skyfox skrev:
hur mycket kunnde ni få ut varje år ??

kan förstå att det blir lite tufft med att skippa jämkningen på 3,6 mille  weeee vilken månads kostnad har ni ??

Vi kunde få ut runt 30 000 sek varje år om inte ännu mer ibland.
Månadskostnaden kommer att hamna på ..ca 14 000 sek , ink amortering + drift för oss .
Detta är inte helt säkra siffror än då vi inte lagt om kreditivet till det riktiga lånet än ..men snart så.
Utan att jämka så hamnar vi på ca 17-18000:- , så jämkning kan vara bra för oss ;D .
 
Princess skrev:
Vi kunde få ut runt 30 000 sek varje år om inte ännu mer ibland.
Månadskostnaden kommer att hamna på ..ca 14 000 sek , ink amortering + drift för oss .
Detta är inte helt säkra siffror än då vi inte lagt om kreditivet till det riktiga lånet än ..men snart så.
Utan att jämka så hamnar vi på ca 17-18000:- , så jämkning kan vara bra för oss ;D .

14000 går ju
men 17 - 18000 då hade båda våra löner varit väck ) nästan iaf

/matte
 
Sorry Jarppan -
Nu har vi spårat ur din tråd lite grann :surprised:

//Princess
 
Princess skrev:
Sorry Jarppan -
Nu har vi spårat ur din tråd lite grann  :surprised:

//Princess
Ingen fara för min del ;)
 
hej

hitta detta på www.ko.se

Ekonomisk kalkyl

Säljaren är skyldig att ge dig en individuellt anpassad kalkyl för produktion, finansiering och boendekostnad. Undantag är om det enbart handlar om arbete eller material för en sidobyggnad eller en viss del av en byggnad, till exempel garage eller källare.
Kalkylen ska vara skriftlig och det ska finnas en läshjälp till den. Är det svårt att uppskatta ett slutpris ska du ändå få besked om till exempel timkostnad och ungefärlig tidsåtgång.
Om du fått ett ungefärligt totalpris får slutkostnaden normalt inte överskridas med mer än 15 procent.
 
skyfox skrev:
hej

hitta detta på www.ko.se

Ekonomisk kalkyl

Säljaren är skyldig att ge dig en individuellt anpassad kalkyl för produktion, finansiering och boendekostnad. Undantag är om det enbart handlar om arbete eller material för en sidobyggnad eller en viss del av en byggnad, till exempel garage eller källare.
Kalkylen ska vara skriftlig och det ska finnas en läshjälp till den. Är det svårt att uppskatta ett slutpris ska du ändå få besked om till exempel timkostnad och ungefärlig tidsåtgång.
Om du fått ett ungefärligt totalpris får slutkostnaden normalt inte överskridas med mer än 15 procent.
Helt rätt Skyfox
Vi får se vad Eksjöhus har att komma med, dom har haft semester under helgerna, kommer tillbaka på måndag.

Mvh Jarppan
 
Puh! 160 inlägg senare och ca 30 min för att läsa en tråd. Måste nog vara rekord. Marlene kanske skall stänga tråden nu?

Det låter som om båda sidor har rätt här. Starta gärna en ny tråd där du efter några månader berättar hur det gick med alla rättsliga processer, om det nu blir något.

Har aldrig själv insett vitsen med att göra en massmedial prövning innan den ev. rättsliga. Som de säger i USA, "anything you say, can and will be used of against you in the court of law".

Tack för ordet!
 
skyfox skrev:
hej

hitta detta på www.ko.se

Ekonomisk kalkyl

Säljaren är skyldig att ge dig en individuellt anpassad kalkyl för produktion, finansiering och boendekostnad. Undantag är om det enbart handlar om arbete eller material för en sidobyggnad eller en viss del av en byggnad, till exempel garage eller källare.
Kalkylen ska vara skriftlig och det ska finnas en läshjälp till den. Är det svårt att uppskatta ett slutpris ska du ändå få besked om till exempel timkostnad och ungefärlig tidsåtgång.
Om du fått ett ungefärligt totalpris får slutkostnaden normalt inte överskridas med mer än 15 procent.

Jag undrar om det där är tillämpbart (rent juridiskt) på något annat än totalentreprenad. Köper man hus på delad entreprenad så tycker jag det känns orimligt att en hussäljare ska ta ansvar för det som kunden köper från andra företag. Det är ju som att låta kassörskan på ICA ta ansvar för att Vivo har höjt priset på köttfärsen.
 
General Failure skrev:
Jag undrar om det där är tillämpbart (rent juridiskt) på något annat än totalentreprenad. Köper man hus på delad entreprenad så tycker jag det känns orimligt att en hussäljare ska ta ansvar för det som kunden köper från andra företag. Det är ju som att låta kassörskan på ICA ta ansvar för att Vivo har höjt priset på köttfärsen.
Jag tror att det kan vara till hjälp vid en eventuell rättegång
men som du säger så kan det vara svårt att tillämpa det rent juridiskt

/matte
 
skyfox skrev:
Jag tror att det kan vara till hjälp vid en eventuell rättegång
men som du säger så kan det vara svårt att tillämpa det rent juridiskt

/matte
Ni kommer väl ihåg vad juristen sa i Plus?
Juristen - Om husleverantören rekommenderar entrepenören så är dom mer ansvariga än byggherren.

Så var fallet för våran del.
 
Jarppan skrev:
Ni kommer väl ihåg vad juristen sa i Plus?
Juristen - Om husleverantören rekommenderar entrepenören så är dom mer ansvariga än byggherren.

Så var fallet för våran del.

Det är lite svårt att komma ihåg ord för ord vad som sades i programmet... Visst kan husföretaget ha ett visst moraliskt ansvar när de rekommenderar en entreprenör men jag undrar om det finns något juridiskt ansvar. Hur som helst så kan väl det ansvaret bara gälla huruvida entreprenören är bra eller dålig och inte gälla oförutsedda kostnadsökningar eller extrakostnader för tillval.

Det är de avtal som man ingår som reglerar ansvaret. Finns det inget avtal mellan husföretaget eller entreprenören så måste det vara svårt att kräva att det ena företaget ska ta ansvar för det andra.

Jag är lite nyfiken på var det som juristen sa kommer ifrån. Om det verkligen stämmer så måste det ju stå i någon lagparagraf. Går man till tinget så räcker det ju inte med att referera till vad en jurist sa på TV...
 
Jarppan, nu har jag tittat på programmet PLUS igen och där säger Sverker att ert hus från början skulle kosta 2 013 000 kr.

Sedan tittade jag på er hemsida och där skrev du för länge sedan:
"Huset är ett Eksjöhus* av modell lyckan* från Eksjöhus Egnahem-serien. Vi valde till hörnbadkar*, skjutdörr mellan kök & Allrum*, ryggåstak*, centraldammsugare, ek-kök*, murspis*, pool*, och lite mer exlusiva vitvaror.  
Totalpris Inkl allt tomt, m.m 2.400.000 Kr"

http://www.pochb.com/hagalund/html/huset.htm

Jag förstår inte ert resonemang, det lät som om ni visste om att huset skulle kosta närmare 2,5 MSEK redan i ett tidigt skede? Det är ju inget direkt billigt lull-lull ni valt till?!
Pålningshistorien är ytterst beklaglig men den visste ju varken ni, Eksjöhus eller entreprenören om. Möjligtvis hade en geoteknisk undersökning på ert initiativ gett indikation om dålig mark att bygga på?
 
Calle Anka skrev:
Jarppan, nu har jag tittat på programmet PLUS igen och där säger Sverker att ert hus från början skulle kosta 2 013 000 kr.

Sedan tittade jag på er hemsida och där skrev du för länge sedan:
"Huset är ett Eksjöhus* av modell lyckan* från Eksjöhus Egnahem-serien. Vi valde till hörnbadkar*, skjutdörr mellan kök & Allrum*, ryggåstak*, centraldammsugare, ek-kök*, murspis*, pool*, och lite mer exlusiva vitvaror.  
Totalpris Inkl allt tomt, m.m 2.400.000 Kr"

[länk]

Jag förstår inte ert resonemang, det lät som om ni visste om att huset skulle kosta närmare 2,5 MSEK redan i ett tidigt skede? Det är ju inget direkt billigt lull-lull ni valt till?!
Pålningshistorien är ytterst beklaglig men den visste ju varken ni, Eksjöhus eller entreprenören om. Möjligtvis hade en geoteknisk undersökning på ert initiativ gett indikation om dålig mark att bygga på?
Du har inte följt med på hela resan ser jag, Det har stått mycket mer på den sidan som var med i den enda kalkylen som vi fick. Jag har varit tvungen att ta bort garage mm från den sidan och blivit tvungen att uppdatera siffrorna vart efter. Pålningen visste vi om innan vi satte spaden i backen efter geotekniskt.
Tillvalen har vi vetat från avropet men dom har inte varit med i kalkylen, vilket har stått ett antal gånger i denna tråd.

Jag tror att du har läst alla svängar i denna tråd som du skriver men inte förstått.
 
Som jag skrev ovan har jag läst över 160 inlägg, det är segt när trådar blir så här långa.

Oavsett om jag förstått eller inte så ser jag i alla fall inte ett uns självkritik hos er. Allt är Eksjöhus och entreprenörens fel. I PLUS framgår det rätt tydligt att det absolut inte är solklart att så är fallet. Då hade dessa två åkt i soptunnan.

Sen är det ju så att flera som haft inlägg som inte är till er fördel sågas. Vill ni ha en seriös debatt kring var problemet ligger så måste ni acceptera att det finns en annan synvinkel än er egen.

Sens moralen är att man skall vara mer uppmärksam som köpare när man bygger hus.

Ert ärende är en bra lärdom för framtida husköpare inkl oss själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.