Ruscher Ruscher skrev:
Hade ju varit super att kunna ladda elbilen fullt för att sen ladda upp laddhybriden om ni den klarar full laddning med maxeffekt på under 2h.

Idag har vi 20A huvudsäkring, men den ska höjas till 25A för att kunna maxa laddningen.
På natten använder vi knappt någon el, lite värme på vintern bara, så där finns gott om utrymme då.

Menar bara att bilarna står brevid varandra parallellt i en rät vinkel mot samma vägg så en dubbel laddbox kan man sätta mitt mellan nosarna på bilarna.
Hade de stått på lite olika ställen så hade ju situationen varit annorlunda.

Sprintern går som budbil, därav höga miltaler. Passaten är min förmånsbil som resande servicetekniker, så blir en hel del mil för också.
Ni har inte uppvärmning via el då antar jag.

Jag läser som en kratta, läste att en dubbel laddbox inte skulle funka först.

Anade att det var nått sånt, många mil blir det 😅
 
  • Gilla
Ruscher
  • Laddar…
Med den typen av väldigt många mil per bil skulle jag nog satsa på två laddare med vardera 3*16 A som kommunicerar både med varandra och har effektvakt mot elförbrukningen i övrigt. Men egentligen klarar de sig på 3*16 ampere ihop, och kan alltså ha gemensam matning.

Att den ena för stunden är en hybrid skulle jag strunta i och förbereda för att båda skulle kunna vara elbilar vars behov täcks av laddboxarna.

Om vi tänker att E-Sprintern behöver ladda fullt varje natt så tar det 10 timmar med 16 ampere trefas. Gott och väl inom dess stillastående tid alltså. Med en bil till som behöver laddas med 15 mils räckvidd över natten så behövs ca 30–40 kWh till, eller ytterligare tre–fyra timmars laddning med samma effekt.

Så med 16–17 timmar att jobba med räcker som sagt en gemensam 16 A-matning nästan jämnt. Vill man vara helt säker på att en framtida el-familjebil alltid hinner laddas fullt den med efter en 30-miladag så är det lite för lite om även Sprintern måste ladda fullt. Men den typen av extremfall kan man kanske släppa och acceptera att man inte riktigt når upp till full laddning då.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med den typen av väldigt många mil per bil skulle jag nog satsa på två laddare med vardera 3*16 A som kommunicerar både med varandra och har effektvakt mot elförbrukningen i övrigt. Men egentligen klarar de sig på 3*16 ampere ihop, och kan alltså ha gemensam matning.

Att den ena för stunden är en hybrid skulle jag strunta i och förbereda för att båda skulle kunna vara elbilar vars behov täcks av laddboxarna.

Om vi tänker att E-Sprintern behöver ladda fullt varje natt så tar det 10 timmar med 16 ampere trefas. Gott och väl inom dess stillastående tid alltså. Med en bil till som behöver laddas med 15 mils räckvidd över natten så behövs ca 30–40 kWh till, eller ytterligare tre–fyra timmars laddning med samma effekt.

Så med 16–17 timmar att jobba med räcker som sagt en gemensam 16 A-matning nästan jämnt. Vill man vara helt säker på att en framtida el-familjebil alltid hinner laddas fullt den med efter en 30-miladag så är det lite för lite om även Sprintern måste ladda fullt. Men den typen av extremfall kan man kanske släppa och acceptera att man inte riktigt når upp till full laddning då.
Det mest optimala vore att man kunde dra fram gemensam 5G6 kabel (25A) som man sen delade på framme vid boxarna. Och kör bägge på 3-fas 16A.

2st Zaptec Go t.ex, de ska ju kommunicera mellan varandra. Som jag har förstått det varjefall.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
kör en 5g6, styrkabel för lastbalansering och nätverk sen en DUO med JFB i själva boxen per laddstation som exempelvis Eldons. De har även varianter med vanliga uttag för exempelvis om man ska dammsuga bilen eller annat pyssel.
 
  • Gilla
Ruscher
  • Laddar…
macgunde macgunde skrev:
kör en 5g6, styrkabel för lastbalansering och nätverk sen en DUO med JFB i själva boxen per laddstation som exempelvis Eldons. De har även varianter med vanliga uttag för exempelvis om man ska dammsuga bilen eller annat pyssel.
Eldon Duo Smart är väldigt dyr, men det är klart den kanske är bra också.
Lastbalansering via Tibber, funkar det inte bra? Verkar som att ingen rekomenderar det.
 
Ruscher Ruscher skrev:
Eldon Duo Smart är väldigt dyr, men det är klart den kanske är bra också.
Lastbalansering via Tibber, funkar det inte bra? Verkar som att ingen rekomenderar det.
Lastbalansering internt i fastigheten gör så att man blir oberoende av extern part och uppkoppling vilket kan vara positivt det med.

Priset är högre en vissa produkter på marknaden, de har dinmonterat material och en plc. Om det är är dett som gör deras produkter dyrare vet jag ej, men robusta boxar i aluminiumchassi.

Sen vad som är bäst är upp till de som arbetar med att utveckla dessa att avgöra, är installatör med dieselbil 😊.

En sak att tänka på är att varje ladduttag ska ha en egen jordfelsbrytare oavsett vad man väljer för produkt 😊.
 
Hur mycket drar en eSprinter på vintern, 4-5 kWh per mil? Det kan bli tight att ladda två bilar med 30 mil vardera även om man maxar med 25 A och +10 timmars laddning. Ni behöver räkna noga på det.
 
Nu skall vi inte glömma eventuella effekttariffer och kostnaderna för elnätet.

Att ladda två bilar samtidigt på tre faser är inte värt det. Det är ytterst sällan som nattens timmar inte räcker för att ladda bägge om man har elbilar. Har man en laddhybrid och en elbil så är det ju ännu lättare. Det är dessutom ytterst sällan man behöver ladda två elbilar samma natt.

Varför betala ett par tusen kronor eller mer per år för att någon enstaka gång kunna ladda två bilar samtidigt?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall vi inte glömma eventuella effekttariffer och kostnaderna för elnätet.

Att ladda två bilar samtidigt på tre faser är inte värt det. Det är ytterst sällan som nattens timmar inte räcker för att ladda bägge om man har elbilar. Har man en laddhybrid och en elbil så är det ju ännu lättare. Det är dessutom ytterst sällan man behöver ladda två elbilar samma natt.

Varför betala ett par tusen kronor eller mer per år för att någon enstaka gång kunna ladda två bilar samtidigt?
Nu var det den ena en arbetsbil med ett större batteri än en personbil. Ett batteri med 113 kWh användbart (!) laddar man inte fullt i ett nafs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nu var det den ena en arbetsbil med ett större batteri än en personbil. Ett batteri med 113 kWh användbart (!) laddar man inte fullt i ett nafs.
Nej, men man behöver inte ladda allt i ett sträck. Ladda den varje natt går också. 3x16A är 11kWh, 113kWh tar alltså 10h att ladda. Laddhybriden laddar på under 2h, fortfarande gott om tid.
 
Verkar som att vi behöver klargöra vad den där laddhybriden är för något. Ladda 20-30 min enfas går bort. Den behöver kunna ladda med trefas innan vi kan snacka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Verkar som att vi behöver klargöra vad den där laddhybriden är för något. Ladda 20-30 min enfas går bort. Den behöver kunna ladda med trefas innan vi kan snacka.
Nya Passat GTE: 3fas 16A, dvs 11kW.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Laddhybriden har möjlighet allt vissa dagar ladda fullt på arbetsplatsen eller på andra platser.
Medans Sprintern vill helst bli fulladdad då den behöver alla kilometer den kan få.
Dessutom kör elbilen hemifrån en timme tidigare på morgonen. 06.00
Och laddhybriden kör hemifrån 07.00
Bägge bilarna klarar 3-fas laddning.

Sen vet vi inte om 80% laddning räcker för elbilen, den är beställd men inte levererar så vet inte sen faktiska kapaciteten ännu, alltså hur många mil den klarar i verkligheten. Men tillverkaren säger 40-50 mil, men ja det vet man ju aldrig.
 
Går den mycket korta sträckor som budbil ör nog inte WLTP-räckvidden helt ute och cyklar. Körs det mycket motorväg kan du nog dra sv en tredjedel direkt.

Men även om mycket last drar ner räckvidden en del skulle jag bli förvånad om den inte kan gå sådär 35 mil i alla fall om det inte är smällkallt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Går den mycket korta sträckor som budbil ör nog inte WLTP-räckvidden helt ute och cyklar. Körs det mycket motorväg kan du nog dra sv en tredjedel direkt.

Men även om mycket last drar ner räckvidden en del skulle jag bli förvånad om den inte kan gå sådär 35 mil i alla fall om det inte är smällkallt.
WLTP i stadstrafik är 550 km och motorväg är 400 km.
Vi räknar att den kommer klara 300-350 km på en full laddning, därav 100% laddning och inte 80% som ofta brukar räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.