M
S SiggeEklund skrev:
Se bara till att gruppen från centralen är en riktig trefasgrupp och inte byglade från samma fas, eftersom dom har en gemensam nolla och jord. Och att gruppen såklart täcks av jordfelsbrytaren.

Mvh
Det är tre proppar på olika horisontella rader (porslinssäkringar) som matar, men ska så klart kontrollmäta först.

Men bifogad bild blir ju egentligen den renaste,snyggaste och till och med den mest ekonomiska lösningen väl?

Finns det några tekniska baksidor med att klippa av stickpropparna?

När man klipper sådana här kablar så finns det ibland något som liknar en biledare, i alla fall på de som används till datorer. Bör dessa anslutas till PE i så fall på samma sätt som man gör vid fast installation?
Kanske inte brukar finnas på TM/TT.
 
  • Handritad skiss av elinstallation med märkta ledningar och anslutningar för L1, L2, L3, N och PE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
Du måste ju inte ha en arbetsbrytare till TT OCH TM. Du kan lika gärna sätta en dosa över apparatdosan och fastansluta maskinerna direkt.
Det du måste veta är att du har rätt avsäkring, kontinuitet i PE och att anslutningskablaget är dragavlastat från dosan.
Och så klart att det är en ren trefasgrupp som tidigare sagt om du ska kunna använda samma nolla å jord.
Om jag hade gjort det så hade jag nog splittat upp det med varsin arbetsbrytare till varsin maskin.
Biledaren ansluts i närmaste jordpunkt, finns flera trådar om just billedaren.
 
  • Gilla
SiggeEklund
  • Laddar…
5
Sen är ju en jordfelsbrytare att rekommendera även om det är en gammal installation, torrt utrymme och fast anslutna maskiner.
 
M
5 AlmostDwarf skrev:
Du måste ju inte ha en arbetsbrytare till TT OCH TM. Du kan lika gärna sätta en dosa över apparatdosan och fastansluta maskinerna direkt.
Det du måste veta är att du har rätt avsäkring, kontinuitet i PE och att anslutningskablaget är dragavlastat från dosan.
Och så klart att det är en ren trefasgrupp som tidigare sagt om du ska kunna använda samma nolla å jord.
Om jag hade gjort det så hade jag nog splittat upp det med varsin arbetsbrytare till varsin maskin.
Biledaren ansluts i närmaste jordpunkt, finns flera trådar om just billedaren.
Nja, är det inte praxis att ha arbetsbrytare när man ansluter maskinerna som fast installation? Arbetsbrytaren sitter redan där, så det är rent estetiskt som jag tycker att det ser bättre ut att låta den vara kvar.

Avsäkringen är 10A så det skall inte vara några problem.

Kan man acceptera en mätning mellan fas och PE som en kontinuitetsmätning? Har inte sett att det finns en separat PE-matning i elbolagets skåp, bara 3-fas + N, vilket tyder på att det är ett PEN-system?
 
M
5 AlmostDwarf skrev:
Sen är ju en jordfelsbrytare att rekommendera även om det är en gammal installation, torrt utrymme och fast anslutna maskiner.
Japp - det kommer, måste spara lite kosing först bara :(
 
5
M Marcussjogren skrev:
Nja, är det inte praxis att ha arbetsbrytare när man ansluter maskinerna som fast installation? Arbetsbrytaren sitter redan där, så det är rent estetiskt som jag tycker att det ser bättre ut att låta den vara kvar.


Avsäkringen är 10A så det skall inte vara några problem.

Kan man acceptera en mätning mellan fas och PE som en kontinuitetsmätning? Har inte sett att det finns en separat PE-matning i elbolagets skåp, bara 3-fas + N, vilket tyder på att det är ett PEN-system?
Kontinuitetsmätningen talar om att du har kontinuitet dvs att jord ledaren är hel, hela vägen till centralen och vidare ut till transfomatorn.
Använd ex en spänningsprovare med kontinuitetsfunktion/summer och mät helst mot PE-plint i central eller ett uttag du vet har jord. Mät även mot ett vattenrör exempelvis till vattenkranen, vattenanslutningen till tvättmaskinen.
Det är en PENledare (tn-c) du har till din central i sådana fall.
 
5
Dra in TT och TM arbetsbrytare annars om det går, möjlighet att lägga in båda i varsin genomföring med dragavlastning och att du kan ansluta två nollor till nollplinten samt på jordplint
Annars får du dra ner till en dosa med genomföringar och dragavlastningar. Och mät innan och gör en ockulär översyn så att du är säker på att jord är jord, nolla och tre faser.
 
5
Som du var inne på från början..
Eller så (nu kommer det tråkiga svaret) ringer en elektriker som installerar allt inkl jordfelsbrytare, så kommer det blir säkert och etiskt snyggt ;):)
 
Så här ser det ut hos mig, original arbetsbrytare från 1961. Våtrumstapet från troligen 1976 :oops:

En röd arbetsbrytare från 1961 och vit vägguttag på vägg med blommig våtrumstapet från 1970-talet, kablar utan klammer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har alltid saknats ett par klammer på kablen.
Uttagen har var sin fas, 3:e fasen används ej.
 
Redigerat:
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
5
L Leif i Skåne skrev:
Så här ser det ut hos mig, original arbetsbrytare från 1961. Våtrumstapet från troligen 1976 :oops:

[bild]
Det har alltid saknats ett par klammer på kablen.
Uttagen har var sin fas, 3:e fasen används ej.
Den röda färgen på brytare gör sig bra mot tapeten :D;)
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
M
L Leif i Skåne skrev:
Så här ser det ut hos mig, original arbetsbrytare från 1961. Våtrumstapet från troligen 1976 :oops:

[bild]
Det har alltid saknats ett par klammer på kablen.
Uttagen har var sin fas, 3:e fasen används ej.
Det där är helt klockers Leif frågan är bara om det är tillåtet att göra så idag?

Klart man KAN sätta de kloss an och gå med enskilda ledare i mellan, men det känns lite som en bonnalösning? :)
 
M
5 AlmostDwarf skrev:
Kontinuitetsmätningen talar om att du har kontinuitet dvs att jord ledaren är hel, hela vägen till centralen och vidare ut till transfomatorn.
Använd ex en spänningsprovare med kontinuitetsfunktion/summer och mät helst mot PE-plint i central eller ett uttag du vet har jord. Mät även mot ett vattenrör exempelvis till vattenkranen, vattenanslutningen till tvättmaskinen.
Det är en PENledare (tn-c) du har till din central i sådana fall.
Ja exakt, det svåra är just att hitta en bra referenspunkt. Centralen låter jag helst vara, annars hade ju en tråd direkt från den vart det bästa.
Men om man mäter mot ett närliggande uttag och ett vattenrör så borde man kunna tycka att det är nästan ok?
 
M
5 AlmostDwarf skrev:
Som du var inne på från början..
Eller så (nu kommer det tråkiga svaret) ringer en elektriker som installerar allt inkl jordfelsbrytare, så kommer det blir säkert och etiskt snyggt ;):)
Ja jag vet - men det är ekonomiskt omöjligt just nu.
Två uttag skulle kosta runt 2000:- att få installerat, vilket även det är så man grinar. Men där har ingen hittills velat komma ut.
JFB och eluttag hamnar på 6-10kkr beroende på hur smärtfritt det går.

Grundproblemet är att L2 är ofördelaktigt belastad så när TM eller framförallt TT drar 10A på vintern så poppar L2.
Därför behöver jag få flyttat dessa.

Alternativen är att inte tvätta på vintern, sälja bilen för att ha råd med elektriker som gör flera förbättringar, eller att börja omfördela lasten så gott det går med så rimliga medel som finns.

Elektriker ska med tiden få se över stora delar av centralen egentligen och då även sätta in jordfelsbrytare.
 
M
En elektriker ville gärna komma, men han sa att det var omöjligt att använda samma nolla för flera separata faser och enda sättet att lösa mitt problem på var att säkra upp i matarskåpet, så honom ville jag inte riktigt ha hit.
 
5
M Marcussjogren skrev:
Ja exakt, det svåra är just att hitta en bra referenspunkt. Centralen låter jag helst vara, annars hade ju en tråd direkt från den vart det bästa.
Men om man mäter mot ett närliggande uttag och ett vattenrör så borde man kunna tycka att det är nästan ok?
Det är jorden i uttaget du ska koppla dina maskiner i du ska mäta
Och när du har installerat dem så mäter du mot höljet på dem så att du verifierar att de är jordade
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.