Är det någon mer än jag som höll på att tappa ut ögonen igår när ni tittade på TV4:as Bygglov? (21/3-2011).

De klamrade fast vattenburen golvvärme direkt mot källargolvet, alltså en helt oisolerad källarplatta, och göt sen över med flytspackel. Snacka om byggfusk!!! Se filmen här (tom 29/3): http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/bygglov?title=bygglov_del_9&videoid=1480955 (spola fram och titta på avsnittet 10:30 - 11:30) Citat "I det här fallet använder vi vattenburen golvvärme av ekonomiska skäl, eller rent praktiska, vi har fjärrvärme..."

Visst jag vet att det inte är ovanligt att folk mot bättre vetande gör så här, men man gör inte så i ett (seriöst?) byggprogram!

Detta leder till:

1) Dubbelt så hög värmeförbrukning i rummet, uppskattningsvis
2) Stor risk för fuktproblem när värmesystemet stänger av värmen på sommaren

Sen är det synnerligen tveksamt att ha ett rått betonggolv i ett bostadutrymme, dvs i direktkontakt med trä och ev. textilier, oavsett om golvet är uppvärmt eller inte. Det finns inga källarhus av den åldern huset hade (ca 60-tal) som lämpar sig för inredning utan att man först dränerar om utvändigt och sedan lyfter upp övergolvet ovanpå det blöta betonggolvet, dvs utan fysisk kontakt med övergolvets organiska material. Punkt.

Det är min fasta åsikt iaf.
 
  • Golvvärmeslang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeslangar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspackling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flytspackling2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att det inte ligger isolering under plattan då. Sa dom det i programmet
 
Det är skillnad på fusk bygge & att välja att ta en högre värmekostnad, mot det mer jobb det är att bila bort platan o gjuta en ny efter det att man isolerat.
Just detta hus hade väldigt lågt till tak i källaren så att höja golvet var ju otänkbart.
 
Har dom dom fjärrvärme med fast kostnad så spelar det ju ingen roll.....
 
Jerk: Det fanns inte isolering under bertong då (ca 60-talet).

Detta gäller inte enbart ekonomi, utan även fuktproblemet.
 
Jag reagerade också på detta.
 
Enk Projektet skrev:
...fjärrvärme med fast kostnad...
Va! Finns det? Det vill jag också ha i så fall.
Härligt med 28 grader i poolen året om! :)

//KoW
 
PumpTompa skrev:
Jerk: Det fanns inte isolering under bertong då (ca 60-talet).

Detta gäller inte enbart ekonomi, utan även fuktproblemet.
Jag vet att dom inte hade det på den tiden men tänkte att dom kanske hade gjort nytt golv för några år sedan.
 
Jag reagerade också på det, och dessutom på den synliga fukten på väggarnas puts. Visserligen putsade man om väggarna, men familjen kan nog se fram emot både högre uppvärmningskostnader och fuktiga sovrumsväggar i framtiden...
 
Sannolikhet för det finns det ju naturligtvis...

Men betongen i filmen ser gammal ut och att göra ett så stort arbete i ett utrymme som inte använts som bostadsutrymme, frun var ju rädd för spindlarna där nere, nej det låter helt otroligt.

Men visst en mikroskopisk sannolikhet finns det ju att någon bilat bort golvet, lagt in isolering, gjutit över UTAN att höja takhöjden från de 2,05m som de hade. Och dessutom lämnat en nivåskillnad mitt i rummet.

MythBuster-mässigt skulle jag säga att det är PLAUSIBLE att de inte gjort det ;-)
 
Det är inte alls säkert att det blir dubbla energiförbrukningen. Eller, det kommer troligvis aldrig kunna bli dubbla förbrukningen. Det är inte mycket värmeläckage ner genom ett källargolv. Dels isolerar betongplattan, men även grus, singel och jord isolerar skapligt. Skillnadstemperaturen mellan golvytan och 0.5 meter ner under plattan är inte jättestor och det är den tempen som generar värmeläckage. Enkelt räkneexempel (mätt hemma på golv med/utan golvvärme, +6 är gissad temp, oisolerad platta hus m källare byggt 71).
Utan golvvärme +19 grader på golvet, +6 en bit ner delta=13
Med golvvärme +23 grader på golvet, +6 en bit ner delta =17
I detta fall 30% högre värmflöde genom golvet. Men värmeförlusten genom golvet är mycket mindre än det som går genom övre halvan av väggarna där yttertempen kan bli -10- -30 grader på vintern och där brukar det bara vara 25 cm betongvägg som isolering. Så totalt sätt ökar kanske värmeförbukningen några få % utan isolering under (källar) plattan och den ökade kostnaden är troligtvis liten mot att bila, bära, isolera och gjuta nytt golv. Dett resonemang funkar bara för källargolv, ej platta på mark för där har man mycket större kyleffekt från luft/markyta vilket helt saknas för ett källargolv.
Avseende fuktproblem så fattar jag inte det heller. På vintern hjälper tillskotttsvärmen till att torka ev fukt i golvet. Men om man stänger av värmen på sommaren så sker kanske en viss återfuktning men att den skulle vara värre än att aldrig värma golvet ??!! I källare ska ju allt vara oorganiskt mot väggar och golv, så var finns då ett ev fuktproblem ??
Ett källargolv ska dessutom inte vara "blött" isåfall ska den utvändiga dräneringen göras om. Med bra dränering och golvvärme så kommer golvet vara torrt året om.
Ang fjärrvärme: Här i Linköping kan vi teckna "poolavtal" på fjärrvärmen. Från 1/4 - 31/10 kostar värmen då 1500:- i extra fast kostnad (för hela perioden, + ord 600:/månad) samt 8.75 öre / kWh. De som har pool brukar vara nöjda, inga problem att hålla 30gr om man vill. På den varma delen av året är värmen en bi-produkt som behöver kylas bort iallafall (för att generera fjärrkyla och EL) så även leverantören tjänar på detta !!
 
Om ni kollar på programmet och att jag nu minns rätt så var den delen man installerade golvvärme på uppbyggd ca 15-20cm. Det finns som en upphöjd avsats just där.
Och killen i huset var ju dessutom byggare och platschef på byggen så han bör nog ha koll på vad som görs.
 
largab: Ditt resonemang stämmer inte, med golvvärme värmer du upp ett mycket större djup i marken (marken och betongen leder värme bra) över grundvattentemperaturer (ca 6°C i Mellansverige), det kan jämföras med att ha en källare med mycket högre takhöjd (vilket oxå skulle göra att värmeanvändningen ökade), alltså kylande volymen i marken ökar.

Hur klara du en källare från -71 med golvtemperatur på 23°C? 19°C golvtemperatur låter väl högt på oisolerad golv.

Vad gäller fukt, så har jag lyssnat på besiktningsmäns åsikter om golvvärme i källare. Jag får inte riktigt ihop resonemanget själv, men utgår ifrån att de kan sin sak rent praktiskt.
 
Det har ingen som helst betydelse hur djupt man värmer. Det är skillnadstempen mellan golv och någon nivå under som helt begränsar värmetransporten (*). Ang temperaturerna så har jag radiatorer som värmer. Golvvärme har jag bara på en liten toa ännu i källaren. 23grader känns behagligt för fötterna (kan även tänka mig 24 men över det är för varmt). 19 grader mäter jag i "hobbyrummet", radiatorvärmt till 20-21 grader. Min platta är helt torr, troligtvis funkar dränering fortfarande mkt bra trots 40 år gammalt. Att värma en källare är enkelt då det inte kräver mycket värmetillskott alls, bara en bråkdel av vad en övervåning kostar att värma.
(*) om marken värms upp under källargolvet så minskar det skillnadstemperaturen och därmed värmetransport/förlust.
Jo jag vet att besiktningsmän pratar om fuktvandring, att det blir fuktigare runtikring, och att de påstår att det är jätteproblem etc. Men de ska leva på sitt jobb. Fukt i källare är bra att lyfta som ett stort problem, då håller de sig själva med jobb. Men om det mot förmodan (vet ej hur det skulle kunna uppkomma fysikaliskt) så är det inget problem så länge den fukten ventileras bort (dvs inte stängas in bakom gips ets).
 
largab: Tänk om! Vid komfortvärme på golvet stämmer (möjligen) ditt resonemang, men om golvvärmen ska vara enda värmekälla i ett rum så påverkar temperaturökningen i marken värmeekonomin brutalt. Det är ju inte så att du kan påverka grundvattentemperaturen med ett litet hus, och på så vis (på något mystiskt vis) trolla ned värmetransporten...

Värme du upp större volym mark/berg så ökar värmeanvändningen. Brutalt.

Jag har bott i två källarhus med oisolerad källare, inget av dem var torrt i källaren. Visst är betongen rå, så SER det torrt ut, men det är inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.