Kommunen har i sitt köpeavtal för tomt inskrivet en klausul att fastigheten ska till det kommunala Stadsnät bolaget betala anslutningen av bredbandet.
Det kommunala Statsnätsbolaget går ut med ett pris till befintlig bebyggelse som ligger ca 40% lägre än det som ska debiteras vis köpeavtal för tomten. Kan inte det här betraktas som illojal konkurens eftersom de som köper tomter tvingas till att använda Stadsnätet det finns ju 3/ 4g
 
Du behöver väl inte köpa tomten om du inte tycker att villkoren är OK?
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Skulle säga att det är bättre att de ansluter till stadsnätet istället för en enskild auktör.
 
Om jag förstår din text rätt så tvingas du betala för att dra in stadsnät men inte att du måste betala ett abonnemang och bruka det. Du kan ju skaffa ditt 3/4G om du vill.
 
Är det inte anmärkningsvärt att en gata med 14 kommunal tomter ska betala 24000:- för stadsnätet. Samtidigt som
som vägarna runt omkring är bebyggda för ca 20 år sedan betalar 14900:-. Installation pågår för närvarande i den äldre bebyggelsen . Det är samma leverantör av stadsnätet som ägs till 100% av kommunen
 
Kan det ha att göra med att anslutningarna till de äldre husen kanske stödfinansieras av EU-bidrag? Det är inget jag vet, utan en ren gissning.
 
Det har du rätt i. Men om man gör en intresseanmälan till stadsnätet så erbjuds man samma pris som övriga fastigheter i området. Det är det som jag tycker är anmärkningsvärt.
 
Har du ifrågasatt till Kommun och stadsnätsleverantör? Vad är deras förklaring?
 
Frågan är ställd, men jag har efter två veckor inte erhållit något svar.
 
Priset grannhusen har fått är det fram till tomtgräns?

Priset ni har fått är det inkopplat och klart, iom. Att det är ett nybygge.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Tvärt om nyproduktion får gräva och förlägga tomrör, därefter kommer stadsnät och blåser fibern. PRIS 24000:-
äldre bebyggelsen får det grävt och förlagt tomrör med fibern blåst och inkopplad.PRIS 14900:-
 
O
Vad är problemställningen?
Att du tvingas in till stadsnätet? Eller att kostnaden skiljer?

Stadsnätet är en av kommunernas bästa grejer...
Du får fiber, men slipper binda upp dig till en enskild leverantör.
4G är inte ens i närheten av fiber.... åtminstone om man vill se mer än en film per månad :p

Det jag skulle fundera är då skillnaden i prisskillnaden.

för jag hade inte tvekat en sekund att skaffa fiber...
 
  • Gilla
Erik_1972 och 2 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Vad är problemställningen?
Att du tvingas in till stadsnätet? Eller att kostnaden skiljer?

Stadsnätet är en av kommunernas bästa grejer...
Du får fiber, men slipper binda upp dig till en enskild leverantör.
4G är inte ens i närheten av fiber.... åtminstone om man vill se mer än en film per månad :p

Det jag skulle fundera är då skillnaden i prisskillnaden.

för jag hade inte tvekat en sekund att skaffa fiber...
Det är prisskillnaden. Jag sitter med Stadsnät i dag men i en helt annan kommun och när jag byggde där var de ytter förhållandena likartad men då förekom det ingen prisskillnad mellan ny produktion och befintlig bebyggelse.
I dags läget är jag inte i behov av i-net i samma utsträckning så jag vill inte betala mer än nödvändigt därför skulle 4G vara fullt tillräckligt, men eftersom kommunen kräver att att man ska erlägga anslutnings avgiften till fibernätet så känns det lite "over killed". JAg ogillar alla former avtvång
 
O
Tja... Jag förstår problemet med kostnadsskillnaden, vore intressant att få höra en anledning till detta.
När det gäller tvånget så behöver du inte köpa tomten. Men fiber är ingen sjukdom.... Det är värdehöjande. Det är dessutom stor chans att du kan få ett bättre pris än med 4G...
 
  • Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
P
Gillar inte heller tvång
Men I det här fallet så tycker jag att det är bra. Kommunen måste se på lååååång sikt. Tänk om man sa att man inte vill ha någon infart till huset bara för att man inte har bil.... Och sen kräver en infart senare..

Och du behöver ju inte skaffa abonnemang eller hur?
vad gör 20' på ett hus för miljoner?

Det jag dock tycker är konstigt är att kostnaden för nybygge är högre än dom äldre husen. Kan det ha något med att det gjordes för flera år sedan och priserna har höjts pga efterfrågan?

Edit: såg att dom äldre installerades just nu. Då är prisskillnaden konstig. Men det måste ju finnas en förklaring. Vad säger dom om det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.