas av alla så att de måste vara med och dela på kostnaden
utan att ha användning för installationen.

Edit - stavfel
 
Metalltiger skrev:
Nödvändig infrastruktur för dom som lider av
[länk]
Nödvändig infrastruktur för de som inte spenderar hela dagarna i badrummet http://www.thetford.com/Home/Products/PortableToiletsHome/PortaPotti365/tabid/165/Default.aspx

Övriga som har större delen av livet utanför dass, klarar sig bra med en tunna på gården och andra lösningar som ger anslutning med mindre "bandbredd". Nödvändig infrastruktur är det absolut inte - många klarar sig utmärkt idag utan toa inne och utan anslutning till kommunalt avlopp och kommer att tvingas göra det i framtiden också (man räknar med att ungefär en miljard människor lever utan tillgång till rent vatten pga bla bristande avlopp). Rent trams att påstå att de egna behoven egentligen delas av alla så att de måste vara med och dela på kostnaden utan att ha användning för installationen.

Inga stavfel tror jag.

Nej, det kan verka tramsigt, men jämförelsen är ganska rätt på när man tänker efter. Det finns oerhört många människor som lever utan toalett och avlopp inomhus både här (det var långtifrån alla som hade det när jag växte upp) och i världen i stort. Så kommunalt avlopp och vatten är alltså *inte* en strikt "nödvändighet", det går alldeles utmärkt att klara sig utan (det gör många för övrigt fortfarande, bara att läsa här på forumet). Inte heller väg fram till huset är en strikt nödvändighet det heller (eller hus för den delen). MEN vi har nu bestämt att det ökar bekvämligheten så mycket att vi sätter krav på det som miniminivå. Det finns en massa skäl till det. Och jämförelsen fortsätter ganska bra när vi fortsätter: det är ju inte så att vi säger att ni som vägrar avlopp inte behöver skita. Utan bara att det räcker att ni skiter i en tunna på gården; alltså analogt, det behövs ju inte *fiber* hem (bättre i magen då), utan det räcker ju med någon annan sekund accessteknik.
 
Inte ett ord om varför fiberanslutning är en del av "nödvändig infrastrukur"?
De flesta har vant sig vid att skita inne och kunna spola och tvätta händerna efteråt
sedan 1940-talet. Måste man kunna lägga ut det på twitter, facebook och youtube
i livesänd HD-video samtidigt?

Där jag bor vill en handfull (4-5 hushåll) ha fiber, lika många vill inte lägga ett öre extra
och resten av de 70 hushållen klarar sig med befintliga lösningar utan fiber. Inget
samtalsämne överhuvudtaget så "nödvändigheten" är obefintlig.
 
Formellt är det inte tal om tvångsanslutning, det är fritt att köpta tomten eller inte. Jag är också ganska säker på att det är OK att sätta i princip vilka villkor som helst. Det finns exempel på villkor om att du inte får överlåta tomten förrän huset är byggt, att du måste bygga inom ett år från du köpt mfl. Principiellt är kravet på internetanslutning inget annorlunda. Olika tomter har olika villkor.

Prisskillnanden är intressant, men de har de rätt att sätta vilket pris de vill så länge de inte prisdumpar och sabbar marknaden för andra aktörer (=de får inte vara för billiga).

En fundering är dock om kommunen premierar det kommunala stadsnätet framför andra aktörer? Det är inte OK.
 
Jag antar att din farfar tyckte det var onödigt med att dra in el också, för det har alltid fungerat med stearinljus och fotogenlampor...

just nu, är det inte "nödvändigt" med fiber det går att klara sig med adsl, men det kommer inte dröja särskilt många år innan fiber faktiskt kommer att vara en nödvändighet. Använder man internet till mer än bara facebook och att betala räkningarna, så är knappast mobilt bredband ett realistiskt alternativ. Oavsett hur snabbt det blir så kommer alltid efterfrågan att överstiga tillgänglig bandbredd. Fiber däremot är stabilt, framtidssäkert, och har i princip oberänsad bandbredd.

Att välja bort fiber idag, om man har möjlighet att få det indraget, är den nya definitionen av dumsnål.

Jag förstår dock att TS är sur över att betala 10k mer än grannnen. Det skulle jag också ha varit...
 
Redigerat:
  • Gilla
vilpi och 2 till
  • Laddar…
Metalltiger skrev:
Övriga, som har större delen av livet utanför internet, klarar sig bra med [siffra]G-nät och andra
lösningar som ger anslutning med mindre bandbredd.
Klarar sig bra? Om man t.ex. vill ha IP-TV (eftersom satellit-TV mer eller mindre är under avveckling) så "fungerar" varken 3G eller 4G om man nu inte vill betala mer för surfen än vad fiberinstallationen kostade.

https://www.iis.se/blogg/sa-lite-mobilsurf-far-du-for-pengarna/

10 GB Mobilt Bredband – ”7 timmars SVTPlay per månad och inget annat, SUCKER!”

Sen är ju en stor poäng också att det antagligen kommer att bli dyrare att dra in fiber i framtiden. När 9 av 10 hus längs gatan har fiber har delat på grävningskostnaden så kommer den tionde att få stå för hela grävkostnaden själv. OM det öht blir aktuellt med efteranslutningar (vi har sett i andra trådar att det inte finns planer på att erbjuda efteranslutning de närmasta 10 åren, vi har också sett trådar i forumet här där folk har ansett att de köpt fel hus eftersom de varken kunnat få ADSL eller fiber och det inte fungerar att jobba hemifrån två personer via mobilt bredband).

Det är möjligt att man om 10 år kan hitta enstaka husköpare som absolut inte vill ha fiber, men jag är övertygad om att hus utan fiber kommer att hamna rejält lägre i pris än hus med fiber.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Metalltiger skrev:
Varför är det något positivt med att investera i något man inte behöver?
En investering gör man för att man förväntar sig en framtida avkastning så att man därmed berikar sig. Jag kan inte se att en investering har någon direkt koppling till ett eventuellt behov.
 
ion skrev:
Tycker inte man kan jämföra med el, vatten och avlopp, det är nödvändigheter i en modern bostad. Det är inte internet
Det kan man nog tycka lite olika om. Min uppfattning är dock att allt fler, troligen en majoritet, numera ser internet som en "nödvändighet" i en bostad, åtminstone om den ska kallas "modern".
 
Redigerat:
Hej vänner.

Precis som TS så tycker jag det är märkligt med prisskillnaden samt att jag kan tycka det är märkligt med tvångsanslutning till fiber. Samma tvångsanslutning verkar även förekomma då det gäller fjärrvärme vid nybyggnation i vissa kommuner. Oavsett vad man tycker om tvångsanslutningar av alla de slag så brukar ju fördelen med dessa vara att en upphandling (i detta fall inkoppling av 14 villor?) brukar generera i ett lägre pris.

Jag är en fibervän och tror att framtiden ligger i fiber, även om vi vill ansluta fler och fler saker trådlöst via bland annat mobilnätet. Inom en inte alltför avlägsen framtid så står vi säkert och suktar efter senaste Iphone/Android/Windows enheten med en fantastisk 5G uppkoppling som marknaden vill sälja på oss.

Vad som då är mycket möjligt är att för att kunna använda denna optimalt i hemmet så bör vi ha en accesspunkt ansluten till bredbandet hemma som den skiftar över till då vi befinner oss där.

Se: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/184367?programid=412

Att då tidigare valt bort en fiberanslutning skulle gräma mig oerhört. I min kommun så kan vi få in slang för fiber för en lägre kostnad om grävning ändå sker i området. Om jag sen väljer att blåsa in fibern så kan det ske mot en avgift senare (det blir billigare om allt sker samtidigt).

Är det möjligt för dig? Då har du "framtidssäkrat" utan att ta den för dig så impopulära fibern.

MVH

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.