Obs: kan innehålla spår av ironi.

Men det beror på att vanliga människor tror att deras tid är lika viktig som deras, som kör smart.

De som vet hur filerna går får väl dessutom acceptera att många andra inte kan lägga såna detaljer på minnet. Bara för att högerfilen varit tvingad högersväng de senaste fem åren jag har kört här betyder väl inte att jag inte ska tro att det är ändrat just idag? Nä, bäst att jag ligger i den tomma filen så länge som möjligt och blir överraskad idag med.
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Jag förstår poängen med att använda båda filerna hela vägen fram till där filerna slås samman.
Tyvärr är det en helt del som envisas att köra med full speta hela vägen fram för att där försöka klämma in sig.
Hade folk hållt samma hastighet som i den långsamma filen tror jag det funnits större vilja att släppa in folk.

Gillar man inte att köra långsamt i den snabba filen kan man ju alltid köra längst fram och sedan vänta med att byta fil tills den bil man först passerade i kön har passerat en igen ;)
 
A ajn82 skrev:
Hade alla lagt sig i rätt fil i god tid hade vi sluppit kön och alla hade kommit fram snabbare.
Jag har inte min köteori riktigt färsk längre, men jag undrar om detta är sant.


I övrigt så kör man förstås ända fram och sedan blixtlås. Enkelt och självklart. Det är oftast tydligt anvisat med skylt när denna blixtlås ska förberedas och påbörjas. Innan denna skylt är man förstås fri att köra i vilken fil man vill.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
Det här är ju en icke-fråga, antingen gör man fel eller så gör man rätt. Har ni inte gått i bilskola?

Är det ens tillåtet att byta fil för tidigt enligt §9?
 
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår poängen med att använda båda filerna hela vägen fram till där filerna slås samman.
Tyvärr är det en helt del som envisas att köra med full speta hela vägen fram för att där försöka klämma in sig.
Hade folk hållt samma hastighet som i den långsamma filen tror jag det funnits större vilja att släppa in folk.

Gillar man inte att köra långsamt i den snabba filen kan man ju alltid köra längst fram och sedan vänta med att byta fil tills den bil man först passerade i kön har passerat en igen ;)
Problemet med detta sätt är ju att man bara flyttar bak punkten där det går ihop.
Säg att jag ligger i vänsterfil med en bil framför mig och vi kommer ikapp en kö i högerfil. Samtidigt ser jag också en skylt att vägen går ihop 700 meter längre fram. Om bilen framför mig nu byter till höger så ska jag alltså antingen.
1. Ligger snett bakom den bilen hela vägen fram och effektivt blockera 700 meter av vänsterfilen
2. Köra längst fram och vänta in "rätt bil" och gå in bakom.
I alternativ två kommer det ju komma 100 bilar som låg långt bakom mig i kön och köra förbi min "kompis" och byta fil längre fram, för de har ju inte sett att min kompis byttte fil där.

Sen bör man inte stå på i 100 km/h i vänsterfil om högerfilen står nästan still. Det är farligt. Jag kör kanske i 50 km/h i de lägena och är konstant beredd för helt plötsligt är det någon i högerfil som inte tycker att jag ska för köra om, så de slänger ut sitt fordon precis framför mitt. Det råkade jag ut för på E4 omkring Nyköping för några år sen. En lastbil som tydligen ledsnade på att folk körde förbi till vänster så han slängde sig ut framför bilar som försökte köra om så de fick tvärnita.

Om det däremot är rödkryssat ovanför filen då är den filen helt förbjuden. Att köra där är detsamma som att köra mot rött ljus och det tror jag att många inte vet. Det är 3000 kr i böter och risk för indraget körkort.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet med detta sätt är ju att man bara flyttar bak punkten där det går ihop.
Säg att jag ligger i vänsterfil med en bil framför mig och vi kommer ikapp en kö i högerfil. Samtidigt ser jag också en skylt att vägen går ihop 700 meter längre fram. Om bilen framför mig nu byter till höger så ska jag alltså antingen.
1. Ligger snett bakom den bilen hela vägen fram och effektivt blockera 700 meter av vänsterfilen
2. Köra längst fram och vänta in "rätt bil" och gå in bakom.
I alternativ två kommer det ju komma 100 bilar som låg långt bakom mig i kön och köra förbi min "kompis" och byta fil längre fram, för de har ju inte sett att min kompis byttte fil där.

Sen bör man inte stå på i 100 km/h i vänsterfil om högerfilen står nästan still. Det är farligt. Jag kör kanske i 50 km/h i de lägena och är konstant beredd för helt plötsligt är det någon i högerfil som inte tycker att jag ska för köra om, så de slänger ut sitt fordon precis framför mitt. Det råkade jag ut för på E4 omkring Nyköping för några år sen. En lastbil som tydligen ledsnade på att folk körde förbi till vänster så han slängde sig ut framför bilar som försökte köra om så de fick tvärnita.

Om det däremot är rödkryssat ovanför filen då är den filen helt förbjuden. Att köra där är detsamma som att köra mot rött ljus och det tror jag att många inte vet. Det är 3000 kr i böter och risk för indraget körkort.
Nu tänkte jag förvisso på där köbildningen började, och inte när du senast körde om någon.
1 och 2. Hade de flesta andra i vänsterfilen gjort "som du" hade ju vänsterfilen varit "full" redan när du kom dit =)
 
Fairlane
OK,

Om man inte får köra om i vänsterfil där köbildningen börjar så blir det ju i praktiken en lång kö när man stundtals står i höverfil, stundtals i vänsterfil, men aldrig två bilar bredvid varann. Dvs det blir en lika lång kö som om alla stod i högerfil och vi är tillbaks till att folk som inte hade behöt stå i kö för att de ska svänga av tvingas stå i en kö som är dubbelt så lång. De bidrar dessutom till att göra kön ännu längre.

Problemet skapas helt enkelt av de som ser en skylt "vägarbete 700 m" och tvingar sig in i högerfilen redan där istället för att lugnt köra vidare och byta längre fram som man bör.
 
Fairlane Fairlane skrev:
OK,

Om man inte får köra om i vänsterfil där köbildningen börjar så blir det ju i praktiken en lång kö när man stundtals står i höverfil, stundtals i vänsterfil, men aldrig två bilar bredvid varann. Dvs det blir en lika lång kö som om alla stod i högerfil och vi är tillbaks till att folk som inte hade behöt stå i kö för att de ska svänga av tvingas stå i en kö som är dubbelt så lång. De bidrar dessutom till att göra kön ännu längre.

Problemet skapas helt enkelt av de som ser en skylt "vägarbete 700 m" och tvingar sig in i högerfilen redan där istället för att lugnt köra vidare och byta längre fram som man bör.
Nu tramsar du bara, givetvis menade jag på att man skulle ha två parallella köer.
 
Det står klart och tydligt på Trafikverkets hemsida att båda filer ska användas.
 
Fairlane
Det var inte alls meningen att tramsa, jag förstår bara inte rriktigt vad du menar.

Om jag kommer körande på en motorväg och kommer ikapp en kö i högerfilen och vänsterfilen är tom, är det ok att köra om eller inte?
Om JA, så är vi överens. Då kör jag om och byter fil där det går ihop längre fram, enligt kugghjulsprincipen.
Om NEJ, hur ska det då kunna bli två parallella köer?
 
Jag håller med om att det skulle vara ett problem att man inte nyttjar båda filer.

"Problemet" är att folk uppfattar att när man hamnat i en kö, så uppfattas det av väldigt många som att man tränger sig om man kör längst fram och då byter till högerfil.
Mina förslag var hur man skulle kunna göra det så att det inte uppfattas som att man "trängs".
 
Kan ta ett i mitt tycke uppenbart exempel från några år sedan. 2+1-väg, inga avfarter på ganska lång sträcka framåt.

"Alla" håller 30 i högerfil, lite längre fram ser man att det är dubbla plogbilar som rensar vägen. Det är alltså uppenbart att det inte går att komma förbi hindret. Vissa ska ändå köra fram i vänsterfil och bli överraskade.
 
harry73
Kan man inte bara acceptera att det inte finns ett kösystem med nummerlappar i trafiken?
Kan (och får) man köra om, finns det inget oetiskt med att göra det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kan man bara inte förstå att den som tar sig friheter på andras bekostnad blir betraktad som en självisk skitstövel?

Om det är målet så är det ju bara att "köra på".

Om inte kanske man ska fundera på hur ens beteende tolkas av andra. "Den där jävla idioten som inte släppte in mig" vs "den där jävla idioten som trängde sig förbi".
 
harry73
kashieda kashieda skrev:
Kan man bara inte förstå att den som tar sig friheter på andras bekostnad blir betraktad som en självisk skitstövel?
I viss mån får man nog acceptera att inte alla i trafiken förstår vad du gör och varför du gör som du gör. Och då finns det säkert de som tycker att du är en självisk skitstövel.
Jag kan ge några exempel (som faktiskt hände på riktigt):
- Ambulansen ber mig att följa efter till sjukhuset, när det blir lite tätare trafik sätter de på blåljus och jag försöker följa efter. Några medtrafikanter började signalera med helljus att jag var en självisk skitstövel
- En annan gång skulle jag möta upp ambulansen innan de skulle komma till sjukhuset, så att jag kunde följa med in direkt (då behövde jag först parkera bilen). Det fanns säkert några som tyckte jag var en skitstövel när jag passade på att köra om när de gick.
- En annan gång höll växellådan på att rasa ihop och jag försökte att komma till verkstan utan att växla för ofta, så ibland körde jag lite för fort och ibland lite för långsamt (beroende på maxhastigheten).
- Eller en gång i utlandet fick jag hjärnsläpp och trodde att det var det var 2 körfält i min riktning och jag körde om flertal bilar som väntade för trafikljuset innan jag upptäckte mitt fel (det kom mötande trafik)
- Ibland har jag bråttom till ett möte och försöker köra om lastbilen på en 2+1 väg precis innan vänsterkörfält upphör.

Listan kan göras hur långt som helst och i de snart 30 år jag kör bil har det säkert också förekommit att jag var en självisk skitstövel men det borde gälla för de flesta. Och då är det inte så mycket begärt att ha lite översyn när man tycker att någon är en självisk skitstövel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.