Skatter av olika slag ska användas till att betala statens/samhällets åtaganden för att garantera en trygg tillvaro för medborgarna. TV hör inte dit.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Och det borde finnas ett bättre system än det vi har idag med avgift till ett företag med kontrollanter etc. Om det anses vara en samhällsbärande funktion borde det inte spela någon roll huruvida man har en mottagare eller ej, precis som att man får betala för en massa andra saker som man kanske inte använder men som är viktiga ur samhällssynpunkt.
Håller helt med.
 
Andy78 skrev:
Vilken frågeställning?
Om problematiken med att ta in tv-avgiften via skattesedeln om man vill behålla en oberoende public service.
 
Vanbeasten skrev:
Om problematiken med att ta in tv-avgiften via skattesedeln om man vill behålla en oberoende public service.
Man vet inte förrän man har prövat.
 
Snailman
Vanbeasten skrev:
Om problematiken med att ta in tv-avgiften via skattesedeln om man vill behålla en oberoende public service.
Det verkar ju inte märkas att den är oberoende? Inte för att jag vet så mycket om det då jag inte tittar på tv sen 10 år eller så. Radio går inte heller att lyssna på längre då oberoendet inte finns kvar där heller.

men jag tycker det är bra med licens som idag så jag slipper betala något.

De har väl fått in politiken genom sin så kallade värdegrund.

Begreppet värdegrund borde ju kunna exporteras till Putin och nordkorea, så slipper vi läsa om att de inte har oberoende media.:rolleyes:

PS tittar aldrig på sport eller web tv.
 
Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Lite smådyrt ja. Finns det ingen återförsäljare av vanliga tv-apparater utan inbyggd tunerdel/mottagare?
 
D
Tycker är svår fråga. Kollar inte på svt och liknande men vet inte hur det hade varit om de inte fanns.

Däremot har jag inte mycket över för radio tjänsten och hur de agerar mot personer. Undrar om de blivit anmälda för trakasserier nån gång.

Min bror fick väldigt otrevligt brev från Radio tjänsten när han fortfarande bodde hemma och mor min betalar tv-licens. Vist de hade flyttat nyligen men väldigt dålig still från de. Min mor blev väldigt arg på de och ringde upp och skällde ut de. De har inte hört av sig sen dess.
 
Att skälla på någon okänd brukar ju göra susen hahahahahahaaa
 
Mikael_L
Nu uppstod plötsligt denna tråd ifrån de döda ... :D

Och då tar jag det nu, det jag funderade på att väcka tråden med för några veckor sedan.


OK, såhär då;
I denna tråd så ploppar det ständigt upp åsikter om hur icke oberoende SVT är, och att de bara skulle gå miljöpartiets och sossarnas och vänsterns ärende.

Men där för några veckor sedan när Romson, Fridolin och Löwén och Morgan grillades stenhårt vid nästan varje Aktuellt, rapport och Agenda så tänkte jag att inte verkar reportrar på SVT vara speciellt mycket kompisar med miljöpartisterna.
Man kan väl lugnt säga att SVT glatt bidrog med att sänka MP och S så mycket det bara gick. ;)


Jag kan nog lugnt påstå att något sådant aldrig händer i Putin-ryssland, eller Berlusconi -Italien. :)
 
  • Gilla
Barnrikehuset och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nu uppstod plötsligt denna tråd ifrån de döda ... :D

Och då tar jag det nu, det jag funderade på att väcka tråden med för några veckor sedan.


OK, såhär då;
I denna tråd så ploppar det ständigt upp åsikter om hur icke oberoende SVT är, och att de bara skulle gå miljöpartiets och sossarnas och vänsterns ärende.

Men där för några veckor sedan när Romson, Fridolin och Löwén och Morgan grillades stenhårt vid nästan varje Aktuellt, rapport och Agenda så tänkte jag att inte verkar reportrar på SVT vara speciellt mycket kompisar med miljöpartisterna.
Man kan väl lugnt säga att SVT glatt bidrog med att sänka MP och S så mycket det bara gick. ;)


Jag kan nog lugnt påstå att något sådant aldrig händer i Putin-ryssland, eller Berlusconi -Italien. :)
Vad jag har sett så sympatiserar varenda reporter med alliansen. Där borde pengarna läggas, byt ut de gamla stofilerna på aktuellt och rapport
 
M
Mikael_L skrev:
Men där för några veckor sedan när Romson, Fridolin och Löwén och Morgan grillades stenhårt vid nästan varje Aktuellt, rapport och Agenda så tänkte jag att inte verkar reportrar på SVT vara speciellt mycket kompisar med miljöpartisterna.
Man kan väl lugnt säga att SVT glatt bidrog med att sänka MP och S så mycket det bara gick. ;)
Det där visar väl snarare hur irrelevanta SvT är, man springer hela tiden i samma flock som all annan media. I mp fallet så handlade det ju om saker och uttalanden som var minst ett år gamla och rapporterats tidigare men som ingen brytt sig om då mp betraktades som goda. När det helt plötslig blev ok att rapportera då var SvT där...

Precis samma hände i höstas efter den stora anstormningen av asylsökande, helt plötsligt ok att rapportera om negativa saker.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
hsd
Om man bortser från vänster-högervridningen så är nog TV ett utdöende media så som det ser ut idag, i en snar framtid är all media via datorn/smarttv/smartfon och man tar inte emot program som idag därigenom kommer även TV-licensen att självdö
 
Claes Sörmland
Både SVT och SR storsatsar ju på webben för att säkra sin framtida överlevnad så teknikskiftet är nog inget problem för dem. Finansieringen är ett större problem - radio- och TV-avgiften är inte framtidssäkrad.

Argumentet som förts fram att radio- och TV-avgiften ger ett oberoende från politikernas inflytande förstår jag dock inte. Argumentet är helt enkelt inte korrekt. Radio- och TV-avgiften beslutas nämligen av Riksdagen efter proposition från Regeringen. D v s önskar politikerna ekonomiskt svälta ut public service så har de alla formella möjligheter att göra det. Politikerna kan också mer direkt styra över innehållet i public service genom sändningsavtalen med SR/SVT.

Tror jag att vi idag har ett stort problem med direkt partipolitisk styrning av innehållet i SVT/SR? Nej, trots att möjligheterna formellt finns så skulle det vara politiskt självmord att vända sig mot public serviceföretagen och försöka styra eller svälta dem. Dessutom är de flesta partier nog ganska nöjda med SVT/SRs beskrivningar av samhället.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
mnils skrev:
Det där visar väl snarare hur irrelevanta SvT är, man springer hela tiden i samma flock som all annan media. I mp fallet så handlade det ju om saker och uttalanden som var minst ett år gamla och rapporterats tidigare men som ingen brytt sig om då mp betraktades som goda. När det helt plötslig blev ok att rapportera då var SvT där...
SVT hade på eget initiativ under lång tid förberett ett reportage som snart skulle sändas om Kaplans kontakter med turkiska nationalister precis när historien briserade. Så din analys stämmer inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.