Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Krånglar du inte till det alldeles förfärligt nu Nerre, och alldeles i onödan. En tvåpolig dvärg vet alla vad det är, kanske även ett tvåpoligt överströmsskydd. Men vad skulle hända om ELKO började kräva en flerpolig frånskiljare. Kan du föreställa dig vilka diskussioner det skulle skapa kring hur det ska tolkas och utföras?
Du menar att behöriga elektriker inte kan skilja på dessa dvärgbrytare och säkerhetsbrytare? För det är ju behörighetskrävande att installera ett sånt uttag.
 
5
N Nerre skrev:
Du menar att behöriga elektriker inte kan skilja på dessa dvärgbrytare och säkerhetsbrytare? För det är ju behörighetskrävande att installera ett sånt uttag.
Dock inte att byta...
 
N Nerre skrev:
Du menar att behöriga elektriker inte kan skilja på dessa dvärgbrytare och säkerhetsbrytare? För det är ju behörighetskrävande att installera ett sånt uttag.
Nej, jag tycker att du krånglar till det när det finns en enkel lösning som fungerar oberoende av vem som meckar med uttaget.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Den lösningen fungerar bara om dvärgbrytaren är godkänd som frånskiljare, men det är inte alla dvärgbrytare som är det. Och det är ännu ett argument för att tillverkarens instruktion är ogenomtänkt. De har inte specificerat att dvärgbrytaren måste vara godkänd som frånskiljare.

Och har man en diazed-central och det redan finns en befintlig arbets/säkerhetsbrytare så är det ju absolut inte enklare att behöva bygga ut centralen med en extra kapsling för en 3-polig dvärgbrytare enbart för detta uttag. Det enklaste där är att tydligt märka upp att uttaget matas av flera faser och görs spänningslöst med arbetsbrytaren. Det blir ju i alla fall säkrare än 3-fasuttaget till spisen (som också är avsäkrat med enpoliga diazed-säkringar men faktiskt saknar arbetsbrytare).
 
5
N Nerre skrev:
Den lösningen fungerar bara om dvärgbrytaren är godkänd som frånskiljare, men det är inte alla dvärgbrytare som är det. Och det är ännu ett argument för att tillverkarens instruktion är ogenomtänkt. De har inte specificerat att dvärgbrytaren måste vara godkänd som frånskiljare.

Och har man en diazed-central och det redan finns en befintlig arbets/säkerhetsbrytare så är det ju absolut inte enklare att behöva bygga ut centralen med en extra kapsling för en 3-polig dvärgbrytare enbart för detta uttag. Det enklaste där är att tydligt märka upp att uttaget matas av flera faser och görs spänningslöst med arbetsbrytaren. Det blir ju i alla fall säkrare än 3-fasuttaget till spisen (som också är avsäkrat med enpoliga diazed-säkringar men faktiskt saknar arbetsbrytare).
Har du ej en säker frånskiljning så får man frånskilja innan.
Svårare än så är det inte.
Detta kan göras genom att plocka ur säkringar eller bryta på huvudbrytaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
5
Hur det än är med det där uttaget så skall uttaget förbigås med en tvåpolig dvärgbrytare. Om du sedan vill ha en arbetsbrytare efter är ju helt upp till Dig.
Jag säger som Bo, sluta att krångla till saker.
 
Enligt tillverkarens instruktion ja. Och jag menar att den är inkonsekvent.

Varför krävs det inte 3-polig dvärgbrytare för alla 3-fas spisuttag? Dessa får ju uppenbarligen matas från diazed-central? Även spisar som är fast anslutna till dosa får normalt matas utan 3-poligt överströmsskydd.
 
N Nerre skrev:
Enligt tillverkarens instruktion ja. Och jag menar att den är inkonsekvent.

Varför krävs det inte 3-polig dvärgbrytare för alla 3-fas spisuttag? Dessa får ju uppenbarligen matas från diazed-central? Även spisar som är fast anslutna till dosa får normalt matas utan 3-poligt överströmsskydd.
En 3-fas spis är väl kopplad internt så att vissa plattor går till en fas, andra till den andra fasen osv?? Så i praktiken är spisuttaget bara en massa 1-fas uttag, så har jag fattat spisar.
 
Spisplattor matas oftast av 3-fas (så de går på 400V). Detta eftersom man då får ut högre effekt från samma ström. Många äldre spisuttag har inte ens nollan framdragen, vilket ger problem om man byter till en modern spis som har vissa interna delar går på 230 V.
 
N Nerre skrev:
Den lösningen fungerar bara om dvärgbrytaren är godkänd som frånskiljare
Frånskiljningsegenskaper har alla dvärgar sedan 1990-talet någon gång då IEC 60898 kom. Men visst, ELKO kunder ha nämnt det i alla fall.
N Nerre skrev:
Varför krävs det inte 3-polig dvärgbrytare för alla 3-fas spisuttag?
Gammal vana. Alla vet att spisar drivs av flera faser. Men ELKO's tvåfasiga uttag är en nymodighet, man kan ännu inte begära att alla ska vara medvetna om de kan vara matade med två faser.
N Nerre skrev:
Och har man en diazed-central och det redan finns en befintlig arbets/säkerhetsbrytare så är det ju absolut inte enklare att behöva bygga ut centralen med en extra kapsling för en 3-polig dvärgbrytare enbart för detta uttag.
Jag ser det inte som en likvärdig lösning, som jag nämnt tidigare i tråden, minst en gång.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frånskiljningsegenskaper har alla dvärgar sedan 1990-talet någon gång då IEC 60898 kom. Men visst, ELKO kunder ha nämnt det i alla fall.

Gammal vana. Alla vet att spisar drivs av flera faser. Men ELKO's tvåfasiga uttag är en nymodighet, man kan ännu inte begära att alla ska vara medvetna om de kan vara matade med två faser.

Jag ser det inte som en likvärdig lösning, som jag nämnt tidigare i tråden, minst en gång.
Sen går ju utvecklingen framåt och tex normcentraler blir bara fler och fler då gamla gängsäkringscentraler byts ut.
Vid villainstallationer är det uteslutande normcentraler som sätts upp.
Så att apparater och standarder tillverkas/sätts efter nya standarder är inget som är konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.