Jag tror det var på LGs hemsida som de har skrivit hur mycket vatten som är kvar i tvätten vid respektive centrifugeringshastighet.
 
Ta en med stor trumma, minst 6 kg. LG har en på 7kg och Hoover på 7,5 kg.

Stor trumma är ovärdeligt när vinterkräksjukan slår till. Bara in med lakan och rubbet! Inte roligt att behöva tvätta tre tvättar, när det räcker med två (eller en).
 
Det är billigare att centrifugera ur vatten än att tumla ur det = satsa på min 1400 varv

Sen funkar det utmärkt att torka med en luftavfuktare, se bara till att den blåser den torkade luften på tvätten.

Tar lite längre tid än att tumla men drar betydligt mindre el.

Det sliter dessutom betydligt mindre på tvätten och oftast har de inbyggt dammfilter.
 
TAck för alla svar.
Det blir en AAA-maskin.
Cylindas "sverigetvätten" väger tungt.
 
Nu blir det lite smygreklam i syfte att hjälpa trådstartaren...

Kolla in www.tretti.se som har mycket bra priser på tvättmaskiner, stort urval, och levererar fram till dörr utan kostnad. Min nästa maskin blir därifrån.

Själv röstar jag på LG:s maskiner, stora, med bra teknik (direct drive), tysta (kolla dB, inte kul med en som låter som en jetmotor vid centrifugering), och har enligt min erfarenhet bara fått bra kritik (från de jag känner som har en LG).

LG WD-1280FDI (AAB) kostar 5800:- och LG WD-16200FD (AAA med 1600 varv/min) 7300:- hos Tretti. Båda tar 7 kg.
 
I en idealiserad värld borde det således även bli 30% torrare om du går från 1400 rpm till 1600 rpm
Enligt en Cylindarepresentant jag har pratat med så minskar vatteninnehållet i realiteten med cirka 6%.
 
Frågan var om det är värt att reparera en tvättmaskin.
Jag har bytt min avloppspump på en ännu äldre maskin. Pumpen kostade 600 kr och arbetet tog mig 10 min.
En gammal maskin är avskriven och värdet är 0 kr. Jag räknade ut, att om maskinen efter reparationen håller mer än ett år så var kostnaden motiverad.

Om energisnåla maskiner. Vår nya diskmaskin är en maskin med låg förbrukning, men den tar lång tid på sig att bli färdig. Jag frågade min kökssäljare och han sa att man räknar efektförbrukningen per timme. Så drar man ut på tiden blir värdet bättre och man uppfyller normen.
Vattenförbrukningen kan vara av intresse om man betalar för vattnet. Jag har egen brunn, så för mig är det ovesäntligt.
 
  • Gilla
P-J
  • Laddar…
Daniel ?????

"Vi hade Cylinda konsumentmaskiner (jag vet .. knasigt) i tvättstugan i förra lägenhetsbyggnaden jag bodde i. Två st maskiner delades mellan tio lägenheter (fanns en tvättstuga på varannan våning). Sista året jag bodde där behövde minst en av dom repareras ungefär varannan till var tredje vecka. I praktiska termer, trots att det stod en servicebil parkerad utanför väldigt ofta så var i princip aldrig båda maskinerna i drift samtidigt. Jag bestämde mig där och då att aldrig köpa en Cylinda-produkt så länge jag lever.

Det behöver inte vara en representativ Cylinda-erfarenhet, men jag tyckte det var läge att dela den"

Det skulle ju vara intressant att veta hur många år som de gick problemfritt med 5 hushåll per maskin? låt säga att de fungerade 2 år då är ju det lika med 10år problemfritt för ett hushåll.

Lägg sedan till att folk tenderar att misshandla "gemensamma" resurser mer än sina egna (överlast osv.) så låter det ju inte som Cylinda är ett särskilt dåligt val
 
valter53 skrev:
Frågan var om det är värt att reparera en tvättmaskin.
Jag har bytt min avloppspump på en ännu äldre maskin. Pumpen kostade 600 kr och arbetet tog mig 10 min.
En gammal maskin är avskriven och värdet är 0 kr. Jag räknade ut, att om maskinen efter reparationen håller mer än ett år så var kostnaden motiverad.

Om energisnåla maskiner. Vår nya diskmaskin är en maskin med låg förbrukning, men den tar lång tid på sig att bli färdig. Jag frågade min kökssäljare och han sa att man räknar efektförbrukningen per timme. Så drar man ut på tiden blir värdet bättre och man uppfyller normen.
Vattenförbrukningen kan vara av intresse om man betalar för vattnet. Jag har egen brunn, så för mig är det ovesäntligt.
Valter, bar synpunkt. JAg funderar på att bya pumpen påp vår Cylinda. Det som tala emot är att jag gärna ser funktioneran med bättre centrifugering och fördröjd start på en ny maskin. I vissa lägen tycker jag vår tvätt tar väl lång tid att torka (1200 varv).
/A
 
A skrev:
Föresten, ytterligare en fråga/undersökning. Hur många av ere har inte torktumlare?
Vi har ingen idag och inte känt något enormt behov heller. Men nu när vi står för invetsering i tvätt så kanske det blkir även en tork. Bra till täcken, dunjackor ochj sådant. Men till kläder är jag alltid försiktig, det sliter en hel del.

vad tycker ni - ha eller inte ha?
/a
Det är bara en skröna att torktummlare sliter mycket på kläder.
Dammet som samlas upp är till 99% redan löst, torktummlaren "dammsuger" kläderna.
Du får det i filtret istället för i huset/lägenheten.
Slitaget sker under användning av kläderna och i tvättmaskinen.
 
daniel.n skrev:
swemax: du pissar poängen rätt hårt. Dom var trasiga jämt. Gick uppenbarligen inte att laga till funktionsdugligt stadium ens efter tiotalet försök. Dom gick några veckor i stöten innan nästa grej gick sönder.

Men köp på, det är dina pengar  ;D
Var det maskinerna eller reparatören det var fel på?
 
daniel.n skrev:
swemax: du pissar poängen rätt hårt. Dom var trasiga jämt. Gick uppenbarligen inte att laga till funktionsdugligt stadium ens efter tiotalet försök. Dom gick några veckor i stöten innan nästa grej gick sönder.

Men köp på, det är dina pengar  ;D
pissar poängen...ROFL ;D ;D ;D

Förlåt, kunde inte motstå...mycket roligt ;D

Och angående torktumlare: Det är bara frånluft-tumlare (med slang till ventilationen etc.) som dammar ner hela tvättstugan/badrummet. Moderna kondenstumlare släpper ju nästan inte ut nåt damm alls (grymma filter).
 
W
Vi funderar på att köpa tvättmaskin i electroluxs profesionella serie (alltså sådanna som man har i hyreshus mm) är detta värt att lägga pengarna på eller skiljer sig inte grejjerna så mycket mot tex Mieles prylar? Det värsta jag vet är nämligen saker som inte håller, spelar inte så stor roll vad det kostar bara det är riktiga grejjer.
 
Jag tycker det verkar lite overkill med sånt om man bara ska ha det till ett hushåll. Ska du ha det till en bostadsrättsförening är det en annan sak.

LG och Miele har maskiner för upp till 10 (!) kg för hushållsbruk. pris c:a 15000:- enligt kelkoo. Borde räcka mycket långt.

7-7.5 kg borde du klara dig på om du inte har mer än fem barn...ett annat alternativ är att ha två lite mindre maskiner...överlägset att tvätta en vit och en färgad tvätt samtidigt. Dessutom billigare. 2*7 kg = 14 kg. 2*7000 kr = 14000 kr.
 
Lagren i maskinen har gått sönder och döm om min förvåning att trummans undre del är av plast så man måste byta grejjor för 3000-4000 men axel kan vara skev å då stiger kostnaden till 6000SKR.....

Varför kommer inlägget i denna tråden jo...jag kan konstatera om jag hade köpt en cylinda så hade aldrig lagren gått eftersom det som hänt i min maskin är att det kommit in något mellan trumman och karet troligtvis en nål som har nött ut plasten som gör att lagret har gått..

I cylindas konstruktioner sitter lagret utanför karet..och är av robust skf konstruktion...

E-lux och troligtvis alla dom andra fabrikerna som har större och större trummor tar till plast i lagersäten etc..vill man ändå köpa deras maskiner så bör man välja lågvarviga modeller

Jag ska demontera min maskin och fotografera innehållet så att konsumenter får se hur en vanlig familjs tvättmaskin kan se ut efter sex års användning.
9000SKR kostade maskinen i inköp och jag hade minst räknat med 10års drift med någon typ av service...

Jag kommer att köpa en Cylindamaskin eftersom det är den enda som har fattat hur man tvättar med svenskt vatten(mjukt) så att man slipper tvättmedelsrester samt har en riktigare konstruktion med lagerkonstruktioner i metall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.