Vi gör olika val vid bilkörning! Någon går in högerfilen tidigt, några senare och några absolut i slutet. Det som händer att en del av dem som går in tidigt blir förbannade när andra kör om i vänsterfilen. Jag tycker bästa alternativet vore om fler hade varit kvar i vänsterfilen, eller gått över i vänsterfilen o fyllt upp den, så alla kommer fram lika fort. Själv kör jag till troligen andras irritation i vänsterfilen, lite lagom omkörning o väntar ut mot slutet och saxar mig in i den enda filen.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Trafikrytmen blir bäst om alla gör som du. Men eftersom många i högerfilen blir irriterade vågar inte alla ligga i vänsterfilen hela vägen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Magnus E K
Äh, läste rubriken och trodde det handlade om något sånt här:

copy /b "C:\mapp1\fil1.txt" + "C:\mapp2\fil.txt" output.txt
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 12 till
  • Laddar…
Du missade en kategori. Dessa som lägger sig i mitten för att förhindra omkörningar i vänsterfilen :mad:
 
  • Arg
Henrik.woll
  • Laddar…
Jag tillhör dem som tycker att man skall lägga sig i rätt fil så fort som möjligt. Alla ska ju ändå dit till slut och beroende på orsaken till stoppet så kan ju den andra filen vara bra att hålla öppen för utryckningsfordon, bärgare etc.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Du missade en kategori. Dessa som lägger sig i mitten för att förhindra omkörningar i vänsterfilen :mad:
Ja, de är fina. Speciellt på Norrortsleden österut......
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Brukar ju bli stop och köbildning där filerna går ihop när det är mycket trafik trots att trafiken sen flyter på ett par hundra meter senare.
Hade alla lagt sig i rätt fil i god tid hade vi sluppit kön och alla hade kommit fram snabbare.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Brukar ju bli stop och köbildning där filerna går ihop när det är mycket trafik trots att trafiken sen flyter på ett par hundra meter senare.
Hade alla lagt sig i rätt fil i god tid hade vi sluppit kön och alla hade kommit fram snabbare.

Hade funkat jättebra om alla bilar var självkörande och anpassade sig till vad som händer framför...

Nu är det människor som kör och eftersom människan inte har information längre fram än ögonen räcker så är flaskhallseffekten omöjlig att undvika.

Fyll båda filerna och blixtlås längst fram...
 
  • Gilla
Narren666 och 3 till
  • Laddar…
G
A ajn82 skrev:
Brukar ju bli stop och köbildning där filerna går ihop när det är mycket trafik trots att trafiken sen flyter på ett par hundra meter senare.
Hade alla lagt sig i rätt fil i god tid hade vi sluppit kön och alla hade kommit fram snabbare.
Hade inte alla legat i arslet på varandra, så hade man kunnat nyttja båda körfältet ända fram till det behövs gå ihop.
Nu ligger folk i arslet på bilen framför för att inte släppa in nån. Vilket gör att någon kommer behöva stanna helt, och göra kön längre och stillastående istället för att alla håller avstånd och kör blixtlåsprincipen.
 
Självklart ska båda filerna fyllas upp. Allt annat gör bara förfarandet långsammare samt förhindrar påfarter längre bak i kön osv. Att folk inte kan fatta detta är bara ett tecken på hur korkad gemene man är.
 
  • Gilla
Narren666 och 3 till
  • Laddar…
Beror väl på, rullar trafiken lägger jag mig tidigt i rätt fil. Är det en långsam kö är det bättre om båda filerna används för att undvika att kön bygger på onödigt långt bak. Tänker också att logiskt borde båda filerna gå lika snabbt om alla kör till slutet och går in
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane
A ajn82 skrev:
Brukar ju bli stop och köbildning där filerna går ihop när det är mycket trafik trots att trafiken sen flyter på ett par hundra meter senare.
Hade alla lagt sig i rätt fil i god tid hade vi sluppit kön och alla hade kommit fram snabbare.
Problemet med det sättet att tänka tycker jag blir uppenbar om man förstår att kön blir dubbelt så lång. Bilar som ska till en avfart långt före platsen där den ena filen försvinner måste då också stå i kö, helt i onödan.
Säg att två filer ger 300 meter kö, medan en fil ger 600 meter kö. Finns det då en avfart 400 meter före platsen där det går ihop så måste alla som ska ta av på den avfart en också stå i kö i det ena fallet, vilket gör att kön blir ännu längre. Vettigt?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns för många bilar och för lite vägar ...


Sen heter det körfält! :cool:
/surgubbe
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Om två körfält går samman för att sedan fortsätta åt samma håll tycker jag att man bör tillämpa blixtlås så långt fram som möjligt.

MEN om det är två filer som snart ska gå åt olika håll och det ena hållet är mer trafikerat (exempelvis innan tingsdagstunneln i GBG) så tycker jag att man ska lägga sig i rätt fil så snart man kan.

Från båda hållen vid denna tunnel går ena filen en annan väg. Norrut är det oftast kö in i tunneln men flytter på mot e20. Så kör folk förbi i e20 filen för att sen tränga sig in i tunneln filen i sista stund. Det kan väl ingen påstå att det inte är att tränga sig?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.