Nu är jag inte expert på någe av detta. men försök att läsa vad som skriv, isället för at se blint på vad ni själv har skrivit.

Som jag fatar det så blir de en del värmeförluster i betång golver, vilket givet vis inte är bra.
Men om källar väggen är oisolerad på det sätt som det verkar här (där övre halvan som har direktkontakt med utomhus luften helt saknar isolering)
Då är värme förlusten så stor här att det som försvinner ner i marken vial betång plattan är en piss i havet i jämförelse med alla den energi som flyr ut genom väggen.

Så varför hänga upp sig på golvet?
 
CarMan skrev:
Nu är jag inte expert på någe av detta. men försök att läsa vad som skriv, isället för at se blint på vad ni själv har skrivit.

Som jag fatar det så blir de en del värmeförluster i betång golver, vilket givet vis inte är bra.
Men om källar väggen är oisolerad på det sätt som det verkar här (där övre halvan som har direktkontakt med utomhus luften helt saknar isolering)
Då är värme förlusten så stor här att det som försvinner ner i marken vial betång plattan är en piss i havet i jämförelse med alla den energi som flyr ut genom väggen.

Så varför hänga upp sig på golvet?
d^_^b helt rätt
 
legul skrev:
Men har man fjärrvärme brukar den vara avstängd på sommaren, så är det i vårt radhus.
Hur värmer dom upp golvet då ? Blir nog ganska rått.
Om man har egen fjv-växlare (de flesta har nog det) så är det en enkel inställning på styrelektroniken, en switch on/off, för att kopplar bort sommaravstängningen av radiatorcirkpumpen.
 
CarMan skrev:
Nu är jag inte expert på någe av detta. men försök att läsa vad som skriv, isället för at se blint på vad ni själv har skrivit.

Som jag fatar det så blir de en del värmeförluster i betång golver, vilket givet vis inte är bra.
Men om källar väggen är oisolerad på det sätt som det verkar här (där övre halvan som har direktkontakt med utomhus luften helt saknar isolering)
Då är värme förlusten så stor här att det som försvinner ner i marken vial betång plattan är en piss i havet i jämförelse med alla den energi som flyr ut genom väggen.

Så varför hänga upp sig på golvet?
Exemplet med väggarna hade varit mer relevant om golvvärmen hade suttit på väggen så förlusterna hade uppkommit genom den varma väggen, nu är isoleringen sämre men inte jämförbart med ett oisolerat golv ligger under mark.
Sen är risken för fuktvandring ett större hot än den ökade värmekostnaden imho.
 
Jag tycker det känns som att många här resonerar utifrån "konventionell visdom" och vad man hört. Vissa saker är inte alltid så farliga som de kan låta.

Vi har: Hus med källare, byggt 1927 och tillbyggt 1981. Ingen isolering under källargolvet (inte ens det tiilbyggda av ritningarna att döma, bara ett par dm kross). Vattenburen golvvärme i nästan hela källaren, c:a 70 kvm. Marken består av löslera, alltså i stort sätt sämsta tänkbara med tanke på isolering, kapillärsugning o s v, och grundvattennivån är 1 m d v s strax under källargolvet. Dräneringen ligger dessutom för grunt, i nivå med källargolvets ovansida, p g a de kommunala ledningarna inte ligger så djupt heller.

Det borde väl vara ett katastrofscenario? Visst måste vi ha astronomiska uppvärmningskostnader och enorma fuktproblem? Men innan vi skaffade värmepump, då huset värmdes av två gamla elpannor (för gamla ägaren ville kunna köra källaren separat) drog det 34 000 kWh/år inkl hushållsel. Det är mycket, ja, men inte anmärkningsvärt mycket med tanke på att det är över 210 kvm uppvärmd yta varav större delen är från 1920-talet och bara rätt klantigt och ojämnt tilläggsisolerat med en massa köldbryggor och tjyvdrag.

Visst får vi omvänd fuktvandring när vi har värmen avstängd på sommarhalvåret, man märker att tvätten torkar långsammare, men inte börjar saker mögla för det. Exempelvis, p g a renovering annorstädes i huset har vi haft en massa böcker travade direkt på källargolvet i ett hörn i fem år nu och inte ens de som ligger underst har börjat mögla.

Självklart är det inte optimalt, men det funkar inte så illa att jag kommer att börja bila upp golvet. Varje höst drar vi säkert en hel del extra energi på att bygga upp den där "värmekudden" i marken under källargolvet men annars är nog inte förlusterna så enorma. Håller med CarMan och Largab om att en hög oisolerad sockel är ett värre problem. Jodå, en sån har vi också. På ett ställe, i tvättstugan, hade förra ägaren reglat upp på insidan för att kunna dra ledningar bakom bänk och väggskåp. I den spalten var det -11 strax innan jul, då vi hade haft omkring -15 ute i ett par veckor. Självklart kommer det in mycket mer kyla genom sådana väggar det någonsin gör genom ett golv - oavsett var man har sin uppvärmning.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Va! Finns det? Det vill jag också ha i så fall.
Härligt med 28 grader i poolen året om! :)

//KoW
Ja det är det några som har, dessutom vattnar några gräsmattan med varmvatten nu på våren så att den blir grön och fin på rekord tid :D
 
Att ta fast fjärrvärme tjuvar och samtidigt se till att TV4 tar ansvar och bygger korrekt...för det kan väl inte anses korrekt att lägga ett sovrum under jord utan isolering och dränering och bara ösa på med fjärrvärme?

Att det blir fukttransport när värmen stängs av på sommaren kan ju åtgärdas med bättre ventilation om man inte lägger mattor på golvet eller trägolv men TV4 får ett extra program där dom själva får agera fuskare...
Kanske därför dom gjorde det...1 tjänade pengar tid på att slarva..2. Tjänar pengar på ett extra program
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.