Hej, pumpen på vår Cylinda 10525 är på upphällningen. En servicekille tar 1700 för att komma och byta den (inkl material). Maskinen är nog en 6-10 år.
Är dety värt att laga maskinen?

Om NEJ, har ni några tips på en bra tvättmaskin för 5-6000 kronor? Vad ska man tänka på. Är det energiklass AAA som gäller?
/A
 
Köp en ny , det blir ej lönsamt att reparera den gamla.
AAA är mer regel än undantag på maskinerna som kostar 5000 + så det är en självklarhet tycker jag iallafall.

Cylinda som ni har idag har en maskin som kallas sverigetvätten, den brukar säljas för runt 6 - 7000 kr.

Det finns ett stort segment just i prisklassen du eftersöker och efter en sökning med rätt kriterier på pricerunner så kan du få många uppslag.
 
När vår tvättmaskin packade ihop i somras, hittade vi en två år gammal Whirlpool på blocket för 1300 spänn. Fungerar alldeles utmärkt. Nog kan man hitta sexigare saker än tvättmaskiner att lägga pengarna på? Verktyg, t.ex. ;)
 
A på torkeffekt är det som gör en maskin dyr, tror att det bara var LG som klarade A med 1400rpm med sin stora trumma, andra märken behöver 1600rpm.
1600rpm sliter mycket på maskinen.
Så du kan ju ta B på torkeffekt.
 
Är ni mer än bara 2 vuxna satsa på en LG 7kilos maskin. Tvättar riktigt bra och med en centrifug på 1600rpm är torktiden halverad. Om det sliter mer på maskinen med 1600rpm tror jag inte en sekund på plus att LG lämnar 7års garanti på drivpaketet på deras direct drive system.
Denna maskin var räddningen för vårt hektiska tvättschema.
 
Tack för svar. Vi är två vuxna och två små tjejer. JAg antar att tvättbehovet är proportionellt mot tjejernas ålder. Nu är de 1 och 3 så tvättbehover lär knappast minska :-X

Så det är 1600 varv som gäller!?

/A
 
Föresten, ytterligare en fråga/undersökning. Hur många av ere har inte torktumlare?
Vi har ingen idag och inte känt något enormt behov heller. Men nu när vi står för invetsering i tvätt så kanske det blkir även en tork. Bra till täcken, dunjackor ochj sådant. Men till kläder är jag alltid försiktig, det sliter en hel del.

vad tycker ni - ha eller inte ha?
/a
 
Som sagt, behovet kommer att växa i takt med bernens ålder. Vi köpte en ny LG tumlare för några veckor sen och det går mest underkläder handukar och sängkläder i den. Vi har alltid haft tumlare men har inte känt att det sliter onödigt mycket på kläder.
Anledningen till att vi inte tumlar skjortor och byxor är att det blir enklare att stryka när det varit hängt. Moderna maskiner är i regel ganska skonsamma mot tygerna.
 
wiknil skrev:
Om det sliter mer på maskinen med 1600rpm tror jag inte en sekund på plus att LG lämnar 7års garanti på drivpaketet på deras direct drive system.
Givetvis sliter det mer på maskinen om du centrifugerar på 1600rpm jämfört med 1400rpm, oavsett direct drive eller inte så ökar belastningen med 30% på trummans lagring och upphängning.
För att maskinerna med 1600rpm centrifug skall få samma teoretiska livslängd som en med 1400rpm centrifug så måste lager och upphängningar dimensioneras för den ökade belastningen (=fördyring) och görs inte detta så kommer maskinen med 1600rpm att få kortare livslängd.

LGs "garanti" på 7år täcker bara materialet, inte arbetskostnaden.......
 
Jag tycker att torktumlaren är bra till alla lakan, badlakan och handdukar. Tyvärr känns det som det blir mycket dammigare inomhus när man kör tumlaren ... >:(
 
Givetvis sliter det mer på maskinen om du centrifugerar på 1600rpm jämfört med 1400rpm, oavsett direct drive eller inte så ökar belastningen med 30% på trummans lagring och upphängning.
Hmm, mer slitage på lager och upphängningar med högre hastighet i all ära men 30% mer är teoretiskt fel. För att öka slitaget måste du öka vikten på innehållet, men med en ökning på 200rpm kan jag inte få fram en siffra på 30% .Det är viktfördelningen av innehållet i trumman som avgör belastningen på upphängning. Du kan få mer belastning genom att tvätta skor på 800rpm.
 
wiknil skrev:
Givetvis sliter det mer på maskinen om du centrifugerar på 1600rpm jämfört med 1400rpm, oavsett direct drive eller inte så ökar belastningen med 30% på trummans lagring och upphängning.
Hmm, mer slitage på lager och upphängningar med högre hastighet i all ära men 30% mer är teoretiskt fel. För att öka slitaget måste du öka vikten på innehållet, men med en ökning på 200rpm kan jag inte få fram en siffra på 30% .Det är viktfördelningen av innehållet i trumman som avgör belastningen på upphängning. Du kan få mer belastning genom att tvätta skor på 800rpm.
Om du har samma förutsättningar och bara ökar centrifugen från 1400 till 1600 så ökar det med 30% eftersom kraften ökar med kvadraten på farten.

Har du obalans så kommer det fortfarande att bli 30% mer belastning vid 1600rpm mot 1400rpm. Men maskinen kanske klarar av obalansen vid 1400rpm men inte vid 1600rpm.

Du kan säkert centrifugera ett bowlingklot i 60rpm men prova samma sak i 1600rpm.
 
Svår fråga, men blir det "mycket" torrare med 160oo rpm jämfört med 1400? Ökningen i% är ju relkativt liten!?
/A
 
30,6 % ökning av "centrifugalkraften" är helt riktigt.

Kort beskrivning nedan bakom fysikens lagar.

F = m * w^2 * r

F = kraft [N]
m = massa [kg]
w = vinkelhastighet [rad/s]
r = radie [m]
^2 = "upphöjt" med 2

För att få fram den relativa ökningen kan man förenkla detta till
(1600/1400)^2 = 1,306 d.v.s. 30,6 %

I en idealiserad värld borde det således även bli 30% torrare om du går från 1400 rpm till 1600 rpm
 
Tack för denna teoretiska redogörelse. Är det någon som testat i praktiken!?
/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.